Malmfälten Airlines

Publicerad den 1 juni 2002
Kommentarer
GÄLLIVARE, Kuriren. Harald Rosén, föreningen Svenskt Flygs generalsekreterare, reser frågetecken för Rikstrafikens flygupphandling på linjen Gällivare–Stockholm. Bättre vore om Kiruna och Gällivare kommuner med ett gemensamägt flygplan lät något flygbolag trafikera triangellinjen Kiruna–Gällivare–Stockholm. – Ett sånt flygupplägg skulle ge en beläggning på 73 procent och bli en god affär för vilket företag som helst och föreslår namnet Malmfälten Airlines.

Harald Rosén, föreningen Svenskt Flygs generalsekreterare, kastar sig nu in i debatten om Gällivares flygproblematik. Enligt honom står och faller kommunen med fungerande flygkommunikationer. Men det är inte en Rikstrafikupphandling som är räddningen enligt honom. – Min erfarenhet av upphandlad trafik är att det inte är något som brukar lyfta en linje precis. Risken med en öppen upphandling är att ingen vågar gå in med några stora ambitioner med risk att tvingas flyga i tre år och har man en trafik som inte växer eller får konkurrens från andra transportmedel eller andra flygplatser, som Kirunas i Gällivares fall, så finns en stor risk att aktuellt flygbolag inte överlever i tre år, säger han. Underlaget finns Han föreslår i stället en annan lösning och stödjer sig bland annat på en utredning från början av 1990-talet om samtrafik Kiruna–Gällivare–Arlanda med tre turer per dag och mellanlandningar varannan gång på respektive flygplats. Den visade att ett flygplan med 150 platser skulle ge en kapacitet på cirka 960 platser per dygn eller 315.000 per år. Och underlaget finns med nuvarande cirka 180.000 resenärer vid Kiruna flygplats och 50.000 vid Gällivares vilket skulle ge en 73-procentig beläggning. Han tänker sig ett genomsnitt på 1.000 kronor per enkeltur. – Kiruna och Gällivare och flygbolagen SAS, Skyways och Nordic Airlink skulle sätta sig ned och diskutera om det finns en möjlighet att öppna en triangellinje Kiruna–Gällivare–Stockholm och det kunde ske genom att antingen Kiruna och Gällivare kommuner köpte ett eget plan som man lät någon av flygbolagen köra eller som i Gotland där olika företagsgrupperingar bildat flygbolag, säger Harald Rosén och menar att linjen Kiruna–Gällivare–Luleå–Umeå skulle kunna trafikeras på liknande sätt. Det är bråttom Det skulle vid tillfällig underkapacitet på linjen Kiruna–Gällivare–Stockholm öppna ytterligare en förbindelse med Stockholm från Umeå men även till Östersund och Sundsvall. Men det är bråttom för de båda kommunerna om man inte ska fastna i Rikstrafikens upphandling, menar han. Målet bör sättas till minst 300.000 flygresor till och från regionen per år vilket skulle innebära en omsättning på 300 miljoner och ge en kraftig tillväxt i hela regionen, enligt Harald Rosén. I Förening Svenskt Flyg ingår bland andra SAS, Luftfartsverket, Svenska Flygföretagens Riksförbund, Föreningen Kommunala Flygintressenter, Volvo Aero och SAAB. Föreningen är ett opinionsbildande organ med syftet att främja utveckling av flygsektorns konkurrenskraft och tillvarata flygresenärernas intressen. Harald Rosén har i 30 år verkat på olika befattningar inom landet flygsektor. Han har ibland kommit att kallas för ”flygets chefslobbyist”. Kenth Bergmark 0970/101 80

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten