Malmö Aviation lovar nya priser off peak
Publicerad den 28 oktober 2005Det är nytt folk i ledningen för Malmö Aviation, varav en är du själv - blir din främsta uppgift nu att skära kostnader?
"Nej, vi lade fram ett program för att skära kostnader i juni och har redan kommit ganska långt på det och det får full effekt 2006. Min uppgift blir snarare att hålla kostnaderna, men optimera inkomsterna. Vi ska försöka utnyttja vår flygflotta bättre och fylla fler av våra stolar off peak. Vi jobbar nu med prismodeller för just det."
Det har varit lite tyst utåt och i media om Malmö Aviation på sistone. Varför?
“Det finns två skäl till det. Dels flyger vi i en begränsad linjestruktur och dessutom flyger vi mest affärsresenärer, dels har vi varit lite upptagna med en stor omstrukturering internt. Men nu ska vi synas framöver och det sker inom kort. Jag tänker då på den nya prismodell vi ska komma med.”
Hur kommenterar du den isländska framfarten på den skandinaviska flygmarknaden och hur påverkar, eller kan den påverka, Malmö Aviation?
“I dagssituationen påverkar det oss inte alls. Vad de nu företar sig måste dessutom mest vara en utmaning för islänningarna. För nu måste de ju också visa att de kan tjäna pengar. Vi får se vad de hittar på, för det är ju inte så att två gånger två bolag som går med förlust plötsligt blir plus!”
Slår den högre bränslekostnaden och den eventuellt kommande flygskatten hårdare mot lågprisflygbolag än mot t ex Malmö Aviation?
“De kraftigt höjda bränslekostnaderna slår mycket hårt mot alla bolag. En flygskatt slår också hårt mot alla, men den slår hårdare mot de bolag som mest har privatpassagerare.”
Isländska FL Group, som nu just köpt Sterling, är ju också en av ägarna i FlyMe. Vad bedömer du att man kan ha för avsikt med FlyMe?
“Ja, om jag kunde vetat det och förstått det… Men vi vet inte det. FlyMe förlorar mycket pengar. Man kan inte driva bolaget länge så här. För två månader sedan sa man att man snabbt skulle vidta åtgärder. Vad vi har sett är bara att de har dumpat priset. Två månader har som sagt gått. Det är inte snabbt. Klart är att det måste hända saker för att svenskt inrikesflyg ska bli lönsamt. Och jag kan säga, att vi blir kvar.”
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten