Mer Jet Time på SAS inrikes
Publicerad den 10 december 2013
Det är i första hand de tunnare linjerna och avgångar där passagerareunderlaget inte bär en Boeing 737, som SAS planerar in nya partners Jet Time. Samarbetsavtalet löper visserligen i ett första skede bara fram till i vår men redan nu har det förlängts och Jet Time tar sig an allt fler av SAS kortlinjetrafik med en växande flotta av ATR 72-maskiner.
Med ett mindre flygplan ökar möjligheten att ha fler frekvenser på en linje. Det är något som tilltalar Ole Weith Christiansen på routedevelopement på Kastrup, en av de flygplatser som Jet Time flyger in passagerare till från bland annat Billund, Aarhus och Hamburg.
– Fler frekvenser och fler valmöjligheter gör att passagerare oftare kan välja SAS istället för något av de bolag som feedar passagerare till någon av de andra hubarna, till exempel Amsterdam eller Bryssel. Det nya avtalet med Jet Time ser vi som en stor fördel, säger han till Flygtorget.
Ett liknande upplägg gäller för Stockholm som bland annat får in trafik från de tre finska flygplatserna i Åbo, Vasa och Tammerfors. Dessutom blir det ett ökat antal inrikeslinjer i Sverige som ska flygas av Jet Time i SAS färger. Ett antal av dem flygs idag av Braathens Regional men byts nu ut mot den nya leverantören.
Nästa sommar kommer bland andra följande destinationer att trafikeras med en ATR72-600 från Jet Time, men i SAS färger:
Stockholm – Ängelholm
Stockholm – Kalmar
Stockholm – Malmö
Stockholm – Ronneby
Stockholm – Sundsvall
Stockholm – Trondheim
Stockholm – Tammerfors
Stockholm – Åbo
Stockholm – Vasa
Linköping – Köpenhamn
Från Kastrup får Jet Time ansvaret för alla flygningar på linjerna till Billund och Bremen. Dessutom ska bolaget flyga vissa av avgångarna på Aarhus, Hamburg och Hannover.
Kommentarer
Finns det inget fack på SAS längre? Eller är de köpta av ledningen?
27 000 i ingånslön (med 737 TR och erfarenhet på typen). Inhyrning av JT (De finns både fasta och kontraktare där, med dåliga vilkor).
Denna dumpning finansieras med skattepengar….
OMG
Man kan tycka vad man vill om en ATR eller Saab,
men de är kostnadseffektiva och ger bra kabinfaktor off-peak,
vilket är viktigt i branschen (i alla branscher faktiskt; beläggningsgrad/ fakturerade timmar o s v)…
Spännande! När då?
Den spm skriver att SAS går i bräschen för kontraktseländet har inte levt i verkligheten på bra länge.
Antal destinationer och flygplan ökar. De större flygmaskinerna fylls upp med hjälp av turboprop-feeders. Mycket smart! Det finns absolut inget som slår turboprop i ekonomi, på korta tunna distanser.
Varför sätta sig på en ATR med SAS vid lunch när man kan sätta sig på en DY 737:a några timmar senare o komma fram samtidigt…
Vilnius blir fortfarande kvar för Braathens Regional om inte SAS håller på att sätta in ATR från Stockholm där också.
Det är väl detta som är grejjen, många avgångar spridda över dagen, de populära morgon och eftermiddagsavg med B737, mindre attraktiva mitt på dan med ATR, detta är svårt att matcha för Norwegian med bara stora plan, men så får man ju också vänta mellan avgångarna med Norwegian..
JT har ju 737:or!
Händer ingen på den fronten?
Kul om lite större jet kärror ochså kan expandera någonstans?
@MS….Det stavas frekvenser…..Mitt i veckan flyger SAS 7ggr/dag.DY 3ggr/dag
Varför ATR till Malmö? DY flyger samma linje med 737, snabbare, bekvämare och ofta billigare. Nu tänkte nog SAS lite fel här…
Heja SAS heja SAS. Svenska piloter som valt att var kollektivanslutna och trogna sina arbetsgivare sitter med feta svaret petter.
Men SPF – nu har ni ju sålt smöret, tappat pengarna och fastnat med tomteskägget i den berömda brevlådan. Tog dessutom fel brevlåda. SAS sitter som fetgubben i MeaningOfLife. Sväller och sväller, fast fattar inte att det går åt helsike vilken dag som helst. De kastas till en brödsmula då och då från några förlorare till aktieägare och ev lite statligt gullegull.Under tiden hejar svenskarna på för full gast.
SAS går i bräschen för utflaggning. Kontraktsantsällda piloter. Svenska kollektivansluta piloter är förlorarna och SPF sitter och virkar och dricker grönt thé och någon gång då och då svarar på ett samtal från några mindre flygbolag och några mindre värda piloter och säger – NEJ! Vi försvarar SAS piloterna.
Mycket tal om andra bolags kontaktsanställningar men vad man missar är att SAS i detta fallet är värst. Allt som paketeras i sas färger är bra enligt vissa här på forumet. Men faktum är att nya Jettime piloter anställs på kontakt till låga löner. Att lönen skulle vara bättre än en ny sas styrman är väl inget att komma med när de tjänar under 27000 enligt det nya avtalet. Vilket troligen är bland de sämst betala B737 jobben som finns i Europa.
Jag flyger ofta med SAS nya Atr och den är kanon. Rymlig, trevlig personal och behaglig maskin på kortare flygningar. Bra jobbat SAS:)=
Braatens Regional borde kunna öppna upp Arlanda-Gdansk i samarbete med SAS nu när flygkapacitet frigörs
Ska man ha 9 linjer med ATR från Stockholm men inte en bas där?
Vad sker med braathens regional nu tro?
Färre flygplan, färre piloter?
SAS är väl ändå en av deras mer betydande kunder?
Bra att SAS äntligen fått ekonomiskt tänk där Mgmt. bestämmer hur man ska driva sin affär å inte piloter/fack.
Välkomna till 2000-talet där man flyger med volym anpassade flygplan och tjänar pengar.
Fungerar ju som Aer Arann och Aer Lingus Regional! Billigt, effektivt och lönsamt!
ATR är långsam men bra med komfort för pax.
Sluta klaga.
Det bästa är att en Jet time FO tjänar mer än en SAS 737 FO (nyanställd)
Nu är det bara att hoppas att vi får SAS målade ATR maskiner på KSD-CPH och KSD-ARN också.
Nej det är inga kontraktare som rattar Jet-Times ATR’er. Det är heller inga skattesmitare. Crewbasen är Cph så dem som bor i Danmark betalar sin skatt där och de som bor i Sverige betalar sin skatt här. Precis som vilken annan anställd som helst i Öresundsavtalet. Vart har ni fått dessa märkliga idéer att Jet-Time inte har schyssta villkor?
Och en ny styrman hos JT tjänar bra mycket mer än en hos SAS. Rätt ska va rätt!
Se upp alla kyrktorn.
Fantastiskt att statligt ägda SAS tycker att det är en god ide att låta kontraktsandställda skattesmitare köra den svenska produktionen!
Att sedan SAS/SPF eller vad nanny ska kalla dessa går med på detta är helt förkastligt!
Komfort? RyanAir?
Det är väl ändå två ord som inte hänger ihop!
Tycker också upplägget med Jettime är för dj-vligt men så länge det finns piloter som ställer upp och arbetar som slavar fungerar det. Registrerade i skattesmitarland? Danmark??
Alla andra bolag siktar till det bättre, här har sas missuppfattat situationen då barvagnar sätts i trafik.
Kung Ryan air har alldrig prioritetingar på gå ner i komfort dessutom är atr registrrade på skattesmitar land
Även Stockholm Arlanda – Halmstad är på gång med ATR 72 600 i SAS färger.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten