Miljöbeslut om Uppsala Airport
Publicerad den 19 mars 2010-Givetvis är detta ett historiskt ögonblick då vi konstaterar att villkoren i huvudsak är förenliga med den verksamhet bolaget avser bedriva. Tillståndet medger att flygplatsen årligen kan nå passagerarevolymer kring 2 miljoner passagerare. Vi är ingalunda förvånade över detta beslutet i sak men kommer under de närmaste dagarna överväga vissa aspekter säger Mattias Sjölund, Uppsala Airport AB
Bolaget anser i övrigt att en politisk samsyn gällande Ärnas betydelse för huvudstadsregionens internationella tillgänglighet bör skapas.
-För att säkerställa flygplatsens framtid måste frågan gällande en långsiktigt hållbar samarbetsform mellan staten och den civila operatören upp på den politiska agendan, där även berörda departement samverkar kring en eller flera alternativa lösningar i enlighet med gällande riksintressen fortsätter Mattias Sjölund.
Kommentarer
Nu blandas staten också in i det hela som finansiär verkar det som.
Kan ju i och för sig vara skönt för oss skattskyldiga i Uppsala att det inte bekostas helt av kommunen utan att alla skattebetalare “får vara med och bidra”.
Verkar som om Mattias börjar tvivla på den ekonomiska realismen bakom sitt projekt; lågprisbolagen är ju inte direkt kända för att göra rätt för sig, bättre att någon annan betalar.
Att säkerställa flygplatsen framtid bör väl rimligt ligga på den privata operatören, enligt tidigare information så ska även Arlanda “privatiseras”, varför ska då staten vara garant för flygplatsens framtid på Ärna?
Lite märkligt att en Uppala Airport AB som tidigare var positivt inställda till ta över hela Ärna flygplats numera flaggar för samarbete med staten.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten