Minskad marktjänst stör flygtrafiken
Publicerad den 15 januari 2013Ny hangar, utökad organisation och över huvud taget förbättringar på flygplatsen. Det var planerna på flygplatsen i Sveg men allt förändrades när den upphandlade flygtrafiken fick en ny leverantör.
– I och med att Nextjet tappade trafiken på Sveg avstannade också de planer vi hade eftersom flygbolaget skulle vara med och skulle ta en del i utvecklingen. Nu är vi tillbaka där vi började, säger Lars Bygdén i Härjedalens kommun till Flygtorget.
Det har orsakat störningar i trafiken eftersom återgången till tidigare ordning innebär att det bara finns en person med ansvar för passagerarservicen. Avies Sverige som nu flyger slingan Arlanda – Sveg
– Mora och efter de stora inkörningsproblemen förra året nu har full regularitet med en Jetstream 32, har klagat på förhållandena.
– Den person som ansvarar för passagerarna har arbetstiden förlagd mellan 08.00 och 17.00 på vardagar. Det stämmer inte med våra avgångstider där första maskinen går klockan sex på morgonen och eftermiddagsmaskinen 16.40, säger Cerstin Böhlin på Avies Sverige.
Hittills har det löst genom att den markansvarige tänjer på arbetstiden, men det är ingen hållbar lösning på sikt. På söndagarna sköts hela incheckningen av piloterna på det flygplan som trafikerar flygplatsen. Då finns inga möjligheter att köpa biljetter eller skicka frakt, boka om eller över huvud taget göra några biljettärenden.
– Vid något tillfälle har också en flygning som inte kunnat landa i Sveg på grund av vädret fortsatt till Mora. När vädret lättade och flygningen skulle kunna genomföras fanns ingen personal på plats i Sveg och trafiken ställdes in.
– Det är alltid sårbart på en liten flygplats men den enda skillnaden är egentligen att flygbolaget själva sköter incheckningen på söndagar.
Den minimala bemanningen har dock påverkat trafiken i och med att Avies dragit in dels en extra tur till Mora, dels charterflygningar till Tallin. Osäkerheten har också återstartat planerna på att bygga en helt ny flygplats vid Hedlanda, något som turistnäringen lobbat för vid olika tidpunkter. Med ett större passagerarunderlag skulle serviceorganisationen på vad som i så fall blir Svegs nya flygplats kunna utvecklas, menar förespråkarna.
Avies, flygplatsen och kommunen ska under de närmaste dagarna diskutera problemen med bemanningen på flygplatsen.
Kommentarer
Hur kan man dra in på marktjänsten, då det endast är två st som jobbar med det i Sveg. Hur ska den som är kvar kunna ta ledigt eller vara sjuk? Nä det här får nog transportstyrelsen kolla upp. Det är en säkerhetsrisk i slutändan. verkar som kommunen har börjat att lägga ner sin verksamhet för att öppna upp i ny regi vid Hedlanda. Spännande o se hur det kommer och lösa detta….. Har aldrig hört talas om en flygplats som jobbar bakåt i stället för framåt. Verkar skumt…..
Sjökapten, hör att du inte riktigt är insatt i hur det fungerar i verkligenheten, men det är fritt att tycka till.
Bor man i en samhälle med 4000 invånare så får nog även 20 mil anses fullt godtagbart, däremot borde kommunen ordna en flygbuss Sveg-Östersund.
Men också, om avgångarna är 0600 och 1640, hur tänkte man när man la arbetstiden mellen 0800-1700? Varför inte lägga arbetstiden i två pass, 0400-0700 och sedan 12-17? Man måste givetvis lägga arbetstiden så att det passar verksamheten och inte som det passar individen, och ja, man får dela upp i två pass.
Det är 20mil om inte längre till Frösön från Sveg, 3 mil till från Lillhärdal, så flygplatsen vill vi ha kvar. Det finns endast 3 flygplatser i Sverige som går med vinst. Kommunen ska vara rädd om flygplatsen.
Varför gnäller ni så? Tror ni på allt tidningarna skriver, det fungerar jättebra i Sveg. Det går att boka och det finns personal. Avies fungerar bra.
Flygplats personalen är possitiva och bra bemötande.
Tjohej!
Trots att flera har påpekat detta ett antal gånger så fortsätter det (samme reporter). Ibland blir han sur och plockar bort påpekandena men utan att ändra i orginaltexten.
I reportaget om Blue 1 nämner han än en gång flygtrafiken till “Wasa” – detta är ett knäckebröd. Staden heter Vasa på svenska (Vaasa på finska).
Kan ni *aldrig* lära er att det heter Tallinn?? Varför köra med den ryska stavningen? Uttryck för att Estland borde tillhöra Ryssland igen?
Tycker flygplatsen ska sluta gnälla och bjuda till lite.
Ge Avies en chans!
Lägg ner flygplatsen i Sveg om den inte bär sig.
Det är ca 15 mil till Östersund så det vore enklare att ordna trasfer dit. Alla små samhällen kan inte behöva ha en flygplats.
Betydligt större städer som Västerås, Södertälje osv tingas åka till andra städer.
Staten borde äga ALLA flygplatser via Swedavia så kan de stora stötta de små. Endast då får vi ett fungerande system för inrikesflyg i Sverige.
Så här blir det på små flygplatser när kommunerna ska spara på precis allt! Naturligtvis är detta självdestruktivt och slår tillbaka på flygoperatör och passagerare. Även flygplatspersonal blir lidande. Det går inte att slimma allt så att funktion och även säkerhet blir lidande. Skräckexempel finns i Sverige inga namn nämnda. Se till Janne H att du får rätt bemanning om ni ska hålla på med flyg. Några avvikelserapporter till TS brukar oftast räcka för att få draghjälp.
Så gick det till på NextJets tid också!!
Även i Torsby.
Var det inte trafikverket som gjorde upphandlingen? Men jag håller med om en usel upphandling.
transportstyrelsen som gjorde en usel upphandling med låg kompetens har definitivt ansvaret för röran
Det här borde transportstyrelsen sätta stop för. Det kan inte vara bra att piloter tappar fokus på den flygning som ska göras. Bråk och problem i incheckningen och sedan ut i och fatta beslut om skitvädret de ska flyga igenom. Det kan bli snabba och farliga beslut av det här.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten