Mr Jet stäms av KO – Ryanair sällsynt följsamt!

Publicerad den 26 mars 2009
Kommentarer
Konsumentombudsmannen, KO, stämmer nätresebyrån Mr Jet därför att kunderna, om de inte gör ett aktivt val genom att säga nej till tilläggstjänster, automatiskt får sådana. KO önskar nu att Marknadsdomstolen förbjuder Mr Jet att agera på detta sätt.

Det är inte så att Mr Jet på något sätt är ”värst” på att ha redan förbockade val av tilläggstjänster. Flera nätresebyråer har det på samma vis.

Ving, Apollo, Fritidsresor och Solresor, som är det fyra största charterarrangörerna, har alla också förbockade tillägg.

Magdalena Öhrn, informationschef på Ving, säger till Flygtorget:

Vinglogotype

”Vi avvaktar Marknadsdomstolens beslut. Vi har hittills främst sett bockningarna som en service, eftersom det ju är lätt att glömma att bocka för att man t ex vill ha transfer eller reseförsäkring. Tycker Marknadsdomstolen eventuellt att det är fel så rättar vi oss givietvis efter det.”

Samtidigt meddelar Ryanair, påpassligt snabbt för att inte riskera att återigen bli ´sämst i klassen´, att man ändrar köprutinerna på sin hemsida vid beställning av reseförsäkringar.

Hädanefter måste kunderna på Ryanairs hemsida själva kryssa iom de önskar reseförsäkring.

Ryanairs kommunikationschef, Stephan McNamara, säger i en kommentar att det faktum att bolagets kunder haft att klicka bort den redan ikryssade beställningen av reseförsäkring inte vållat några problem.:

”Men för att säkerställa att vi hanterar detta på ett korrekt sätt, har vi nu ändrat rutinerna så att passagerare själva måste ange att de vill ha en reseförsäkring”, säger Mc Namara.

Om KO vinner mot Mr Jet i Marknadsdomstolen, så kommer man självklart att börja agera också mot de andra bolag som agerar likadant

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten