“Någon faller bort på Göteborg-Stockholm!”

Publicerad den 16 oktober 2004
Kommentarer

Vår flygande reporter Anders Hasselbohm ställer fem frågor till Ulf Axelsson, VD för Malmö Aviation, som inleder samarbete med SN Brussels Airlines på linjen Bromma-Bryssel och Göteborg-Bryssel - och som inleder slutstriden på sträckan Umeå-Stockholm.

Vad innebär samarbetet med SN Brussels för Malmö Aviation, volymmässigt och ekonomiskt?

-Enbart positivt. Det är en jättegrej! Vi fördubblar antalet avgångar och förbättrar samtidigt produkten. Tillsammans med SN Brussels får vi mer än 50 procent av marknaden på Bryssel från Stockholm. Ja, och så har vi 100 procent på Göteborg-Bryssel där vi förbättrar från två turer om dagen till fem tillsammans med SN Brussels.

2. Är Malmö Aviation ännu ett nischbolag, eller är ni på väg att gå in i någon allians…?


Ulf Axelsson Businessclass LitenVi är definitivt ett nischbolag och nu nischar vi oss nu mer än tidigare. Vår nisch är att erbjuda en produkt där man spar tid genom Bromma-trafiken. Samtidigt lyfter vi vår produkt med en bättre tidtabell, introduktionen av en affärsklass och en egen lounge på Bromma.


Men vi ser samtidigt på hur vi kan samarbete mera på produktionssidan med SN Brussels. När det gäller passagerarna så konkurrerar vi fortfarande. Men det finns utrymme för mera samarbete, främst därför att Bryssel är en hub i sig. Ett exempel: Vi flyger nu året om till Nice, men vi drar ned tidtabellen om vintern. Ett samarbete med SN Brussels skulle t ex kunna vara, att vi fick en bättre tidtabell genom att dra viss trafik till Nice, via Bryssel.


Bilden: Ulf Axelsson i färd med att demonstrera Business Class på Bromma för jäktade Brysselresenärer.


3. Malmö Aviation har utropat: “Nu ska kriget om Umeå avgöras för alltid!” – och så har ni sänkt priset Umeå-Stockholm till 396 kronor för 10 000 resor. Har ni flera sådana s k krig på gång?


Njaa, krig och krig. Men i fråga om Umeå, så behöver man ju inte precis vara Einstein för att begripa, att man inte kan vara tre aktörer på den sträckan. Vad det handlar om är att vi vill visa att vi inte är någon dagsslända. Vi har flugit Umeå i tre nu och vi tänker vara kvar.


Det är för mycket med fyra aktörer på sträckan Stockholm-Göteborg också. Men där behöver vi inte gå in aktivt och visa att vi finns och tänker finnas. Folk har upptäckt fördelen med att flyga till och från Bromma och vi har en bra marknadsandel. Någon kommer att falla bort på Göteborg-Stockholm. Det kan ta månader tills det händer, eller år. Det beror helt på ägarnas uthållighet.


Flynordic4. Och vem är det ni främst konkurrerar med, SAS eller Flynordic?


SAS har ju en styrka jämfört med Flynordic genom att man har anslutningar vidare. Och den som flugit med oss från Umeå till Bromma kan ju ta sig vidare med oss till Malmö, Göteborg och Bryssel. Den minst uthålliga på linjen Umeå-Arlanda är, enligt min mening, Flynordic.


5. Vilken eller vilka av era linjer går bäst?


Malmö-Stockholm och Göteborg-Stockholm. De är våra baslinjer och där har vi också störst kapacitet. Det är två friska linjer, trots den extrema konkurrensen. Men vi klarar alltså konkurrensen mycket bra. Men vi vill ha ännu ett stadigt ben att stå på. Därför blir vi nu bättre på Bryssel genom det nya samarbetet med SN Brussels.


Anders Hasselbohm 120


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten