NextJet utökar sin flotta med ATR 72-200
Publicerad den 11 oktober 2012
– Detta ger oss möjlighet att utvärdera en ny flygplanstyp med större utbud och därmed möjlighet att expandera i framtiden, säger Matias Hedrén flygchef på NextJet
Under tiden som vi implementerat ATR 72 och utbildat all personal så kommer vi utöka samarbetet med Danube Wings. Det ger oss möjlighet att möta ett ökat behov på vårat linjenät .
– Första kullen ATR besättningar beräknas skickas ner till Amsterdam under november månad för att sedan succesivt fasas in i vår produktion, avslutar Matias.
Kommersiell har ATR-72 varit en succé i sitt segment värden över. Vi ser ATR som ett starkt komplement till vår befintliga flotta och en möjlighet att erbjuda våra passagerare en bra produkt.
Kommentarer
Man ska flyga med egna piloter vad jag hört. Några av ägarna som är piloter skulle gå rating på ATR..
Det säger ryktena.
Verkar seriöst!
Med Crew från Danube eller Nextjet?
ATR 72-200 får inte flyga på BMA. Golden fik inte använda sin 200 där.
Vad jag hört ska man flyga ATR på Danubes AOC.
Låt oss alla be en bön att det inte är någon maskin från Cimber. Risigare kärror är svåra att hitta………
Är det någon som vet var dessa ATR kommer ifrån, vilket/ vilka bolag dom flugit på innan?
Man skulle sluta använda sitt eget flygbolag pga??
Newsflash, det är dyrt med jet.
Varför köper de inte ett eller flera jetflygplan istället?
Ej godkänd på Bromma – hur så ? Visst är väl ATR-72-typerna inom flygplats-kategori: B ( till skillnad från dispens-krävande BAE-146 o liknande) !,
men kanske bullrar 4-bladiga TurboProp-varianten mer än 89 dB ? ( enligt ICAO Annex 16-definitionen) vilket lär vara begränsande kring Stockholms innerstad !
Grattis vad spännande! och du Sidvindslandning, ATP är en tjusig maskin! 🙂
jag vet inte om jag tycker att 72-200 är att göra framsteg? Jämfört med atr 72-500 så är 200 dubbelt så bullrig och får ju inte trafikera BMA! Men med 6 bladiga motorer är dom fantastiska! Lycka till!
Då får Golden se upp. Då flyger snart NJ Sverigeflygs produktion, då man får anta att dom med sina öststatsavtal är betydligt billigare!
När ska Nextjet ha ATR på sitt AOC?
Härligt!!
Är det bara en maskin det rör sig om eller blir det flera?
Jag tycker nog att ATR är ett steg i rätt riktning…ATP:n måste väl bli rätt svår att operera i framtiden, går det att hitta fler ATP i pax version idag? Se hur bra det går för ATR, säljer som aldrig förr och crew är säkert lätt att hitta.
De tog in ett antal piloter, några som hade SAAB rating, några skulle tydligen på ATR kurs.
Helt otroligt att så många här på torget är så negativa, fantastiskt kul att ett svenskt regional bolag utvecklas i en positiv riktning.
Återigen,vilket fantastiskt flygbolag som visar framfötterna.
Vad säger nu dom som stod och skrek konkurs inom ett halvår??? Detta för 3år sedan;))) det finns säkert dom som fortfarande “hoppas” men får istället en långnäsa.
Grattis
Tycker mest det känns onödigt med tre olika flygplanstyper för ett sånt litet flygbolag. Knappast kostnadseffektivt med avseende till crew-rotation (visserligen kan flygvärdinnorna jobba på 3 typer samtidigt men inte samma för piloter).
Ja flyger man till ställen där det inte blåser mycket sidvind och är blött samtidigt så funkar det ju. Synd bara att den är så fruktansvärt ful. NextJets färger får ju till och med en ATP att se OK ut men vid ATRen tror jag att det tar stopp även för dem.
Kommer Nextjet anställa nya piloter ?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten