Nio Dreamliners men problem med tillstånd att flyga på USA

Publicerad den 30 mars 2021
Kommentarer
Nio Dreamliners. Det blir flottan i Norse Atlantic. Men nu har amerikanska politiker dragit igång en kampanj för att stoppa flygbolagets planer på trafik till USA.
Norse Atlantic Airways räknar med att ha de första flygningarna i luften i december i år. I dagarna blev ett första steg i den planeringen klar i och med undertecknandet av ett leasingavtal med AerCap. Avtalet gäller sex Boeing 787-9 med 290 stolar i en typisk kabin med två klasser och tre Boeing 787-8 som i snitt har 242 stolar med två klasser ombord. Flygplanen ska vara levererade till Norse Atlantic senast under första kvartalet 2022. Leasingen sträcker sig över en period på 8 – 12 år. 
Flygplanen ska sedan i första hand sättas in i trafik mellan Europa och USA, bland annat från Gatwick, Paris och Oslo till ett utvalt antal amerikanska städer. Stockholm har hittills inte nämnts som en möjlig destination.
Men de planerna har nu stött på motstånd i USA. Politiker i Representanthusets transportutskott vill stoppa Norse Atlantic att flyga på USA och hänvisar till situationen när Norwegian på sin tid ansökte om trafiktillstånd. Att ett sådant över huvud taget utfärdades då var ett misstag och det kan rättas till nu, menar transportutskottets ordförande Peter DeFazio. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters. 
Striden då stod om det faktum att flygningarna utfördes av ett av Norwegians dotterbolag som flög på ett AOC utfärdat på Irland. Det utmynnade i en långdragen konflikt som också involverade det amerikanska pilotfacket och amerikanska flygbolag. De hävdade att den irländska registreringen enbart var en bekvämlighetsflagg som gjorde att anställningsvillkoren var sämre än om det varit ett renodlat norskt flygbolag. Protesterna försenade Norwegians långlinjeetablering med närmare ett år. 
Det kan dock bli svårt att hävda samma argument denna gång eftersom Norse Atlantic ska vara ett norskt flygbolag och arbeta med norska arbetsmarknadsavtal. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2021-03-31 16:19

sier, ja nettopp, Open Skies. Skulle USA nekte Norse, kan jo de resiproke bli svaret fra Europa.

Når Norge solgte seg ut av SAS, burde også de luftfartspolitiske fordelene til SAS ha blitt “frisluppet” av vår stat. Bl.a. i forholdet til overflyging av Russland.

ABC
2021-03-30 23:33

JetBlue har idag säkrat sig slots på LHR. Varför skulle någon vettig människa välja att åka med Norse så länge de inte skänker bort biljetterna?

Acer
2021-03-30 17:51

Märkligt att man för göra på detta sätt…….konka och sen öppna nytt bolag med “samma” ägare och flygplan. Borde få yrkesförbud och tro att USA släpper in dem utan att först göra rätt för sig är naivt!!

sv thomas
2021-03-30 14:29

skull de komma in med “low on fuel”?
Dreamlinern har väl knappast range problem, mellan Europa och US. Svammel som vanligt.

thomas
2021-03-30 12:57

Bolaget kommer inte släppas in om det finns obetalda skulder i landet, även i ett tidigare Kjos bolag. Det räcker med att flyga in en gång “low on fuel” för att flygtillståndet ska ryka.

Flygare
2021-03-30 11:19

pipan.
Kjos har tydligen inte lärt sig mycket av Fiaskot Norwegian longhaul.
Inget lowcost bolag utom Sir Freddie Lakers skytrain mellan London och NYC har lyckats tjäna pengar på driften.
Om nu det var en så lysande ide med lowcost longhaul, hade väl Ryanair eller Wizz Air gått in på marknaden med detta.
Det finns folk som tycker att Björn Kjos har varit innovativ med Norwegian,men på vilket annat sätt än att brinna andras pengar i rasande takt har han varit det?

ABC
2021-03-30 10:34

Norwegians trafikstart var total kaos. Slutet på Norwegians långlinjer likaså. Mellan det anställdes Amerikansk personal på skrämmande villkor. Jag tror de får mycket svårt att välkomnas i USA som helt nytt bolag. Det är inte mobbing, Kjos har helt enkelt gjort sig förtjänt av det.

Quality manager
2021-03-30 10:17

Billigaste är bäst. Fast ska man vara billigare än andra måste man hyvla både här och där och då är det enklast att hålla löne och underhålls kostnaderna låga. Alltså blir Norse Atlantic ett ”Norwegian 2.0”

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten