Featured article image

Nordica blir åter ett estniskt flygbolag

Publicerad den 5 januari 2021
Kommentarer
Hälften estniskt, hälften polskt. Så var det tidigare. Men nu är Nordica åter ett helägt estniskt flygbolag sedan LOT sålt innehavet i produktionsplattformen Xfly.
Estniska Nordica räknar sig i första hand som en ”capacity provider”, med uppdragsflygningar för andra flygbolag som prioritet. Samtidigt är Nordica också det statliga flygbolaget i Estland sedan man tagit upp verksamheten efter Estonia Air. Men det har tidvis funnits 
en del förvirring mellan det virtuella, administrativa bolaget Nordica och produktionsbolaget Regional Jet. Därför bytte Regional Jet namn till Xfly samtidigt som flygplansflottan utökades med fler Embraermaskiner. Det är alltså Xfly som varit den flygande delen med framför allt två stora kunder polska LPOT och SAS. Men medan SAS endast använder Nordica/Xfly som underleverantör, har LOT varit delägare med 49 procent av aktiekapitalet. 
Nu är dock det polska ägandet avslutat sedan Nordica köpt tillbaka hela den polska aktieposten. Det gör Nordica och därmed den estniska staten till ensam ägare av flygbolaget. 
– En viktig del i överenskommelsen är att, trots att förhandlingarna dragit ut på tiden, vi är tillfreds med överenskommelsen. Vi har lyckats att förbli vänner vilket garanterar att vårt kommersiella samarbete fortsätter, säger styrelsens ordförande Erki Urya i en kommentar.
Hur det samarbetet ska gestalta sig nu när det egna ägandet ger ”friheten att fatta snabba egna beslut”, är inte klart. Tidigare var integrationen de två flygbolagen emellan tämligen nära, bland annat med flygningar mellan Tallinn och Warszawa och biljettförsäljning på en gemensam plattform. 
I dagsläget består flygplansflottan av dussinet flygplan, Sex ATR 72-600 och sex CRJ-900. Enligt de ursprungliga planerna skulle flottan ha utökats med sju Embraer 190 och 195, men det kom en pandemi emellan. 
SAS är Nordicas största kund med ursprungligen 17 maskiner i trafik innan Pandemin. De var då uppdelade på nio ATR-600 varav en använd som reserv och åtta CRJ900 där även en var reserv. Nordica/Xfly flyger även den upphandlade linjen mellan Gällivare och Arlanda samt en del kortare kontrakt för andra flygbolag i Europa.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Xxx
2021-01-08 12:47

Jag skrev aldrig att de var gamla, däremot har de flesta stått utan att användas i t ex Indien och Brasilien för att sedan leasas ut billigt till xfly. Ingen annan vill ta i deras flygplan. Individerna es-ata resp atb var i så dåligt skick att ATR inte ville ha tillbaka dom utan erbjöd att stå för rep istället. Dom är borta nu iaf. De “nya” ath och ati var i riktigt dåligt skick när de kom till xfly.

PF
2021-01-06 21:03

Snitt är Ca 10 År.

CRJ 900 Ca 12 År.
ES-ACG 8.9 Years
ES-ACI 14.5 Years, Parked
ES-ACJ 11.1 Years, Parked
ES-ACK 12.1 Years
ES-ACL 14.7 Years, Parked
ES-ACM 12.1 Years
ES-ACN 11.6 Years
ES-ACP 11.6 Years, Parked

ATR 72-600 Ca 7 år.
ES-ATC 6.5 Years
ES-ATD 6.5 Years
ES-ATE 7.2 Years
ES-ATF 7.1 Years
ES-ATH 8.1 Years, Parked
ES-ATI 7.9 Years
ES-ATJ 8.1 Years

Mårbart
2021-01-06 11:06

@ Xxx

Varför sprida falsk information? Deras flygplan är väldigt nya, alltså inte gamla ”kistor” som du beskriver. De flesta av flygplanen är runt 10 år gamla vilket får ses som relativt nytt.

Xxx
2021-01-05 22:39

Får se hur länge det är ekonomiskt att flyga med dessa kistor till flygplan? De leasar de allra billigaste som går att få tag på. Varken billigt eller säkert när de går sönder…

Xflt
2021-01-05 10:43

Dock är det otroligt många stavfel i denna artikel. Korrekturläs innan ni publicerar!

“…tagit upp verksamheten efter Estonia Air”. – Det hette Estonian Air.

“…kunder polska LPOT och SAS”. – Bolaget heter LOT, inte LPOT.

“…styrelsens ordförande Erki Urya”. – Han heter Erki Urva.

“…Sex ATR 72-600 och sex CRJ-900”. – De har 9 CRJ och 7 ATR i skrivande stund.
CRJ – ACB, ACC, ACD, ACG, ACJ, ACK, ACM, ACN, ACP
ATR – ATB, ATC, ATD, ATE, ATH, ATI, ATJ

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten