Norrköpings flygplats allt närmare en försäljning
Publicerad den 12 oktober 2020Kommentarer
@Hans Strålin,
Du har tydligen lång näsa. Affärsresenärerna till Norrköping kommer med tåg eller egen bil eller med flyg till Linköping. Inget reguljärflyg, inga affärsresenärer. Om du väntar på att elflyg kommer så man kan ta sig ner till Europa lär du få vänta. Det blir billigare att lägga ner flygplatsen och bygga en ny när elflyg får samma prestanda som B737 eller A320.
En ända affärsresenär spenderar cirka 2000 per dygn. Så visst finns det STORA pengar o sätt att få inkomster. Men det förstår inte en vanlig Svenson.
De ser inte längre än näsan.
Låt oss ha is i magen. ELFLYGET KOMMER SNART ATT VARA EN VÄRKLIGHET. DÅ KOMMER ALLA SOM SÅLT SIN FLYGPLATS ATT ÅNGRA SIG.
Det skulle vara otroligt om ett seriöst företag köper en flygplats som går med nästan 30 Mkr förlust per år. Vem skall bidra med detta, antagligen skattebetalarna till slut. Det verkar inte vara seriöst, ännu mindre i dessa tider. Eller spetsar man på att kunna mjölka staten på de stora bidragen man vräker ut över företagen just nu.
Men så tråkiga nyheter, jag minns när vi flög ARN-NRK, och en massa härliga charterdestinationer från Norrköping till medelhavet.
Många trevliga glada SAS anställda som jobbade där.
Vad konstigt att det inte går att driva med vinst längre.
Norrköping & Linköpings flygplatser ligger för nära varandra. Satsa allt på en av de 2. Alternativt att flytta allt till Skavsta flygplats.
Instämmer med Olle.
En anställd och omsättning 2019 på ca 2,5 miljoner och nu överväger de att köpa en flygplats.
Höjer nog också ett varningens finger!
Det enda sättet att ta över en flygplats
(som är en skuldbörda för kommunen med en 25 milj per år) är att komma med trafik. Det är inte svårt i ett exportorienterat land.
Överlåtes beloppen kan ju aldrig vara över 1 sek
då man tar över en förluströrelse.
Ska Norrköping Kommun verkligen sälja av flygplatsen till en grupp som styrs av Qatar pengar. Låter inte bra i mina öron och vad kommer att hända i framtiden. Bolaget som står nämnt i artikeln och är registrerat i Sverige har tillgångar enligt senaste bokslutet på endast 600 tusen kronor. Räcker inte långt för att köpa och driva flygplatsen enligt min mening.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten