Norwegian byter till större Dreamliner på Stockholm

Publicerad den 26 januari 2017
Kommentarer
Åttan byts mot nian när Norwegian sätter in allt fler av den större Dreamlinern på Arlanda. Fler stolar ökar kapaciteten till tre destinationer.
Norwegian 787

Norwegian

Norwegian bygger nu upp långdistansflottan med enbart den större versionen av Dreamlinern, B787-9. I takt med att de levereras kan den ökade kapacitet som de innebär, 344 stolar till skillnad från 291 i den mindre versionen, B787-8, sättas in på linjer där efterfrågan ökat.

Det sker bland annat på Arlanda när vintertidtabellen träder i kraft i höst. På tre destinationer fasas successivt den större maskinen in: Los Angeles, en avgång i veckan, New York, två av fyra avgångar i veckan och Bangkok, en av tre avgångar i veckan. I och med att B787-9 har 52 stolar mer ökar alltså kapaciteten per vecka från Arlanda med 104 stolar i veckan till New York och 52 stolar till Los Angeles och Bangkok.
– Det ger också några fler premiumsäten när den större versionen kommer i trafik, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, presschef på Norwegian till Flygtorget.
Norwegian har i dagsläget åtta B787-9 och fyra B787-9 i flottan men redan i mars kommer nästa Dreamliner-9 och sedan följer ytterligare åtta nya maskiner så att flottan i slutet av året är uppe i 22 Dreamliners,
Den ständigt växande flottan av Boeing 787 ökar behovet av inskolning av nya piloter på modellen. För att effektivisera det arbetet ska DY1800/DY1801, Oslo – Malaga, flygas med Dreamlinern från den 30 mars, när sommartidtabellen träder i kraft.
 Boeing 787 används i första hand för att bygga ut långlinjenätet hos Norwegian. Det ökar också behovet av Men Dreamlinern används även på medellånga distanser. Dels har den flugit korta sträckor under inskolningar för piloter och kabinpersonal, dels har den använts på tunga europalinjer där de vanliga B737-800 inte räcker till.
Så blir det i vår när sommarprogrammet startar. Från den 30 mars sätter Norwegian in Dreamlinern på sträckan Oslo – Malaga när DY1800/DY1801 flyger på den spanska destinationen tre dagar i veckan. Det är den tredje europeiska rutten som Norwegian flyger med B787.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Leif
2017-06-15 17:45

Norwegian har nye moderne Dreamliners, med bedre plass enn på de gamle SAS flyene. Sardinburken finner du på SAS go, eller hva de kaller det for noe.

Diavel
2017-06-13 02:44

blir det bättre komfort av att byta B787-8 med B 787-9. Det är väl fortfarande samma sardinburks konfig på Norwegian, eller hur, i allafall på ekonomi klass, eller vad Norwegian nu kallar det för.

Mr €
2017-06-12 12:18

Tror 787-10 skulle passa Norwegian väl på många rutter men de är troligtvis ganska dyra. Men då 787-8 leasarna går ut kan de passa väl att byta in dem till -10’or om inte nya 797 blir mycket billigare att flyga över Atlanten med de troligtvis inte tillgängliga förrän 2025

Tom
2017-01-26 15:17

Norwegian vil fly Dreamliner Oslo-Nice i sommer også.- Tviler på at Oslo-JFK er noe overkill for 787-9.- De øker fra 4 til 5 ganger i uken i 2017. Flere avganger enn både Arlanda og CPH.

Bertil
2017-01-26 14:16

Kanske borde nämna att LAX går från 2 avgångar per vecka nu till 1 nästa vinter?
Det är alltså en reduktion i antal säten.

Mr €
2017-01-26 13:27

Många av Norwegians 787 rutter är “overkill” för 787-9. Tex OSL-JFK, när väl 787-10 kommer med mera pax och kortare räckvidd kan den passa bättre, så Norwegian kunde lämna tillbaka 787-8 när dess leasear gå ut och ta dyrare men större 787-10’or istället. Är SAS smarta så köper de 787-10 och 777-10 och kan då de levereras i framtiden nå Norwegians enhetskostnader.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten