Norwegian har EuroAtlantic som back-up

Publicerad den 17 mars 2016
Kommentarer
En Boeing 767 från EuroAtlantic ska kunna göra snabbutryckningar om Norwegians ordinarie långlinjer får problem. De två flygbolagen har tecknat ett årslångt avtal där en av EuroAtlantics maskiner hålls i beredskap.
Euro Atlantic 767

EuroAtlantic 767-300

Norwegian har haft sin beskärda del av problem med försenade och inställda flygningar. Särskilt i inledningen av satsningen på långlinjer plågades flygbolaget av problem med de nya Boeing 787-8 som tillfördes flottan 2013. Det gjorde Norwegian till en återkommande kund hos de europeiska leasingflygbolagen, bland andra de portugisiska HiFly och EuroAtlantic. Men även på senare tid har det vid enstaka tillfällen behövts ersättande kapacitet från inhyrda maskiner.

Nu har Norwegian ingått ett årslångt avtal med just EuroAtlantic Airways som knyter de två flygbolagen närmare varandra fram till mars nästa år. Överenskommelsen gäller en specificerad Boeing 767-300 ur EuroAtlantics flotta på sex sådana maskiner. Det är CS-TRN som levererades 1993 och sedan dess flugit i närmare dussinet olika flygbolag, bland andra Air France, Avianca och Britannia Airways.

Flygplanet ska dock inte aktivt ingå i Norwegians flotta utan wetlease-avtalet är en beredskap om problem skulle uppstå med ordinarie Dreamliner-maskiner..

– I och med att ansökan och pappersarbetet är klart på förhand kan den med kort varsel flygas till den plats där den behövs, om den behövs, säger Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson till Flygtorget.

I första hand ska flygplanet från EuroAtlantic vara back-up för långlinjerna. Det är osäkert om den även, i vissa fall, kan komma att sättas in på tunga europeiska linjer om det behovet skulle uppstå.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Basse
2016-03-17 17:33

dom sätter ju inte in 777 på en linje där 787 kör… 767 är mer lik 787 än 777 på plaster och storlek!

flygis
2016-03-17 15:05

inte helt fel .men 767. varför inte 777

pilot
2016-03-17 14:36

Lär bli mycket jobb för Euro Atlantic på Norwegians långlinjor. Inte så mycket pga teknik, men främst pga brist på kvalificerade 787 piloter som vill jobba på Kjos villkor.
Många av Norwegians 787 piloter flyr efter att 3 års bindningen tar slut.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten