Norwegian närmar sig SAS
Publicerad den 8 januari 2015Norwegian ökade förra året kapaciteten bland annat med invigningen av ny bas i Barcelona storsatsning på nya linjer från Gatwick och leverans av fler flygplan. Den expansionen har gett resultat i passagerarsstatistiken visar siffrorna när Norwegian räknar samman förra året. Sammanlagt flög 23 976 731 passagerare med flygbolaget under 2014 och det är tre miljoner fler än under året innan.
– Allt fler nya kunder kliver ombord. Inte minst i nya marknader utanför Skandinavien ser vi att många har rest med Norwegian för första gången, gillat vårt erbjudande och kommit tillbaka, säger vd Björn Kjos i en kommentar.
Passagerarökningen innebär också att Norwegian fortsätter att ta in avståndet till den skandinaviska konkurrenten. SAS har ännu inte presenterat sina siffror för förra året och det brutna räkenskapsåret, det sker den 12 januari. Den färskaste siffersammanställningen gäller året dessförinnan, huvudsakligen 2013, och då flög cirka 28 miljoner passagerare med SAS vilket innebär att det nu bara skiljer cirka 4 miljoner resenärer bolagen emellan. Dock har SAS inte samma struktur som Norwegian med baser och linjer som inte utgår från Skandinavien.
Totalt genomfördes 99,6 procent av de planlagda flygningarna i december varav 75,2 procent gick enligt tidtabell. Sedan starten år 2002 har 130 miljoner passagerare rest med Norwegian.
Kommentarer
Norwegian ökade 2% i December. SAS ökade 7%.
Eller så finns det folk som snor ens nick.
@hm
Om man befinner sig på kiss- och bajsstadiet så har man bit kvar till en normal dialog. Nu verkar du ha skärpt till dig.
Men om du nu bara vill göra ett inlägg om att dissa SAS i självtillfredsställelsens namn så finns det andra trådar i diskussionsforumet för det (ca 100 st). Denna diskussion handlar om hur fel det blir att göra en jämförelse mellan bolag med olika affärsidéer. Norwegian bör jämföras med Ryan, Easyjet, Wizz m fl.
Börjar man rätta språk har man slut på argument. Finns ingen vuxen människa som skulle orka att ens kommentera det. SAS må vara ett nätverksbolag, hjälper inte dom hur krisen likförbannat. Går det trögt så går det trögt.
@Rulle
Om SAS kvarstår som det är, har ett tätare samarbete med andra bolag men med samma ägarkonstellation, ägs av annat flygbolag men med kvarstående varumärke, helt slukats av annat bolag eller ej tror inte jag att du är rätt person att avgöra. Det är inte jag heller.
Men nu diskuterar vi en artikel där äpplen jämförs med fruktsallad (äpplen+päron), en pr-kåt flygbolagschef samt småpojkar i den efterföljande debatten som tror att flygmarknaden är som ett datorspel eller fotbollsmatch.
…..hur ni än vrider och vänder på det, så kommer SAS att vara ett minne blott om 5 år, men då är ni gamla SAS-getter redan på hemmet, så då blir det lugnt.
@hm
Dina inlägg visar både nu och tidigare på ungdomligt oförstånd när det gäller såväl språkbruk som kunskaper om flygmarknaden. Skaffa gärna lite mer kunskaper och ta dig ut ur pojkrummet. Flygmarknaden är inte något datorspel där den ene nödvändigtvis måste döda den andre.
@?
Mycket enkelt. Norwegian bygger upp flera baser i t ex London och Spanien. Man flyger polacker direkt från Warszawa till London, engelsmän till Kanarieöarna och spanjorer till München. Det gör inte SAS. Norwegian har sitt huvudsakliga fokus på fritidsresenärer i ett paneuropeiskt perspektiv, SAS’ på affärsresenärer i ett skandinaviskt.
Kan du förklara skillnaden på deras marknader? Jag antar att båda bolagen flyger människor, men är det destinationerna du tänker på eller?
@hm..
Till att börja med.. Vet du inte skillnaden mellan “de” och “dem” så skriv “dom”. Dessutom skriver man Norden med stor begynnelsebokstav och det heter “nämnt”.
Jämförelsen mellan SAS och Norwegian är helt ointressant om inte jämförelsen sker på samma marknader. Inget bolag “är förbi” något annat om man inte sprungit på samma löparbana.
det er Norwegian og sas som sammenlignes, med Norwegian vil jeg mene Shorthaul og Longhaul uansett base. For sas vil jeg mene det som er SK produksjon, mao med innleie, men ikke hvor en code-share partner utfører selve flygingen, eksempel en Lufthansa Oslo-Munchen hvor sas har codeshare.
Nu är det ingen som nämt norden… 2016 tillkommer 14-24 nya maskiner till DY, då är dem nog förbi.
Norwegian kommer utan vidare att gå om stagnerade Sas under 2015. Norwegian vet hur man ska expandera och ta marknadsandelar.
norwegian mangler ca 4,5 millioner i at nå SAS så det tager mange år da man ikke planerer at ekspandere näste år. Skal man sammenligne er de jo temmelig tåbeligt at tage med norwegians passagerer på f.eks LGW-BCN , har intet at göre med at väre störst i norden.
Vi får väl ta en ny räkning nästa år. 😉 SAS lägger ut ännu mer på andra bolag… SAS=resebyrå nästa?
50 mill eller ikke 50 mill, hva har det med paxSIFFER å gjøre?
Hvem var kramare, sa du`?
Att arbeta i kabinen eller att vara pax är två helt skilda saker. Jag tror inte att den ena eller andra sidan förstår den andra fullt ur.
SAS har inte service i världsklass ständigt men det finns ex då jag fått lysande service i C men det var i slutet av 80-talet och början av 90-talet. Då det fanns en riktig C-klass på Europalinjerna med en kraftig fördragen gardin till Y och man kände sig lite speciell. Idag känner jag mig marginell.
Men nu påpekar ju faktiskt texten att SAS inte har baser överallt i Europa och att jämförelsen därför haltar. Det ser alla som läser innantill.
Å andra sidan minskar det inte det intressanta faktum att DY och SAS snart är lika stora.
Det är beloppet som hänger över Norwegian. Knappast ett bra bolag som drar på sig så mycket elände. Patetiska inlägg här från vissa Norwegiankramare. Ni verkar desperata.
SAS är ett bolag med tre baser Norden, Norwegian däremot har baser lite överallt i Europa, så varför jämförelsen förstår inte jag!
Jag har åkt en hel del med båda från Landvetter och båda är fina flygbolag. De två senaste resorna ut i Europa i höstas blev med SAS till stor belåtenhet, trevlig personal, fin service ombord och avgång på tid både ut och hem.
I måndags skulle jag åkt med Norwegian 08.40 ARN-CPH. 45 min före avg kom SMS om inställt pga tekn. fel, ombokn till 12.45. På det senare planet uppskattade jag beläggningen till drygt hälften, kanske 55%. Då förstår jag att “tekn. fel” var en lögn. Med ca 25% beläggning på två plan så blev det för dyrt – istället slår man ihop två flygningar och skiter i om resenärernas dag blir förstörd. Så fungerar detta blufföretag.
Räknar man bort alla som flugit med Hi-Fly och Euro Atlantic så minskar DY´s siffror betydligt.
Räknas Jet Time, Braathens, Cimber Blue1 m.fl. som SAS i dessa siffror? För dessa bolag är fan INTE SAS…
@ Ad, nej det är helt korrekt SAS flyger inte Spanien till vare sig UK, Tyskland eller Polen!! Däremot flyger SAS till destinationer i dessa länder och hel massa fler länder.
Enligt SAS Q4 rapport som presenterades den 18 december flög c:a 28,5 miljoner passagerare med SAS mellan Nov-13 till Okt_14.
Sen min tid som journalist , vet jag att man vänt lite väl mycket på siffrorna.. sen handlar ju mycket om återköp , det är ju inte första köpet som är viktigt, utan återköpen… Norwegian köper man en gång, när man inser bluffen väljer man oss flickor på SAS som Bjuder Kaffe The och service i världsklass…
SAS had more pax in 2014 than 2013.
Then SAS don’t fly Spain to UK,Germany, Poland and so on.
So yes Norwegian will be bigger in a couple of years, but who actually cares?
Under 2014 jag flög två gånger utrikes och en gång inrikes med Norwegian. Det var smidigt ,säkert, punktlig, trevlig personal, bra service och betydligt BÄTTRE priser och flexibla tidtabellen än att flyga med SAS. Därför tänker jag fortsätta flyga med dem. Hoppas att Norwegian börjar flyga några Interkontinentala linjen t.ex. till flera latinamerikanska länder där man inte flyger direkt från Arlanda idag.
Nja ena har ju ambitioner och den andra väntar på att självdö…
Norwegian har 15st baser och SAS 3st med fokusering på ytterliggare 4 flygplatser. Går väl knappast att jämföra dessa då?
Om man inte endast räknar Norwegians trafik i Noren…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten