Norwegian utmanar SAS på nya långlinjer
Publicerad den 15 oktober 2013Den olyckliga inledningen på Norwegians långlinjesatsning till trots, fortsätter den planerade utvecklingen av intercont-trafiken. I november levereras en tredje Dreamliner och gör det möjligt att dels öppna trafik från Kastrup, dels utöka linjenätet med nya destinationen Fort Lauderdale. Under 2014 utökas flottan med ytterligare fyra Boeing 787-8 och linjer till Orlando, Oakland och Los Angeles.
Björn Kjos har talat om Asien som den stora framtidsmarknaden och menar att Arlanda kan bli en ”Gateway to Asia” för både utgående och inkommande resenärer. Men i planeringsarbetet är det USA som fortsatt står i fokus för kommande långlinjer.
– USA har dåliga förbindelser från Skandinavien och dessutom höga biljettpriser, sa Björn Kjos till Flygtorget efter sommaren när de senaste paketet med linjer presenterades.
Då var det sju linjer på ett bräde i något som kallades steg två i långlinjesatsningen. Steg tre, lovade Björn Kjos, skulle presenteras redan inom ett par månader och nu har han i en intervju med nyhetsbyrån Reuters, släppt några ledtrådar till vilka nya destinationer det kan bli tal om: Chicago, Boston, Washington, D.C., Las Vegas, Seattle and Minneapolis.
En intressant detalj i intervjun är också att de nya destinationerna kanske inte ska betjänas från Europa. Det skulle i så fall vara ett tecken på att Asien trots allt är på gång, både som destination från Skandinavien men kanske också med linjer i östlig riktning, till USA.
Chicago och Seattle är klassiska SAS-destinationer. Lägg till Los Angeles och San Fransisco som redan är beslutade och Washington DC i det kommande steg tre. Det innebär att Norwegian inom en snar framtid konkurrerar med SAS på samtliga linjer till USA, med ytterligare ett antal där flygbolaget är ensamma om direkttrafik från Skandinavien.
– Men ingenting är ännu bestämt, säger Charlotte Holmberg Jacobsson på Norwegian till Flygtorget.
Kommentarer
Varför skriver ingen av affärstidningarna om den desperata flykt på ledningspersoner som nu sker från Norwegian. Kjos avskedar en efter en i Norwegians högsta ledningsgrupp och snart är han ensam kvar. Bolaget dräneras på ledare och snart finns bara de mest inbitna ja-sägarna kvar. Skall vi ge Norwegian 6 månader eller 12 månader innan de är i konkurs? Take the money and run!
Kan inte Norwegian starta en linje mellan Göteborg och New York? Det behövs mer long haul på Landvetter. Möjliga destinationer skulle kunna vara Thailand, Japan och Kina.
Social dumping ingår i priset? Du får betala mer skatt om vissa smiter!
Social dumping ingår i priset? Du får betala mer skatt om vissa smiter!
Social dumping ingår i priset? Du får betala mer skatt om vissa smiter!
Lägg ner DY och deras dumpning av europeisk arbetsmarknad!
Står fel i tidigare insändare, rätt ska vara ” ska SAS använda skattebetalarnas A 350 till USA”
A350 maskinerna kommer hamna på CPH och dom nya A333 kommer hamna på OSL och ARN…..
bør nok Norwegian senke tempoet, få tilbake tillitten i markedet samt ta et steg i taget før man legger vidløftige planer om det ene og det andre.
Ställda kärror, hot om strejk samt utflaggning a`la Ryanair tror jag inte är det som lockar nordiska resenärer. Men, man bör dock komma ihåg att plånboken styr, och folk tenderar att snabbt glömma så länge det är billigt. Dock är ju DY bevisligen inte billigast med all tillägg som dyker upp, de saknar dessutom nätverket som SAS har genom *A.
Visserligen så kommer dom med ett brett utbud men man ska ha mera än så för att locka passagerare.
Ett gott ryckte är en bra början kanske?
Norwegian har inte och kommer inte att få tillstånd att flyga direkt mellan Asien och USA. Dessa är reserverad för asiatiska och amerikanska flygbolag.
Kan de inte klämma in Atlanta och Dallas också?
A350 såklart
Kommer SAS att använda sina A530 till USA sen?
Nej, SAS flyger inte till Seattle längre. Inte Los Angeles heller. Men om man läser innantill så är det inte exakta destinationer det handlar om utan att Norwegian lägger sig tätt intill SAS i syfte att konkurrera…
SAS flyger inte ett eget flygplan till Seattle, men med codeshare så upplever nog kunden att de flyger med SAS till Seattle.
Sas flyger inte längre till Seattle.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten