Ny lag för luftfartsskydd skall tas i veckan!
Publicerad den 22 oktober 2004Förslaget från regeringen innebär ju i korthet att den som driver en flygplats -oavsett huvudmannaskap- skall ha ansvaret, inklusive det ekonomiska ansvaret för att det skall finnas tillräckligt med personal, lokaler och utrustning för luftfartsskydd et på den egna flygplatsen. Säkerhetskontrollerna skall även fortsättningsvis ske under polismans ledning och polisen skall ha det yttersta ansvaret för denna kontroll, skriver riksdagsman Anders G Högmark (bilden) som är ersättare för moderaterna i Riksdagens trafikutskott.
För finansieringen av säkerhetskontrollen av passagerarna och deras bagage föreslås att ett särskilt avgiftssystem skapas. En majoritet i justitieutskottet ställer sig bakom detta vilket då ,med all sannolikhet kommer att bli riksdagens beslut nu på onsdag. Man kan då fråga sig om det inte finns någon avvikande uppfattning mot detta förslag som på olika grunder så kraftfullt har kritiserats.
Glädjande nog finns det partier som har argumenterat för en annan ordning, Moderata samlingspartiet har haft två viktiga principiella invändningar vilka man redovisar i sk reservationer och som vi som parti kommer att rösta för i riksdagens omröstning.
För det första så motsätter vi oss att flygpassagerarna skall stå för dessa kostnader. Utskottet anser det naturligt att de som skall skyddas också står för kostnaderna. Denna uppfattning delar jag och övriga moderater . Men och detta är ju den principiella kärnfrågan: Vem är det som utsätts för hotet ? Ve m är det som skall skyddas för dessa terrorhandlingar.
Vi moderater menar att det är det öppna demokratiska samhället som utsätts för hot genom dessa terrorattacker. Det är detta samhälle med dessa demografiska värderingar och livsstil som därför skall skyddas. Det är just samhället -ytterst staten som skall betala. Detta synsätt delas uppenbarligen av allt fler länder. Senast var det den tilltänkte .transportkommissionären i EU Jacques Barrot som – enligt referat från en hearing den 29 september – gav uttryck för exakt denna uppfattning genom följande uttalande: It is for the Member States to pay the costs of security measures at airports.
En annan viktig fråga i samband med denna nya lags ikraftträdande. är vem som skall bära ansvaret för skador som kan komma att uppstå till följd av bristande säkerhetskontroll ,vilken skett under polismans ledning vilken då har det yttersta ansvaret vilket klart framgår av regeringens förslag som nu kommer att godkännas av riksdagen. Moderata samlingspartiet anser att det bör regleras i lag vem som bär ansvaret för skador som uppstår i luftfarten på grund av brister i säkerhetskontrollen. Vi menar att det är naturligt att den som står har det yttersta ansvaret också ikläder sig ett ansvar för de skador som brister i denna säkerhetskontroll kan förorsaka.
Det faktum att polisen är statlig tjänsteman borde rimligtvis leda fram till att staten bör ikläda sig detta ansvar.
Allt annat är klart ologiskt . Moderata samlingspartiet menar att det är viktigt att denna fråga snarast får en tillfredställande lösning. Frånvaron av en reglering av denna fråga kan få katastrofala följder om det inte finns någon som man kan rikta materiella anspråk mot. Att sådana anspråk i miljardklassen skulle riktas mot en enskild kommunal flygplats framstår ju som fullstädigt orimligt och dessutom principiellt felaktigt
Förhoppningsvis hade riksdagen bort insett detta innan beslutet .Nu får regeringen -som vi ser det – snarast återkomma med förslag om hur dessa frågor skall lösas på ett rimligt sätt.
Anders G Högmark, Riksdagsman
Ersättare i Trafikutskottet (m)
Ordförande i flygplatsförbundet SRFF
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten