Ny luft under vingarna för Flyglinjen
Publicerad den 12 maj 2010Tack vare en ny och stark investerare kommer bolaget återigen att kunna trafikera sträckan mellan Jönköping och Bromma. Flyglinjen har även knutit till sig en ny flygplansoperatör och omförhandlat avtalet med Jönköpings Flygplats, något som inneburit en bättre kostnadsbild.
– Vi är glada för samarbetet med flygplatsen och räknar med dess stöd för att utveckla flyglinjen mellan Jönköping och Stockholms cityflygplats Bromma ytterligare, säger Henrik Lindberg. Flyglinjen lyfter därmed igen måndagen den 16 augusti, med nytt plan och nya friska tag.
– Avtalet med vår nya operatör är dessutom asksäkert, säger Henrik Lindberg, en av Flyglinjens ägare. Det betyder att vi inte behöver betala för planet om något liknande, till exempel nya askmoln, skulle förhindra flygtrafiken igen. Operatören är norsk och heter Helitrans AS.
Nästa avgång med Flyglinjen till Bromma sker alltså den 16 augusti.
– I augusti är våra resenärer tillbaka efter semestrarna. Dessutom kommer landningsbanan på Jönköpings flygplats att asfalteras om under hela juli, och möjligheterna att flyga reduceras under sommaren.
– Precis som vi sa när vi startade tidigare i år, så är det lättare att lyfta i motvind. Vi har haft en tuff vår men vi har samtidigt fått otroligt mycket positiv respons från Jönköpingsborna. Vi är givetvis väldigt glada över att vi kan lyfta igen, säger Henrik Lindberg.
Kommentarer
PM: Kabinfaktorn spelar ju ingen roll så länge som snittintäkten är dålig! Flyglinjen är ju ett tydligt exempel på detta. Du kan klara att flyga runt med Kabinfaktor på 30-40 %, men då måste intäkten per biljett vara minst dubbelt så hög som flyglinjens högstapris om 1200 enkel.
Att man tar in en J32 är nog klokt, men som någon skrev i en annan tråd så har Helitrans ett riktigt dåligt rykte med sina “konstiga” affärer och obefintliga kvalitet.
…att gå ner till en mindre typ. Alla som är insatta i flygverksamhet vet att det är tre saker som får ett flygbolag att gå runt ekonomiskt; kabinfaktor, kabinfaktor och kabinfaktor. Dessutom har Flyglinjen lyckats få in en klausul denna gång i kontraktet med operatören som fritar dom från vissa kostnader då dom inte flyger. Go Flyglinjen!
Jag förstår överhuvudtaget inte vad du babblar om. Jag har aldrig påstått mig bedriva företagsverksamhet, utan är enbart flygintresserad.
Att Flyglinjen fått en marknadsandel på 35% mellan JKG och STO, flyg inräknat enbart går att läsa i en artikel som heter “Flyglinjen tar timeout”. Att jag sedan antar att Flyglinjen kommer att gå ner till en Jetstream 31/32 är för att Helitrans A/S enbart flyger den flygtypen + någon affärsjet.
Jetstream 31/32 gör att linjen får mindre pax, that’s it!
Haha tur att inte du bedriver företagsverksamhet…
Om dom har en marknadsandel på 35% med en J41:a varför ska dom då i hela världen gå ner till en J31/32 för att få en mindre marknadsandel!?!?! Ja, det måste vara det som kallas självbedrivande konkurs?
Hoppas verkligen att resebyrån flyglinjen lyckas denna gång. 🙂
Vad härligt att höra dessa glada nyheter! Vi behöver verkligen ett flygbolag som er, lycka till i framtiden så ses vi i augusti!
Då blir det väl trafik med en Jetstream 31/32, alltså modell mindre än det man flög med från början. Kommer passagerarna att vilja flyga i denna lilla fluga? Eller fick man 35% av marknaden med en Jetstream 41 så kanske man kan få åtminstone 20% med en Jetstream 31/32. Fast då är den stora frågan om det räcker…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten