Ny luftfartspolitik – aktiv reduktion
Publicerad den 20 januari 2006Av dess skäl kräver regeringen i sitt regleringsbrev för 2005 att luftfartsverket mål, förutom stipulerade miljöhänsyn, skall vara att eftersträva:
“Ett tillgängligt transportsystem, där flygtransportsystemet utformas så att medborgarnas och näringslivets grundläggande transportbehov kan tillgodoses.
En hög transportkvalitet, där flygtransportsystemets utformning och funktion skall medge en hög transportkvalitet för medborgarna och näringslivet.”
Sättet som luftfartsverket skall uppnå nämnda mål föreskriver regeringen så här;
“Luftfartsverket skall bidra till att de transportpolitiska målen för luftfarten uppnås genom att på ett företagsekonomiskt lönsamt sätt ansvara för driften och utvecklingen av kostnadseffektiva, säkra och välfungerande flygplatser och flygtrafiktjänst.”
Luftfartsverket gör i verkligheten mycket mer än så. Luftfartsverket gör reklam för Sverige och “sina” svenska flygplatser. Luftfartsverket finns på mässor världen runt och besöker främmande bolag för att övertyga dem om det ekonomiskt kloka i att flyga hit. Genom aktiv marknadsföring och en bra produkt har man lyckats få en rad bolag till vårt land, nu senast Malaysia Airlines.
Men likt yin och yang, materia och antimateria, verkar samtidigt krafter som med obändig styrka upphäver vad som skapas och leder till ett stort “puff”, en nullitet, ett intet och skänker segrar för dem vars reflexer alltid är vässade mot “marknadens” framsteg. In kommer flygskatten, vars taxa stiger för dem som skall resa långt, varför belastningen på de långväga bolagen blir extra stor.
Följaktligen informerar mig nu representanter för ett större interkontinentalt bolag, att Stockholm skulle kosta dem 30-44 miljoner SEK extra på årsbasis, beroende på beläggning, jämfört med Kastrup. Detta beroende på den nya skatten i Sverige och dess avskaffande i Danmark.
Andra bolag skulle tjäna ca 20 miljoner kronor per år, med nuvarande trafik, på att flytta trafiken från Stockholm till Oslo eller Helsingfors och i stället mata in resenärerna till Stockholm. Miljöpartiet har klart deklarerat att man önskar begränsa flygresandet och att själva syftet med flygskatten just är detta. Regeringen stöder förslaget så att lag kan stiftas i riksdagen under våren.
Härmed infinner sig frågan för luftfartsverk, kommuner, flygbolag, plus alla andra som skall leva av flygtransporter, vad vi skall göra nu då?
Först och främst borde Luftfartsverkets Generaldirektör ta sig en tur till Näringsdepartementet och fråga dem hur de två ordersedlarna skall tolkas tillsammans, “tuta och kör”, samt “arrangera er egen begravning”.
Övriga deltagare i luftfartssektorn kan enbart bädda för storm och blodvite, ty det här kommer att svida. Att som vissa flygbolag tror, hoppas på ändring genom att informera regeringen i brev om den nya skattens konsekvenser är vällovligt men naivt, eftersom hela syftet med lagen som sagt just är att begränsa branschen rejält.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten