Ny rond mellan Airbus och Boeing

Publicerad den 30 januari 2007
Kommentarer
I veckan som gick steg temperaturen igen mellan Airbus och Boeing, när Airbus vice vd John Leahy i ett tal i London hävdade att Boeings senaste 747-8 borde grundcertifieras och inte rida snålskjuts på sina gamla förfäder.
Bilden: boeing 78, foto Hans Norman

Plantypen fyller 40 år 2009 och möter knappast de säkerhetskrav som nyare plan gör. I synnerhet evakueringskraven genom nödutgångarna och risken för metalltrötthet, önskar Airbus att myndigheterna granskar med särskilt starka glasögon.

I ett annat forum gjorde Boeings vice president, marketing, Randy Basler sitt bästa för att “dissa” Airbus hela produktfilosofi.

Ökning av frekvenser och nya linjer är vad folk önskar sig och inte större flygplan, är Boeings mantra. Enligt Airbus A 380, A Lidman OAG.s databas är flygplanstorleken 2006 bara 90% av storleken i snitt 1996. Detta motbevisar helt Airbus idé med större plan.
Bilden: Airbus A380, foto A Lidman

Andra förutsägelser som gått på tok för Airbus är att B 747 skulle försvinna ur trafik redan förra året. Basler påminde åhörarna om att denna undergångsprofetia fick skjutas på framtiden genom de senaste 48 beställda 747-8 i fraktversion -och till de flestas förvåning, en beställning från Lufthansa på 20 plan i passagerarversion. “Airbus har ett jätteproblem med sina leveransförseningar” underströk Basler i sina försök att strö så mycket salt i såren som möjligt för Airbus.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten