Nytt ND möte 4 juni

Publicerad den 7 juni 2010
Kommentarer
Vid fredagens möte deltog från Näringsdepartementet Erik Bromander och Ragnvald Paulsson, från SFR Jan Palmér, Mikael Wångdahl och undertecknad. Tyvärr kunde inga högre tjänstemän från ND delta i detta möte vilket också avspeglas i de svar vi fick på våra framställningar.
  1.  Vi redogjorde för de resultatförsämringar SFR-bolagen fick under själva askmolnsperioden. Den samlade resultatförsämringen
    uppgår till ca 180 msek. Inklusive 52 msek i care-kostnader som flygbolagen betalat enlig förordningen 261/2004.

    Samtidigt visade vi också på de prognoser om framtiden som bolagen svarat på. Vi förklarade att tiden rinner i väg.
    Om inte en ekonomisk kompensation snabbt kommer till stånd kommer flera bolag få likviditetsproblem redan i sommar.

    SFRs ståndpunkt om att den som orsakat skada ska stå för de ekonomiska konsekvenserna. Precis på samma sätt som när flygbolagen inte kan leverera till passagerarna vid inställda flygningar ska den som inte levererar kontrollerat luftrum kompensera flygoperatörerna.

    Vi tog ännu en gång upp fiaskot med de lättnader man tidigare hade utlovat, längre kredittider på alla luftfartsavgifter, anstånd med sociala avgifter och garantilån. Dess löften utmynnade ju bara i anstånd med flygplansparkering och GAS-avgifter. Anstånd med sociala avgifter visade sig bli så dyrt att det inte är något attraktivt alternativ. ND beklagar och att det är upp till de myndigheterna och Swedavia att hantera dessa frågor.

  2.  Vid konsultationsmöte med Transportstyrelsen, LFV och Swedavia framkom att dessa kommer att kompensera sitt intäktsbortfall vid luftrumsavstängningen genom att höja sina avgifter kommande år.

    Detta tog vi upp redan vid vårt första möte med ND och protesterade nu kraftigt mot detta.

    Vi tycker det är på gränsen till oanständigt att först ska flygoperatörerna ta sina intäktsbortfall sedan ska bolagen kompensera passagerare för avbrutna eller inställda flygningar och dessutom ska flyget stå för de intäktsförluster som flygtrafikledningen åsamkat sig själva !

    Vi känner att vi fick en viss sympati för dessa synpunkter och ND lovade att undersöka detta och återkomma med besked hur detta ska hanteras. Problemet som de ser är att nu är Swedavia ett statligt aktiebolag och då har man inte samma direktivrätt som man har mor en av sina myndigheter.

  3.  I UK där de större flygbolagen hade möte med
    transportministeriet i tisdags.

    Bolagen kräver kompensation och menar att myndigheterna som stängde luftrummet har gjort en kraftig överreaktion på problemet med askmolnen . Vi visade även eget underlag som framtagits av Amapola på att man begått en hel del misstag och inte känt till eller inte rätt tolkat det regelverk som beslutats av ICAO.

    Vi menar att det är flagranta feltolkningar som gjordes och dessa ledde till att de stängde allt för mycket luftrum som medförde stora olägenheter för strandsatta passagerare och stora ekonomisk konsekvenser för flygoperatörerna.

    ND kan inte göra något i denna fråga men den verkar växa runt om Europa och även SFR kommer nu att undersöka hur vi kan gå vidare och utkräva ansvar av våra luftfartsmyndigheter.

SFR kommer nu att följa upp detta möte med ett brev till Närings- och Infrastrukturministern där vi kommer att utkräva kompensation för luftrumsavstängningen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten