Om kompetensen på Luftfartsinspektionen

Publicerad den 23 november 2004
Kommentarer

Vid den Svenska Luftfartsinspektionens tillsynssektion finns, på avdelningen för Luftvärdighet och UH-verkstad (LTT), 15 personer som tituleras Luftfartsingenjörer. Av dessa femton är det endast en person som har en ingenjörsexamen på högskolenivå. Detta medför att endast 1 av 15 luftfartsingenjörer kan styrka sin behörighet med ett giltigt examensbevis från en godkänd läroanstalt. Det skriver Bo Wiklund i en kritisk krönika:

Flertalet av luftfartsingenjörerna har anställts under den senaste sexårsperioden och luftfartsinspektionen (LFI) har under samma tid i sin annonsering utöver att rubricera tjänsterna Luftfartsingenjörer, specificerat kraven: Den person vi söker ska ha ingenjörskompetens eller motsvarande kunskap.

Att titulera sig Ingenjör kräver någon form av godkänd examen från en likaså godkänd läroanstalt och det finns därför ingenting som motsvarar en ingenjörsbehörighet annat än en likvärdig ingenjörsexamen.


Merparten av de övriga 14 Luftfartsingenjörerna innehar teknikerutbildningar som formella meriter. Arbetet som flygtekniker motsvaras av att arbeta som exempelvis bilmekaniker och båda dessa yrkesgrupper utbildas i det gemensamma fordonsprogrammet på gymnasienivå.


Man kan därför konstatera att oavsett hur länge man arbetar som tekniker blir man inte med automatik en dag uppgraderad till ingenjör. Inte heller kan man anses vara i besittning av motsvarande behörighet utan att först genomgå den godkända utbildning som möjliggör att en lika godkänt bevis på examina kan erhållas.


För att förtydliga resonemanget kan man dra paralleller med andra yrkesgrupper och fastställa att exempelvis ett sjukhus i sin annonsering nog inte skulle söka efter en läkare eller motsvarande (det var inte så länge sedan det var väldiga rabalder i media efter det att vissa landsting använt sig av läkare utan giltig behörighet) eller att en sjuksköterska med automatik. efter en del tjänsteår skulle kunna titulera sig läkare. Vidare kan man nog fastslå att ett flygbolag inte skulle söka efter en pilot eller motsvarande eller att en flygmaskinist med automatik efter en del tjänsteår skulle kunna titulera sig pilot.


Det intryck man därför får är att LFI -inför omvärlden- genom sin annonsrubricering ger sken av att man anställer utexaminerade ingenjörer när man i själva verket i stort sett uteslutande till tillsynssektionen valt att anställa tekniker. Tekniker som LFI missvisande titulerar Luftfartsingenjörer trots att i stort sett alla är i avsaknad av ingenjörsbehörighet.


Redogörelsen ovan blottlägger brister i kompetensen, ett faktum som också ICAO mycket observant påpekade och kritiserade under sin granskning av LFI. Kritik som LFI uppenbarligen inte mäktat med att ta åt sig av. Ovan beskrivna förfaringssätt från LFI:s sida gör det högst relevant att ställa frågan: Hur är det med  LFI:s kompetens?



Bo Wiklund.
Flygdriftsingenjör.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten