Onlineresebyråerna överlever!
Publicerad den 22 februari 2006Med anledning av dagens artikel om 'Mellanhänder som undviks .....' har vår resebyrå Flygtorget Resor/Travelpartner kommit med nedanstående inlägg.
Om man betraktar en onlineresebyrå som enbart en mellanhand så föreligger givetvis risken att den initialt blir en gratis sökmotor för producenterna och efterhand slås ut. Denna bedömning utgår dock från ett statiskt förhållande där man bortser från ett antal faktorer.
För det första har den kvalificerade onlineresebyrån redan idag en kostnadseffektivitet som sannolikt är högre än de flesta flygbolag, hotell och hyrbilsföretag själva har på sina försäljningsavdelningar. Detta betyder att distributionskostnaden hos producenten inte behöver vara högre hos onlineresebyrån än hos producenten själv. Det finns alltså inget mervärde för flygbolaget att ta över denna kostnad själv.
För det andra så ligger det i onlineresebyråns intresse att addera mervärden som t.ex. olika former av transporter, boenden, målgruppsanpassade aktivitetsmöjligheter, teatrar, restauranger etc.. Lägg till detta tryggheten som erbjuds via olika försäkringslösningar hos onlineresebyrån.
För det tredje bortser Hitwise från att all marknadsföring kostar pengar. En aktiv och etablerad onlineresebyrå utgör en oslagbar marknadsföringskanal som flygbolag, hotell och hyrbilsföretagen inte kan undvara utan att kompensera med egna marknadsföringsinsatser. De prisjämförelsesajter som är etablerade idag tjänar mycket stora pengar på de aktörer är med som visar sina bästa priser. Naturligtvis har onlinresebyråer med etablerade trovärdiga varumärken möjlighet att tillämpa samma affärsmodell.
Dessutom erbjuder onlineresebyrån kostnadseffektiva möjligheter för mindre flygbolag att etablera sig på, för dem, annars svåretablerade marknader. Det finns bra exempel på USA-marknaden, som kommit längre i utvecklingsprocessen än den Australiensiska, där flygbolag som valt att stå utanför de stora onlineresebyråernas system, inom mycket kort kommit tillbaka och “bett på sina bara knän” att få bli inkluderade hos onlineresebyråerna igen. Flygbolag och hotell som inte finns med, eller är beredda att finansiera sin medverkan hos onlineresebyråerna, riskerar att inom kort bli exkluderade i utbudet hos de etablerade onlineresebyrå-aktörerna.
Benämningen “mellanhand” är inte relevant för en effektiv och etablerad onlineresebyrå med starkt varumärke som tillför konkreta mervärden för både kunderna och producenterna. Behovet av trygghet i varumärket hos resenärerna kommer att växa allt större i en bransch som blir allt mer fragmenterad och otrygg hos finansiellt instabila producenter.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten