Östersundsflyg slutar att flyga efter midsommar
Publicerad den 14 juni 2010Östersundsflyg tvungen att avsluta sin verksamhet med flygningar mellan Bromma och Östersund.
-Bolaget hade en positiv tillväxt från och med Januari fram till askmolnet och kunderna hade hittat till oss, säger Magnus Trense som är chef på Östersundsflyg.
-Att bolaget gått i förlust fram till i april är helt enligt planen, det tar normalt ett till två år att få positiva resultat i ett nytt bolag vilket har varit en del av den kalkyl och plan som ägargruppen haft. De allvarliga trafikuppehåll som orsakats av askmolnet och framför allt pilotstrejken har dock inte tillåtit ekonomin att förbättras enligt den plan som lagts. Förhandlingarna mellan vår flygoperatörs piloter och arbetsgivare är ännu inte klara, men den långa förhandlingstiden och de många strejkdagarna har fått stora konsekvenser för vår ekonomi och i ljuset av detta är styrelsen tyvärr nödgade att ta det här beslutet, säger Magnus.
Östersundsflyg ,som flugit sedan mitten av Augusti 2009, har kraftigt pressat priserna hos konkurrenterna nedåt. Samtidigt har flygplatsen ökat antal passagerare med tvåsiffriga tal.
-Vi har gjort stor nytta, även för de passagerare som inte flugit med oss, säger Michael Juniwik, VD på Sverigeflyg, koncernen där Östersundsflyg ingår. Besparingen på ett år uppskattas till mer än 100 miljoner kronor i lägre flygpriser på Östersundsmarknaden jämfört med året innan. Vi har levererat det vi lovade, att vara en prispressare, tyvärr satte askmoln med påföljande pilotstrejk hinder i vägen för en fortsättning.
Alla bokade passagerare efter midsommar får nu automatiskt tillbaka pengarna för sin bokning. Likaså alla övriga förbetalda resor. Vi kommer också att tacka Jämtland för det stöd vi fått genom att flyga alla stolar sista veckan för endast 200 kronor plus avgifter.
Kommentarer
är det INGEN som kan hålla lite distans i debatten här? Saklighet, fakta, argument, insikt, eftertänksamhet och kanske framför allt självdistans saknas i 90% av inläggen!
Nej, är detta sann pilotargumentation så betackar jag mig!
ÖF kommer vara på banan igen till hösten! Sverigeflyg använder bara strejken som en ursäkt att kasta skit på Piloterna. Nu slipper de köra i förlusttider under semestern och vips till hösten annonserar de glada i hågen att de hittat nya pengar och kör igång igen. F- f-n vad pinsamma Sverigeflyg är.
Men det är ju precis det jag menar. Man förväntar sig vissa löner och villkor när man utbildar sig (eller jobbar med ) ett visst yrke och om man plötsligt försämrar villkoren kan man räkna med strejk… Även busschaufförerna (värst vad vi pratar om dem nu då..!) skulle strejkat direkt om flygarbetsgivarnas villkor skulle drabbat dem. Jag tänker här mest på frågan om inhyrd personal.
Precis som ovan nämnda kunde glädja alla privatpersoner med ToR resor off-peak från 595kr (inkl alla skatter) så möjliggjorde ÖF samma sak för 616kr. Om man därutöver säljer buntbiljetter till C-segmentet för runt tusenlappen och kör med 30biz/70leis med kabinfaktor 65 så handlar det om ca 20k/leg och jag gissar att det bör ligga minst 10k högre. Men jag är inte i branschen så ni får ta detta som hyfsade gissningar.
Det som utmärker OSD-linjen är en mycket större andel privat än affärs jmf med andra inrikeslinjer. NE, NEA, TQ och BU ökade paxsiffrorna rejält 1995-1998 men snittintäkten var för låg. Man fick inte över affärsfolket från SK.
För att jag har tid o pengar ……………. ooops
Man vet väl på vilka premisser och lönenivåer man får jobbet. Det är ju bara att söka sig vidare om man inte är nöjd med villkoren precis som på andra arbetsplatser. Då vore kanske busschaufför ett alldeles utmärkt alternativ om ni tycker det låter bättre.
Men vi piloter väntar oss högre lön en en busschaufför och startar man ett flygbolag(flygkartell?) som erbjuder lägst löner i Europa får man räkna med att piloterna inte kommer vara nöjda. Med strejk som självklar följd!
Pilotyrket kanske inte är lika svårt som att vara raketforskare. Men det tar flera år att utbilda sig till pilot och det kostar upp till en miljon kr om man betalar utbildningen själv (ca 75% av alla piloter betalar sin egen utbildning). Piloter har självklart inget emot busschaufförer!
Det här är en intressant diskussion men jag är bara tvungen att kommentera inlägget från alias “strejka på”. Ingångslönen på Golden air för en pilot ligger t.ex på 21.500kr och jag har fått en löneuppgift på 23.800kr för en pilot med 2 år i bolaget på Nextjet. Det här är löner som är lägre än en busschaufför i Sthlm…
Varför satsar inte företagare pengar i Next Jet istället för i en rekonstruktion på ÖF. Next Jet är för övrigt ett mkt mera lokalt bolag än ÖF med både personal och ledning från länet.
Saa ta’ dog toget eller jeres Saab og KOER for faen da, som et annat 3.verdens land. Hvis ikke i vil betale, kaere svenske befolkningen, da kan ni faendme faa koere selv.
Naar saa i har faaet nok af det saa kan i jo devaluere igen, igen.
Maaske i den almene svenske befolkningen skulle vaagne op fra sin Tornerose soevn og FATTE at al ting har en pris!
Papmanche.
Om en inte allt för snar framtid så åker vi tåg på de flesta flygsträckorna, Tack för att Ni lär passagerarna att hitta tåget redan nu.
Sverigeflyg är smäst i sverige. Kolla alla värdinnor som har jens på sig undrar om unga tjejerna har verkligen någon utbildning. Varje gång en inställd flyg säger dem pengarna tillbaka. Vad fan håller ni på med???
One down! A few left to go!
Sverigeflyg börjar vackla!
Skönt.
Gotlänningarns cash är snart slut.
Sverigeflyg och Östersundsflyg har fått en sten runt foten som heter Lars-Åke Bertilsson. Golden Air som levererar till Östersundsflyg har inte en pilotkår som är uppsagd eller en chef som är lika “ostrategisk” som Lars-Åke…
För övrigt anser jag att bolag, som inte tål 4 dagars stillestånd, bör förstöras!
/ SB20
Rätta mig om jag har fel men mig veterligen drabbas man av ett askmoln så måste resebyråerna fortfarande betala de flybolag de hyr in. Är det strejk behöver de inte betala 1 krona till flygbolagen.
Alltså med enkel matte så borde askmolnet kosta enormt mycket mer än vad dessa 4 dagar strejk har kostat……
Du är allt bra enfaldig om du tror på allvar att strejken är det som sänkt Östersundsflyg. Tekniskt strul i början gjorde så att Brommapassagerarna valde NextJet, som dessutom verkar ha lyckats bättre än ÖF med företagarna i regionen gjorde inte saken bättre. ÖF var ett projekt dömt att misslyckas Åre/Östersund har inte underlaget för flera hundra flygstolar om dagen till Bromma. Piloter som vill ha kvar sina fasta anställningar bär obetydlig skuld till det inträffade. SÅ ÄR DET. PUNKT OCH SLUT
Äntligen får piloterna ta konsekvenserna av sin högfärd. Hoppas fler linjer läggs ned och fler piloter får sparken. Det behövs en upprensning bland fackföreningar och bortskämd personal. Synd att passagerarna drabbas, men det finns tåg och bil. Flyget kommer att återhämta sig så småningom, med vettigare löner och villkor. Bara att härda ut stålbadet.
Alla med den minsta lilla insikt vet att detta handlar om en personlig vendetta mellan Lars-Åke Bertilsson ( som sagt upp alla sina piloter ) och Skyway ( sorry AviaE:s ) pilotkår. Sverigeflyg får sig en släng av sleven. Ring GoldenAir:s VD Kjellsson och se hur nöjd han är att Lars-Åke sabbar hans business… 🙂
Det är med stor förnöjsamhet som man kan konstarera att Sverigeflyg nu blivit en del av det “ruttna” etablisemanget. Från att en gång varit proteströrelse mot Skyways/SAS till att nu sitta på samma sida i pilotkonflikten talar sitt tydliga språk.
En varslad strejk får givetvis bokningar att gå ner men ett överraskande vulkanutbrott med dubbelt så långt stillestånd samt strandade passagerare borde i rimlighetens namn vara mer kostsamt.
Som alla andra småbolag har man varken underlag eller finansiering! Skyll inte på strejken som knappt startat! 1-2 år för att arbeta upp en linje mellan Ösund och Bromma, hmmm. Antingen går det direkt eller inte alls. eller så går det knackig med bidrag som säkert detta gjort. Dessa små fåniga svenska flygbolag.
Om du är flygande Personal borde du förstå att bokningen går ner då det är strejk för ingen vågar boka!! Givetvis kostar detta mer i längden… Som vanlig resenär kollar man inte upp NÄR det är strejk….
Hej Arbete,
Hvorfor bekymrer du dig om at vi (Piloter) bruger tid paa hakkekyllinger (og paphatte)?? Hvorfor orker du bruge tid paa at bekymre dig om hvad andre bruger tid paa. Get back to your chair – dont slip – u might hurt your bud.
Papmarche’.
Sverigsflyg maa da for jaevlan goere noget vett honom deres “chef”. Sverigsflygs namn fremstaar jo naermest symptomatisk med “pap”. Noget som man bruger til at pakke noget annat ind i, og smider bort efterfoelgende. Manden, eller kansje drengen, Hr. Brunswir, faar godt nok nedvaerdigt Sverigsflygs namn vidt og omkring.
Papfigur.
Hur orkar ni piloter ständigt finna hackkycklingar i form av företagsledningar, flygchefer, etc? Ni måste ha en enorm mängd av fritid då ni löpande skickar in nya inlägg. Sakliga diskussioner gillar jag men allt detta gnällande är sorgligt.
Hvor er det bare flot at Sverigsflyg, m. Bruswir i front, har sparet 100 mill.kr. Tillykke. Nu kan “man” saa ikke faa oekonomien til at haenge sammen pga. “pilotstrejk”.
Hvis jeg var svensker (det er jeg ikke!), kunne det vaere at jeg, og Brunswir, som vist er svensker, skulle overveje om det er en menneskeret at flyve til “ingen” penge, eller om jeg skulle tage Saab’en og koere selv? Brunwir?
Tråkigt när ett bolag försvinner, hoppas Nextjet ökar upp trafiken från Bromma nu. Hur går det för övrigt med deras London satsning står typ ingenting mer än det ursprungliga pressmeddelandet från dem om LCY linjen.
Sverigeflyg har efter otaliga försök att återuppfinna hjulet konstaterat att deras affärsidé inte håller….
Grattis!
Ni placerar er i samma hörn som Skyways när det gäller biljettförsäljare jag aldrig kommer göra affärer med.
En veckas stillestånd pga aska är uppenbarligen billigare än totalt 4 dagar med strejk, som dessutom var varslad god tid i förväg…
Sverigeflyg skyller sina misstag på andra, det börjar bli tjatigt.
K kanske ska lära sig vad talstreck betyder. Flygtorget gör helt rätt när de publicerar och framför bolagens åsikter likväl vad SPF har att säga. Sen har du ju möjlighet att svara genom en kommentar, men den ödslar du på att kritisera Flygtorget. Konstigt
Har aldrig hört så mycket struntprat från någon, jo förresten Ola Mattsson men det är samma skrot och korn.
Att Östersundsflyg har problem är länge allmänt känt men kom inte och kasta smuts på oss piloter för att företagsledningen inte är tillräkligt kompetent.
Säga vad man vill om flygbolaget, men med er strejk har ni piloter ett visst ansvar också för situationen. Hur mycket ansvar är givetvis upp till var och en att ha sina åsikter om.
Ja man kan ju alltid försöka att skylla på piloterna. Alla som är lite insatta vet ju ändå vad det handlar om. Ren smutskastning. Flygtorget ni borde väl också veta bättre än att publisera sån här smörja…
Kan det måhända vara så, att Sverigeflyg själv har satt sig i klaveret och sen måste smutskasta piloterna? De elaka piloterna som inte accepterar dom här underbara villkoren som arbetsgivarna och medlarna kommer med..
Stackars passagerare som inte får åka billigare än tåget med inhyrd personal från öst… även om inte passagerarna vet om att personalen ej är svensk och har usla villkor…
Nu ska Sverigeflyg försöka spela martyrer också.
Något pinsamt!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten