Ostlänken behövs för både tåg och flyg
Publicerad den 10 juli 2007PRESSMEDDELANDE 2007-07-10
Ostlänken behövs för att utveckla både tåget och flyget
Föreningen Svenskt Flyg och Järnvägsforum anser att Ostlänken behövs för att ta till vara kraften i både Stockholms som den 4:e storstadsregionens (Norrköping och Linköping) snabba tillväxt. Ostlänken har också stor betydelse för att knyta samman och ta fram det bästa hos både tåget och flyget.
Stråket mellan Gävle, Uppsala och Stockholm samt Stockholm, Nyköping, Norrköping och Linköping är bland det mest expansiva i Sverige. Ett flertal ledande universitet och högskolor, ett konkurrenskraftigt näringsliv och en stark befolkningstillväxt gör att kommunikationerna ständigt måste utvecklas.
Norrut från Stockholm har järnvägen byggts ut ända upp till Gävle vilket avsevärt förkortat restiderna. Utbyggnaden har också gett utrymme för ny konkurrenskraftig tågtrafik som Arlanda Express och Upptåget. Detta har varit till glädje både för arbetspendlare mellan Gävle, Uppsala och Stockholm men också för alla andra i dessa städer som fått mycket bättre tillgänglighet till Arlanda och därmed resten av världen. Att ta tåget till flyget i detta stråk är idag närmast en självklarhet.
Söder om Stockholm lider järnvägen av kapacitetsbrist och utvecklingsmöjligheterna är små om inte Ostlänken byggs. Inne i Stockholm är Citybanan, som regeringen redan beslutat ska byggas, av avgörande betydelse för att få hela stråket mellan Gävle och Linköping att fungera på bästa sätt.
- 4:e storstadsregionen behöver Ostlänken för att kunna utveckla sin tågtrafik på samma positiva sätt som redan skett på andra håll i Sverige. Inte minst för att på ett lätt och miljövänligt sätt kunna nå Arlanda och Skavsta - två av Sveriges viktigaste flygplatser, säger Lena Micko, ordförande i Föreningen Svenskt Flyg.
Skavsta, som får allt större betydelse för lågprisflygets utveckling, kan idag inte nås med annat än med vägtrafik. Utanför järnvägsstråket Gävle, Uppsala, Stockholm tar många resenärer idag den egna bilen till Arlanda vilket ger en stor miljöbelastning
-hälften av miljöbelastningen på Arlanda enligt miljövillkoren avser vägtrafik till och från Arlanda. En utbyggnad av Ostlänken tillsammans med Citybanan i Stockholm ger möjlighet att få ett genomgående modernt tågtrafiksystem i hela stråket mellan Gävle och Linköping. Kortare restider med tåg till Arlanda och Skavsta kommer att göra det onödigt att i fortsättningen ta den egna bilen till och från flyget.
- Att koppla ihop tåget med flyget är viktigt och genom Ostlänken kan tåget och flyget tillsammans hjälpas åt för att minska klimatbelastningen, säger Claes Roxbergh, ordförande i Järnvägsforum.
- Tillsammans kommer vi att arbeta aktivt för att i ökad utsträckning ta tillvara det bästa från flyget och tåget. Båda trafikslagen har en mycket viktig roll för att utveckla det framtida Sverige, men de ska användas klokt och där de har förutsättningar att göra störst nytta, säger Lena Micko och Claes Roxbergh.
För ytterligare information var god kontakta:
Lena Micko, ordförande Föreningen Svenskt Flyg, tel: 070-640 68 94
Claes Roxbergh, ordförande Järnvägsforum, tel 0702-52 07 80
Föreningen Svenskt Flyg kommunicerar idéer, åsikter och kunskap om det kommersiella flyget och flygindustrin i Sverige. Syftet är att hos utvalda målgrupper stärka förtroendet för det kommersiella flyget och flygindustrin så att dessa ges möjligheter att verka och utvecklas i Sverige.
Järnvägsforum är en ideell paraplyorganisation för järnvägssektorn där medlemmarna utgörs av branschorganisationer, större företag, forskningsinstitutioner, konsultföretag och intresseorganisationer med järnvägsanknytning.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten