Pilotutbildning tillbaka på TFHS

Publicerad den 11 juni 2013
Kommentarer
Det blev Lunds Universitet som tog hem den andra omgången av trafikflygarutbildningen inom yrkeshögskolan. I april nästa år börjar 20 elever sin utbildning vid Ljungbyhed som ger typerating på Boeing 737.

Det var fem flygskolor i landet som lämnat in tillsammans åtta ansökningar om att få de återstående 20 platserna i den statliga trafikflygarutbildningen inom yrkeshögskolan. Efter utvärderingen visade det sig att TFHS, Trafikflyghögskolan vid Lunds universitet, tagit hem utbildningen.

– Det var ett lika glädjande som viktigt beslut för oss. Hade vi inte fått utbildningen hade det tvingat fram en plan B inför framtiden, säger en påtagligt lättad Michael Johansson på TFHS till Flygtorget.

Det innebär att de kommande åren är det SAA i Västerås och TFHS på Ljungbyhed som står för den statliga pilotutbildningen i Sverige.

– Det viktigaste för vår bedömning är att utbildningen har en stark arbetslivsanknytning och att branschen är medfinansiär i utbildningen. Från samhällssynpunkt är det också värdefullt att utbildningen blir ett nav i det kluster för flygbranschen som utvecklas i Ljungbyhed, säger Johan Blom, chef för myndighetens avdelning för utbildningsfrågor.

TFHS har tre så kallade Host Airlines där eleverna kommer att göra sin praktik. Amapola har varit på gång in som en fjärde men ännu är det Norwegian, SAS och Primera, bolag som alla tre har tung jettrafik, vilket kan ge en fingervisning om vilken typ av rating eleverna får efter 2,5 års utbildning.

– Det blir med all sannolikhet Boeing 737, men det är inte säkert att det blir på just den typen som de sedan ska arbeta. SAS har andra flygplanstyper i flottan och Norwegian får på sikt Airbus-maskiner. Anställningsbarhet är viktigare än vilken typ som eleverna får rating på, säger Michael Johansson.

Den första kullen på 20 elever startar utbildningen i april nästa år och antagningarna ska börja under augusti månad. Söktrycket är hårt, det visar tidigare antagningar som lockat cirka 500 sökande.

– Av dem brukar mellan 350 och 400 uppfylla de formella kriterier som krävs och de genomgår våra tester och djupintervjuer.

Av de 2,5 år som utbildningen tar är 100 veckor förlagda på något av de flygbolag som skolan samarbetar med och av dem är 35 veckor i flygande verksamhet. Det leder fram till ett MPL, Multi Crew Pilot License vilket gör att de studerande kan flyga som styrman i ett två-pilotsystem.

– Eleverna har upp mot 200 timmars flygtid på flygtypen och en bra erfarenhet av att flygplanstypen när de är framme vid line-check. Sedan går det att läsa vidare under ytterligare ett år på kandidatprogrammet.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Arne
2013-06-15 02:46

Om man resonerar som Rune och vissa av er gör borde väl AB Sverige börja med att lägga ned alla ekonom- och juristutbildningar?

Rune
2013-06-14 18:06

Skönt att det är seriösa skolor som får utbilda (även om viss arrogans och oegentligheten förekommit på TFHS).
Frågan är om skattebetalare ska betala för att piloter utbildas på en arbetsmarknad med redan övertalighet?

Margareta Landh
2013-06-13 12:48

En utbildningsplats för en trafikflygare får maximalt kosta staten 800 000 kr totalt, alltså färdigutbildad. I SAAs och TFHS fall sprids denna kostnad ut per plats över 2,5 år.

Harald
2013-06-13 11:23

Snälla någon, ring Janne Josefsson!

Harald
2013-06-12 23:13

Dags för Janne Josefsson att göra en grsnskning!
Snälla nån, tipsa karln!!

joflin
2013-06-12 22:05

Vore intressant att höra om drama-utbildningsprislappen?

Jag noterade i ansökningsmyndighetens aspiranthemsidor att TFHS_2012 (MPL kandidat) hade en budgeterad kostnad på 2,3 MSEK/pilotelev (eller om det var Tre komma Två miljoner). Är det någons som vet vad SAA (Västerås) respektive TFHS (Ljungbyghed) har fått för kostnadsteckning 2013 resp. 2014 av KY/YH-myndigheten?

Max
2013-06-12 11:27

Det är brist på kompetenta piloter. Finns för många med cpl som är olämpliga som trafikpiloter för tung luftfart. Modulvägen ger lätt möjligheter till genvägar. Det behövs fler rediga, ordentliga flygskolor som utbildar redan selekterade studenter.

aviator
2013-06-11 23:40

TFHS kom till för att lindra flykten till SAS av dyrt utbildade Flygvapen piloter- sedan blev det något annat eftersom SAS av konjukturskäl inte behövde de av staten bekostade eleverna.

Jonte
2013-06-11 20:54

…sa det! Det gnälls väldigt mycket här på statlig utbildning av piloter. Inte många vet att Lunds universitet har dyraste STATLIGA utbildningen per elev i form av drama-utbildningen (dyr lokal bl.a). Sjöbefälsutbildningen är också bra exempel. Det är väl den svenska avundsjukan som blöder igenom som vanligt. Sök för 17 gubbar! Kostar resan och någon natt på hotell på sin höjd.

G
2013-06-11 18:26

Likväl som sjökaptener examineras efter tre år på Chalmers, där säkerligen många tar jobb på rederier med säten utanför Sveriges gränser kan man ju tycka att det på samma sätt borde finnas en pilotutbildning som bekostas med statliga medel. Det ger alla en möjlighet till att kunde få den utbildning som man kanske drömmer om. Skulle ingen pilotutbildning vara statligt finansierad ges inte den möjligheten till alla eftersom inte alla har den rätta ekonomiska förutsättningen kan jag tycka.

Avio
2013-06-11 17:22

Jättefint för de utländska flygbolagen att de svenska skattebetalarna står för typerating så de slipper det!
Det är oxå jättefint att låta en del slippa miljonlån så de kan få pröva på flygyrket 🙂

ABA
2013-06-11 17:01

Det handlar kanske mer om om flygbolaget och piloterna betalar skatt i Sverige eller inte. Inte huruvida det är offentlig eller privat sektor…

ESGG
2013-06-11 15:07

De flesta utbildningar sker ju i statlig eller kommunal regi. Såväl läkare, ingenjörer, jurister mfl går ju vidare och jobbar även inom den privata sektorn. Skall universitet och högskolor bara utbilda såna som skall jobba i offentlig sektor? Varför är det plötsligt så märkligt att även pilotutbildning sker i offentlig regi? Lokförarutbildningen sker för övrigt också som en YH-utbildning.

Super
2013-06-11 14:28

Blir så glad att hör vad mina skattepengar går till. Varför lägga de på grundskole utb, sjukvård, äldrevård etc. När man kan lägga det på pilot utb. Det är ju sådan brist på piloter! Helt sjukt!!!!

Cosmos
2013-06-11 13:11

Toppen att staten ska bekosta pilotutbildning.
Det är ju en sån himla brist på piloter, snart kanske om de utbildar riktigt många, kan vi få igång flyget.
Yes!!!

AA
2013-06-11 12:31

Skönt att vi skattebetalare ska betala miljoner i utbildningar till “piloter” som kommer jobba för utländska bolag som inte betalar skatt i Sverige!

Norwegian & Primera!

Sjukt…

Jarle
2013-06-11 11:58

100 veckor på ett flygbolag låter mycket, det motsvarar ju nästan två år. Stämmer det verkligen?

!?
2013-06-11 11:03

Bra att en seriös skola fick utb. Hade räckt med Tfhs, behövs inte 40 nya piloter om året på ett bra tag!

X-Wing
2013-06-11 09:41

Primera ska det vara.

P
2013-06-11 09:34

Mig veterligen finns det inget flygbolag i Sverige idag som heter Premiair. Vilket menar ni?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten