Problemen hopar sig för flygplatsen i Sälen
Publicerad den 22 februari 2016Scandinavian Mountains Airport är namnet på den nya flygplats som i slutet av 2017 ska stå klar vid Mobergskölen, inte långt från Hundfjället vid Sälen. Projektet har varit igång i flera år med syfte att, med en ny flygplats, locka stora skaror av turister till fjällanläggningarna både i Sverige och Norge. Regeringen har stöttat idén med en flygplats mindre än en mil från skidliftarna och beviljat ett investeringsstöd på 250 miljoner.
Det är det mindre sportflygfältet med en bana på 1 200 meter som ska vara grunden i en helt ny flygplats och en bana på 2 500 meter. Problemet är att den då läggs rakt över den befintliga vägen i området och skär av trafiken inte bara till Sälen utan också till flygplatsen. Enligt de första planerna på att anlägga en ny väg, visade det sig att den troligen inte kan bli klar förrän 2019. Det är två år efter att själva flygplatsen ska stå klar och i värsta fall måste man då anlägga en provisorisk vägsträcka fram till det som i så fall är den första nya flygplatsen i Sverige på 18 år.
Vägen är troligen ett mindre problem än det beviljade miljötillståndet. Det utfärdades i mars 2013 och gäller i fem år. Det ger flygplatsen kategori 4C och tillstånd till 11 000 rörelser per år, fullt tillräckligt för de trafikplaner som finns idag. Men tillståndet säger att flygplatsen måste stå färdig inom de fem åren. Annars måste en ny och tidskrävande ansökningsprocess starta, utan garantier på att det blir godkänt även denna gång.
Det innebär att hela det flygplatsbygge som ännu inte startat, måste stå färdigt inom två år. Helst redan i slutet av 2017 när vintersäsongen börjar.
Ytterligare ett orosmoment är att EU-kommissionen just nu har ögonen riktade på flygplatserna inom EU. Alldeles får många av dem får otillåtna ekonomiska stöd av de regioner och kommuner där de ligger, menar kommissionen. I Sverige har bland andra Skellefteå och Sundsvall granskats och utbetalningen av de 250 miljonerna från staten måste nu granskas av EU-kommissionen som inte kan ge något besked förrän i maj.
– Det är allvarligt och bråttom, säger Leif Nilsson (S) ordförande för Region Dalarna i en intervju med SVT Dalarna.
Samtidigt pågår arbetet med att göra den kommande flygplatsen känd bland researrangörer och flygbolag ute i Europa. En av de ansvariga är Brett Weihardt som tidigare arbetet bland annat inom Swedavia.
– Jag har under hösten påbörjat arbetet och dialogerna med ett antal internationella och nationella flygbolag, och de ser besöksregionen Scandinavian Mountains och det stora utbudet av aktiviteter som en mycket intressant destination att flyga på, säger han.
Kommentarer
Varför en 2500 m bana? Vad räknar de med för typ av flygplan skall trafikera? Räcker det inte med 2000 m ?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten