Qatar Airways, en ny utmanare

Publicerad den 13 mars 2006
Kommentarer

Jag har tidigare skrivit om världens största utmaning på flygsidan för tillfället, nämligen ett antal flygbolag som pumpas upp i raketfart med oljemiljarder i Persiska Viken. Ett av dem med högst profil är Qatar Airways.
Bilden: Qatar A300, foto Hans Norman

I slutet av mars avslutas ett verksamhetsår som uppvisar en omsättning på 1,5 miljard USD. I tillägg till flygbolaget finns ytterligare sex bolag, varav ett sköter om flygplatsen i huvudstaden Doha. Hela gruppen leds av den omvittnat dynamiske koncernchefen Akbar Al Baker, som lär styra med argusögon och järnhand. Lönsamt? Nej, inte flygbolaget, säger Al Baker, men gruppen.

Expansionen är påtaglig, i slutet av 2005 flög Qatar Airways till 66 destinationer och i år tillkommer 10. En av dessa blir New York, JFK, dit Qatar flyger så snart man fått leverans av sin första av två long-range Airbus A340-600.

 Tillväxten mellan 2000 och 2005 var 40 % per år och målet är att behålla takten i ytterligare 5 år för att sedan “plana ut” till ca 20 % per år, säger Al Baker. Naturligen är en sådan tillväxttakt kapitalkrävande och han förstår inte kritiken från väst att bolagen runt Persiska Viken enbart överlever på grund av statsstöd.

För det första stämmer det inte säger Al Baker och för det andra skall inte västbolagen kasta sten i sina egna glashus. Min regering skriver inte av några lån och påminner om hur den brittiska regeringen skrev av sin fordran på 7 miljarder USD när BA privatiserades.

Qatar Airways ökningstakt har medfört en mycket stor belastning på Dohas flygplats, varför en ny flygplats Qatar Airwaysbyggs som blir klar först 2009 och kan hantera 12 miljoner årspassagerare. Nästa fas har redan godkänts, vilket fördubblar kapaciteten.

Qatar Airways har hittills varit Airbus trogen och bland annat varit “lead customer” för A350, med letter of intent att köpa 60 st för leverans från 2010. Qatar Airways hade velat ingå fast avtal, men Airbus hade inte specifikationerna klara. “Vi väntar ivrigt”, säger Al Baker.

I planeringen ligger en rejäl expension till Europa och Australasia. Det är lätt att förstå att detta bolag och andra i regionen följs med ökat intresse av de europeiska och amerikanska nätverksbolagen.


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten