
Quantas startar nytt bolag – för turismens skull !
Publicerad den 4 april 2002Det nya kängurumärkta flygbolaget kommer initialt att satsa på asiatiska turister till Australien. Det kommer att börja flyga mellan Queensland och Hongkong, Singapore, Thaiwan och Japan. Bokningarna börjar i maj och flygningarna till turistsäsongens start i oktober. Affärsidén för Australian Airlines följer den som EasyJet och RyanAir använder, men med större flygplan; 12 Boeing 767-300 kommer att användas med en enklass-kabin. Enligt Quantas ger detta lägre kostnader och kortare stopp på flygplatserna. Viss form av service kommer att erbjudas men väsentligt lägre priser än vad som är vanligt för Quantas. Bildandet av bolaget annonseras nu efter att man fått klart avtal med fackföreningarna om löner och avtal som kunnat accepteras av ägarna. Australian Airlines första bas skall bli i Cairns, och man räknar med att flyga in 350,000 turister till Queensland rekreationsanläggningar det första året. Nästa bas kommer att öppnas under 2003 i södra Australien och fokusera på utgående turisttrafik med destinationer i Thailand och Malaysia. Flygplatsen är ännu inte utsedd – förhandlingar med flygplatser pågår. Bolaget kommer att vara separat styrt trots att det blir helägt av Quantas (och delägt av British Airways) vilket gör att OneWorld-alliansen förstärks i Australien. Man kommer inte att konkurrera direkt med Quantas utan gå in på linjer som Quantas har övergivit av lönsamhetsskäl. Men även stora städer som Perth och Darwin kan bli aktuella framöver enligt boladets nyutnämnde VD Denis Adams. Quantas – vars marknadsvärde nu är uppe i 2,6 miljarder £ (lika med det för British Airways) – har kunnat glädjas åt en klart bättre ekonomi efter att Ansett upphört med sin verksamhet i början av mars som en följd av finansiella problem. Quantas enda kvarvarande konkurrent av betydelse är Virgin Blue vars huvudägare är Richard Branson som även finns i Europa med lågkostnadsbolaget Virgin Express och på långlinjer genom Virgin Atlantic. Utvecklingen i Australien kan leda till att Virgin blir alltmer intressant som partner i STAR-alliansen. Men det intressanta med dagens nyhet är att flygbolaget Quantas fokuserar på turismen och startar ett bolag – som skall kunna leva på denna. I Skandinavien har flygbolagen mest inriktat sig på utgående turism. Är det snart dags för de skandinaviska flygbolagen att fokusera rejält på inkommande turistflyg även till Skandinavien? Vi ställde frågan till VDn för Sveriges Rese- och Turistråd AB, Karl-Erik Strand. –Ja, Quantas initiativ är bara ytterligare ett exempel på den expansion av nya lågpris-flyg som nu sker och som kommer att ytterligare förstärkas de närmaste åren. Vi kommer att få se flera exempel på detta också i Skandinavien. Redan idag betyder Ryanair mycket för inkommande turism till Sverige. Men det är bara början — jag tror att vi inom kort får se en eller flera av de spännande lågprisoperatörerna Go, Buzz, Virgin och Easy Jet slå sig in på Skandinavisk marknad. Och för besöksindustrins del är varje nytt initiativ som ökar tillgängligheten till Sverige — till överkomliga priser — bara att varmt välkomna. Vi samarbetar nära med SAS och är beredda att samarbeta med alla transportörer som gör Sverige mera tillgängligt för utländska besökare. Dessutom skulle vi gärna se en svensk operatör som med ett uttalat lågpriskoncept specialiserade sig på inkommande trafik till Sverige, i tätt samarbete med svenska “upplevelse”-producenter, säger Karl-Erik Strand till @irmail.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten