Rättegång mot SAS inleds
Publicerad den 13 oktober 2009Kommentarer
LAS är en viktig lag för att skydda personer som pga av ålder kan ha svårt att finna nytt arbete. Det som gör detta osmakligt och värt att skriva om är troligen den höga lön och pension som dessa individer uppbär men också det faktum att de ingick ett avtal med SAS som innebar pension vid 60år. De kan därmed inte hävda att de varit okunniga om villkoren. Att dessa ändrats unter vegs gör bara bägge parter till lika dåliga kålsupare, de borde kommit överens via förhandling.
Jaja, jag förstår fortfarande inte er (piloters) mentalitet som försvarar er rätt till dubbel lön på bekostnad av era yngre kollegor. Ni anser att ni själva har mer att vinna på er dubbla ersättning gentemot er yngre kollega med små barn och villalån som kanske måste göra drastiska avkall på detta.. Era fantastiska kontraktsjobb i vida värledn torde ju bättre lämpa sig till er dinosaruier.. Sas som flygbolag kommer oavsett snart gå i graven och då står nu alla där med byxorna nere…
Det handlar för en del om vad som belastar SAS och för andra vad som gynnar den egna kassan. Nu när många hänger löst, inklusive hela företaget, så är det anmärkningsvärt att man har mage att dra denna processen vidare. Låt era yngre (+40 år) kollegor behålla jobbet i den mån det går och njut av livet istället!
Piloters pensionsålder 60 år baserades på att dennes certifikat ej längre var giltigt myndighetsmässigt.Alltså ej förhandlad pensionsålder utan tvingande pga certifikatfrånvaro. Dessa regler är nu ändrade till 65 år för certifikatinnehav.Därav uppkommet problem som ej lösts av SAS och pilotföreningarna under flera års tid.Pensionen belastar ej SAS som utgift efter 60år fyllda utan är en uppgörelse mellan pensionbolaget och den enskilde individen
Förutom livskvalitet så är det en principfråga. I många andra bolag har kan piloten ha en urusel avtalspension vid 60 pga. lägre lön, konkurser med många olika anställningar och utlandstjänster. Om nu luftfartslagen tillåter flygning efter 60 så ska man ha den möjligheten i stället för att försöka hitta andra försörjningsmöjligheter. Det finns fler bolag inom SPF och Sverige än SAS och individens ekonomi ska inte styra turordningen. Det är en principfråga, lagfråga och avtalsfråga.
Avtalspensionen kan plockas ut före 60 eller vid 60 eller 65, det bestämmer individen. Avtalspensionen är slutbetald vid 60. Man kan kräva, enligt lag, att jobba till 65 eller 67 för en vanlig arbetstagare. Det är individens beslut när man plockar ut pensionen. För de “yngre” används pengarna som ursäkt för sina krav, men det är snarare egoistiska. Undrar hur den principen ser ut då de själva blir 60. Det har ju även med livskvalitet att göra.
Precis, kärnan i problemet och anledningen till att övrig SAS-personal samt allmänheten rynkar på näsan är lön+pension.
Om arbetet eller flygningen är individen jär, varför går inte facket med på att frysa pensionsutb. till de som arbetar till 65.
LAS/turordningsregler är täckmanteln. Alla anställda piloter i SAS har sedan de fick anställning haft en pensionsålder på 60år. Att “ynglingarna”ska ut i världen och fixa sig ett annat arbete för att de ska kunna plocka ut dubbel ersättning är inte direkt en sund inställning. På 80-talet när SAS-anställda piloter var på lite mysiga kontrakt på THAI så fanns anställningstryggheten kvar i SAS. Nu pratar vi om helt andra former av anställningar “ute i världen” om det ens finns några.
Annars är det rätt vanligt med att +60 får gå i samband med uppsägning av personal.(avtalspension kallas det) Det är ju vad som hänt inom övriga yrkeskategorier inom sas som för teknisk personal till exempel.. Men att hävda sin rätt att lyfta lön+pension är fortfarande helt förkastligt och sinnessjukt. Vem kan försvara något sådant??
När började LAS och turordningsregler grunda sig på individens ekonomi eller bolagets bedömning av densamma. Turordning ska enbart grundas på anställningsdatum och inget annat oavsett vad ni ynglingar tycker. Det finns mycket jobb för er ute i världen, åk dit ut och ta anställning, det har de äldre fått göra många ggr tidigare. Sluta mobba.
Det handlar bara om pengar och en avsaknad av empti och moral på högsta nivå. Att gå i pension vid 60 års ålder har varit känt för dessa herrar sedan de fick anställning i SAS. Att nu kräva att man ska få arbeta kvar på bekostnad av yngre kollegors arbetstillfälle är rent ut sagt svinigt. Skäms!!
Skaffar er ett liv som alla andra normala människor och accepetera att ni “bara” kan få ut en pension som vanliga människor drömmer om.
Är det inte ett privilegium att få gå i pension och få förverkliga sig själv?? Med tanke på lönen man haft under hela sin livstid och den generösa pensionen så torde det ju inte vara några större problem?? Så kan man fråga sig hur det är rent flygsäkerhetsmässigt med två dinosaurier i cockpit?? Kul att höra hur övriga yrkeskategorier i sas ställer sig till just det här ämnet??
När jag blir gammal vill jag jobba fram till pension. Jag vill inte bli utmobbad av en yngling som råkade välja att jobba för fel flygbolag utan någon som helst karriärstrappa…
patetiska människor, girighetens riktiga ansikte.. hoppas dom berörda skäms.. Man undrar om dom som har varit anställda innan 2000 lever i en annan värld..
Fan om man tjänar 1,2 mille vill man ju suga på karamellen så länge det går, för snart är det väl över. Om inte staten går in med mer miljarder.
SAS= Sponsrad Av Staten
Det är nog två sidor på det här myntet, jag kommer också bli gammal och vill inte heller bli fråntagen mitt jobb och kanske mitt liv som pilot. Att kasta in handuken är nog inte så lätt när man har en stor del av sin identitet i sitt yrke. Framtida generationer som man påstår kommer leva ännu längre kommer också att få boxas med tanken på att gå i pension, företagen måste bli bättre på att definiera pensionsålder och reglera lönerna därefter.
Hur kan folk bli så sjukt egocentriska och bara se till sitt eget hus på bekostnad av sina yngre kollegor. Personal från sas har sedan länge hävdat sin sas-anda och hur viktig den har varit men ärligt talat, är det här något att vara stolt över?? Förvisso kanske dom har juridiska rätten på sin sida på grund av dåligt skrivna avtal men rent moraliskt är det fan helt förkastligt.
Det här är bara början. Snart kommer ett gäng griniga f.d. Linjeflyg kaptener att stämma SAS för att de blev degraderade till styrmän när SAS köpte Linjeflyg för cirka 15 år sedan.
Kom ihåg var ni läste det först, mina damer och herrar!
Hur kan det ha blivit så här? Att lägga ner SAS och börja om från början tycks vara den enda lösningen.
Det är ju så dumt att man kan smälla av! Dessa äldre herrar skall vara kvar och kosta SAS en massa pengar medan yngre styrmän med mycket lägre lön får sparken. Ibland undrar man vilken planet vissa av SAS piloterna pendlar till jobbet ifrån! Men visst, i rättvisans namn kan dom väl få vara kvar, men med en styrmans ingångslön, om det nu är själva jobbet man fortfarande älskar och inte pengarna.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten