Regionalflygbolagen: EU sviker flyget !

Publicerad den 17 mars 2003
Kommentarer

Vid en regionalflygkonferens i Stuttgart uppstod en stormig diskussion om nya förslag som riktar sig mot flygtrafiken. Det har bildats en djup förtroendespricka mellan EU-kommissionen och flygbolagen när det gäller nya frivilliga överenskommelser om miljöförbättringar som nu diskuteras. Tidigare har sådana träffats för konsumentvillkor vid överbokningar och förseningar, men EU har - enligt flygbolagen - svikit genom att därefter lagstifta i frågan.
EU-s talesman försvarade sig med att lagstiftningen om konsumentskydd även skulle omfatta järnvägstrafik. Generalsekreteraren för ERA (70 st av Europas regionala flygbolag där bland andra Skyways och Malmö Aviation är medlemmar) Mike Ambrose invände dock att det ändå var diskriminerande mot flyget eftersom man på järnvägsområdet undantar inrikestrafik och bara riktar kraven mot utrikes tågtrafik som är en mycket liten del. Innebörden är att regionalflyget i EU konkurrerar med tåg på helt ojämlika villkor när det gäller åtaganden mot kunderna på inrikessträckor.

Bilden: Skyways EMB145, ett modernt regionalflygplan. Trenden är att gå mot större flygplan för att sänka enhetskostnader.

Konferensen utmynnade i ett starkt uttalande från flygbolagen: Det är hög tid att flygtransportindustrin skriker ” fel!” till lagstiftarna i EU och det högt, sade presidenten för ERA João Ribeiro da Fonseca. Han menade att EU lastar på flygbolagen fler och fler regler som gör bolagen alltmer frustrerade i en tid när de flesta kämpar för att överleva.
Fonseca utvecklade frustrationen med att citera ett uttalande från ordföranden i det av många olyckor drabbade och sedermera hädangångna flygbolaget PAN AM. Om vi gick in i begravningsbranschen så skulle folk sluta dö !


Fonseca fortsatte med en historisk ananys: Avregleringen av flygtransporter i EU för dryga 10 år sedan syftade till att stimulera flygbolagen att utveckla den nyvunna friheten av mindre restriktiv rörlighet för varor, tjänster, människor och kapital. Det handlade även om rättvis konkurrens och frihet för kunden att välja! Vi fick veta av Europas institutioner att våra operationer i unionen var ägnade att utveckla marknader och därigenom bidra till skapandet av den inre marknadens gemenskap!


Idag frågar sig Fonseca: Vilket värde tillmäts dessa statsmannalöften från EU idag? De har inte synts till i den lagstiftning och regleringsiver som präglat de senaste åren. Som exempel tar ERA.presidenten upp:
-Ojämlik konkurrensyta mot andra transportslag, t ex tåg.
-Överreglering mot flyget specifikt, t ex certifiering och konsumetskyddsregler.
-Ohämmad kostnadsökning för flygbolagen som hade kunnat undvikas, t ex terroristskydd och krigsförsäkringar, något som bara flyget drabbats av.
-En kollektiv oförmåga att lösa problem som t ex den gemensamma flygtrafikledningen inom Eurocontrol.


ERAs president menar att det nu planeras kraftiga neddragningar hos de flesta flygbolagen och flera kommer att göra avsevärda förluster i år och i vissa fall hotas av konkurs. Han beskriver två grupper som saknar insikt om situationen och är ohemult optimistiska om framtiden för flygtransportindustrin, nämligen:
-EU:s lagstiftare
-Piloter

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten