Reguljärflyget till Mora stoppas

Publicerad den 2 februari 2018
Kommentarer
Reguljärflyget mellan Mora och Stockholm stoppas. Trafikverket tillåter inte att Mora köper in en mellanlandning på den upphandlade linjen mellan Sveg och Arlanda. Det hotar flygplatsens framtid.
Mora flygplats

Mora Flygplats

Mora har i många år ansökt om att trafiken till Stockholm ska ingå i systemet med statligt upphandlad trafik. Men det har inte fått gehör från Trafikverket. När den senaste avtalsperioden startade stod flygplatsen i Mora under en tid därför helt utan trafik till Arlanda. Dalaflyget, som äger flygplatserna i Borlänge och Mora, förhandlade då fram en lösning som innebär att det danska flygbolaget Flexflight som flyger den upphandlade sträckan Sveg – Arlanda gjorde en mellanlandning i Mora. Det har gett två dagliga avgångar på vardagarna med en Jetstream 32. Kostnaden för den slingan är fem miljoner och betalas direkt till Flexflight.

Men det gillas inte av Trafikverket som anser sig ha ensamrätt på att offentligt upphandla flygtrafik på en enskild sträcka. En dom i tingsrätten håller delvis med Trafikverket och därmed är avtalet med den extra slingan inte längre möjlig. Redan den 28 februari går den sista flygningen via Mora.
– Vi har varit medvetna om risken men trott att vi kunnat lösa frågan tillsammans med Trafikverket. Men det har varit helt stängda diskussioner, säger Dalaflygets VD Anders Mjöberg till Flygtorget.
Dalaflyget tänker nu uppvakta regeringen för att försöka få till en förändring av reglerna och få en uppgörelse liknande den som gäller för sträckan Arlanda-Hagfors-Torsby. Om de inte lyckas försvinner i princip all linjetrafik från flygplatsen i Mora. Under vintersäsongen flyger BRA en ATR 72 två gånger i veckan med skidturister från Ängelholm och ambulansflyget gör cirka 130 landningar per år. Det finns även en ambulanshelikopter baserad på flygplatsen. Men det räcker inte för att hålla verksamheten igång. Alternativet att Mora och kranskommunerna själva bekostar flygtrafiken tror inte Anders Mjöberg på.
– Det kommer att kosta cirka 20 miljoner och de pengarna finns inte. Vi har aldrig gapat efter mer än att få en samslinga med Sveg och har löst det själva. Att det inte ska fungera känns svårt, särskilt som vi haft en bra trend sista året och ökat passagerarantalet med 15 procent.
Läggs Mora flygplats ner återstår Borlänge som enda flygplats i Dalarna. Åtminstone fram till dess att den nya flygplatsen i Sälen invigs.
   Mora hade förra året 7 399 passagerare medan Borlänge, där en hel del av chartertrafiken till Dalarna går, hade 29 544 passagerare.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Skeptiker
2018-02-06 10:00

BR ,Tror du på det själv eller är du inblandad i affärerna? Ett incentiveprogram kräver ju inte mångmiljonstöd till flygbolagen. Det ger väl bara mindre intäkter till flygplatsen?

Lisa
2018-02-04 21:16

Att Mora läggs ner beror på att den helt onödiga flygplatsen i Sälen byggs Att naiva turistpolitiker tror att danskar/engelsmän skall resa med flyg till Sälen och bo i en avskild stuga utan kommunikationer och leva på pulvervåfflor och Sveriges sämsta och dyraste pizza är naivt. Det en hyrbilsfirma på fjället (Circle) med 10 bilar 30 km från flygplatsen. Sälen saknar centrum med nattliv och hotell och är en skidort för bilturister. Skandal!

Woodwarth
2018-02-03 20:27

Borde inte tråden handla om Mora och inte Hemavan ?

Woodwarth
2018-02-03 12:44

Borde inte tråden handla om Mora och inte Hemavan ?

Ntj
2018-02-03 12:43

Prestandamässigt kan det nog bli problem med Jetstream på Hemavan har jag en känsla av,så fortsättning med Saab och ATP är nog inte helt fel

ABC
2018-02-03 11:07

I snitt har Hemavan ca 12 pax per flygning (WIKIPEDIA). Skulle väll vara högst lämpligt att dela på en J31 med Sveg.

Bertil
2018-02-02 22:49

Vem tusan sätter sig i en trång och skramlig Jetstream 32 och åker till fjällen på skidresa. Då tar jag hellre bilen.

Patrik Pilot
2018-02-02 18:39

Hemavan behöver en egen linje utan mellanlandningar. Tyvärr har man nästa avtalsperiod lagt Kramfors och Hemavan ihop. Det kommer inte att bli någon höjdare för nån av flygplatserna, speciellt Hemavan är förlorare på detta. Synd med tanke på den utveckling Hemavan har som turistmål.

Patrik Pilot
2018-02-02 18:39

Hemavan behöver en egen linje utan mellanlandningar. Tyvärr har man nästa avtalsperiod lagt Kramfors och Hemavan ihop. Det kommer inte att bli någon höjdare för nån av flygplatserna, speciellt Hemavan är förlorare på detta. Synd med tanke på den utveckling Hemavan har som turistmål.

ABC
2018-02-02 15:05

Nu när Mora försvinner borde flygningen till Sveg kunna fortsätta till Hemavan. Under skidsäsong kunde trafiken förstärkas med två direktflyg per vecka med ett större flygplan, men det kan säkert kommunen ordna själv.

Krigstrafiken
2018-02-02 11:54

Helt sjukt att Trafikverket å ena sidan i upphandlingen säger att mellanlandning får ske i MXX men dom operatören får inte ha ett avtal om mellanlandning mot ersättning. KRF då? Hur mycket ger dom till Nextjet? Nu har ju dom tur att dom blir inkluderade i nästa upphandling och omfattas av trafikplikt.

BR
2018-02-02 11:41

Nej, Norrköping är inte upphandlad då det inte behövs , och inte heller olaglig. De kostnader man redovisat från flygplatsen är ju rabatter som ges till flygbolaget under uppstartsåren. Så sker även på de stora statliga flygplatserna när nya bolag startar linjer, sk incentive-program. Blir linjen populär minskar rabatterna och linjen böör sig själv.

Östgöte
2018-02-02 09:48

Haha, då kan man undra när dom ska stoppa Norrköping Munchen, den rutten är ju inte ens upphandlad och emot alla EU regler.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten