Reguljärflyget till Mora stoppas
Publicerad den 2 februari 2018
Mora har i många år ansökt om att trafiken till Stockholm ska ingå i systemet med statligt upphandlad trafik. Men det har inte fått gehör från Trafikverket. När den senaste avtalsperioden startade stod flygplatsen i Mora under en tid därför helt utan trafik till Arlanda. Dalaflyget, som äger flygplatserna i Borlänge och Mora, förhandlade då fram en lösning som innebär att det danska flygbolaget Flexflight som flyger den upphandlade sträckan Sveg – Arlanda gjorde en mellanlandning i Mora. Det har gett två dagliga avgångar på vardagarna med en Jetstream 32. Kostnaden för den slingan är fem miljoner och betalas direkt till Flexflight.
Kommentarer
BR ,Tror du på det själv eller är du inblandad i affärerna? Ett incentiveprogram kräver ju inte mångmiljonstöd till flygbolagen. Det ger väl bara mindre intäkter till flygplatsen?
Att Mora läggs ner beror på att den helt onödiga flygplatsen i Sälen byggs Att naiva turistpolitiker tror att danskar/engelsmän skall resa med flyg till Sälen och bo i en avskild stuga utan kommunikationer och leva på pulvervåfflor och Sveriges sämsta och dyraste pizza är naivt. Det en hyrbilsfirma på fjället (Circle) med 10 bilar 30 km från flygplatsen. Sälen saknar centrum med nattliv och hotell och är en skidort för bilturister. Skandal!
Borde inte tråden handla om Mora och inte Hemavan ?
Borde inte tråden handla om Mora och inte Hemavan ?
Prestandamässigt kan det nog bli problem med Jetstream på Hemavan har jag en känsla av,så fortsättning med Saab och ATP är nog inte helt fel
I snitt har Hemavan ca 12 pax per flygning (WIKIPEDIA). Skulle väll vara högst lämpligt att dela på en J31 med Sveg.
Vem tusan sätter sig i en trång och skramlig Jetstream 32 och åker till fjällen på skidresa. Då tar jag hellre bilen.
Hemavan behöver en egen linje utan mellanlandningar. Tyvärr har man nästa avtalsperiod lagt Kramfors och Hemavan ihop. Det kommer inte att bli någon höjdare för nån av flygplatserna, speciellt Hemavan är förlorare på detta. Synd med tanke på den utveckling Hemavan har som turistmål.
Hemavan behöver en egen linje utan mellanlandningar. Tyvärr har man nästa avtalsperiod lagt Kramfors och Hemavan ihop. Det kommer inte att bli någon höjdare för nån av flygplatserna, speciellt Hemavan är förlorare på detta. Synd med tanke på den utveckling Hemavan har som turistmål.
Nu när Mora försvinner borde flygningen till Sveg kunna fortsätta till Hemavan. Under skidsäsong kunde trafiken förstärkas med två direktflyg per vecka med ett större flygplan, men det kan säkert kommunen ordna själv.
Helt sjukt att Trafikverket å ena sidan i upphandlingen säger att mellanlandning får ske i MXX men dom operatören får inte ha ett avtal om mellanlandning mot ersättning. KRF då? Hur mycket ger dom till Nextjet? Nu har ju dom tur att dom blir inkluderade i nästa upphandling och omfattas av trafikplikt.
Nej, Norrköping är inte upphandlad då det inte behövs , och inte heller olaglig. De kostnader man redovisat från flygplatsen är ju rabatter som ges till flygbolaget under uppstartsåren. Så sker även på de stora statliga flygplatserna när nya bolag startar linjer, sk incentive-program. Blir linjen populär minskar rabatterna och linjen böör sig själv.
Haha, då kan man undra när dom ska stoppa Norrköping Munchen, den rutten är ju inte ens upphandlad och emot alla EU regler.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten