Reitan: ”SAS öppet för Istanbul-linje året runt”

Publicerad den 13 december 2006
Kommentarer

ISTANBUL

"Vi kan komma att öppna en permanent Istanbul-linje som en direkt följd av att Turkish Airlines nu blivit medlem av Star Alliance och vi genom detta får möjlighet till goda förbindelser till framför allt Mellanöstern via en partner."

Det säger Gunnar Reitan, t f VD och koncernchef i SAS, till Flygtorget @irmail.

SAS flyger för närvarande till Istanbul endast under sommarsäsongen.

"Istanbul blir allt viktigare som affärs- och finanscentrum och en allt viktigare hub, så det finns inget som säger att SAS inte ska börja flyga dit."

Bilden: En glad Gunnar Reitan i bakgrunden, tillsammans med koncernchefer i andra flygbolag inom Star Alliance. Foto: A Hasselbohm

Gunnar Reitan tycker att det mycket bra för både SAS och hela Star Alliance att Turkish Airlines nu blivit medlem av alliansen.

"Vi strävar efter att bli helt globala. Vi har kommit en bra bit på väg, men ännu saknas en partner i Mellanöstern, i Indien och i Ryssland. Men vi kommer att kunna ha många code sharings (ett bolag säljer säten hos ett annat bolag men i sitt eget namn) med Turkish Airlines, särskilt till Mellanöstern."

Med Gunnar Reitan på tuman hand i Istanbul passar Flygtorget @irmail på att ställa några andra aktuella frågor Istanbul stadsvytill den tillförordnade SAS-chefen.

Blev ni nöjda med utförsäljningen av hotellkedjan Rezidor (Gunnar Reitan är f ö den som länge ansvarat för det ägarskapet inom SAS)?

“Ja, mycket. Hotellmarknaden är i en god utveckling och finansmarknaden tog ju till sig aktien mycket väl. Aktien har ju dessutom gått bra sedan noteringen.”

Vad ska SAS göra med pengarna, det är ju ganska mycket (cirka 4,5 miljarder kronor)?

“Pengarna ger en markant stärkning av våra finanser, vilket var mycket välkommet efter de fyra-fem mycket svaga åren.”

SAS har ju gått in och ut ur hotellverksamhet – ni tänker inte starta något nytt att tjäna pengar på?

“Nej, knappast (skrattar).”

Hur länge kommer förresten SAS-namnet att finnas kvar på Radisson-SAS-hotellen, som ingår i Rezidor, som niRadisson SAS ju nu har sålt?

“Inom tre år, står det i avtalet.”

Flygbolag behöver gå ihop, flygbolag måste försvinna – på vilket sätt kommer SAS att vara med i en konsolidering? Och har ni något bolag under lupp för ett eventuellt köp?

“SAS är ett av de bolag i Europa som har gjort en del. Vi har Spanair i Spanien, Blue 1 i Finland och så har vi våra engagemang i Baltikum.

Och ser ni i smyg på något bolag att köpa upp?

“Nej, där finns inga aktuella funderingar.”

De senaste veckorna har ni presenterat två hela knippen med nya destinationer i Europa, många av dem visserligen bara sommardestinationer. Kan man av detta utläsa någon ny strategi, eller ny inriktning?

“Situationen i våra företag är nu bättre, en riktigt bra förbättring. Då är det dags att justera också en del i trafiken.”

När det gäller situationen på svensk inrikes, finns det en möjlighet att ni köper någon annan – eller väntar ni på att de ska falla ifrån…?

“Vi har ingen agenda att andra ska ut, utan vi sköter vår egen verksamhet.”

Miljöfrågorna blir alltmer aktuella och nya krav eller restriktioner kan komma att drabba flyget. “Flyg mindre”, skrev en kvällstidning bl a som ett av råden till sina läsare hur det skulle bidra till minskad klimatförändring. Hur ser SAS på miljöfrågorna just nu?

“Vi har ett starkt fokus på miljön. Systematiskt har vi arbetat oss till en högre kabinfaktor vilket bidrar starkt. Det som är bra för miljön är också bra för SAS. Men skatt är ingen bra lösning. Vi tror mera på utsläppshandel.”

Hur många tror du att du har med dig på den synen, t ex av cheferna för de nitton bolagen i Star Alliance som finns här i Istanbul?

“Inte alla kanske, men en majoritet.”

Känner ni er jagade av miljöfrågorna inom SAS, intresset för dem kan ju sägas ha exploderat under bara det senaste året?
Grön inflygning SAS
“Nej, vi känner oss inte jagade. Vi har bara ett stort fokus på frågorna, nu senast berättade vi t ex om våra försök med gröna inflygningar. SAS har f ö ju också vunnit flera priser för insatser inom miljöområdet. Så vi är en av de ledande på området.”

Någonting annat du vill säga?

“Ja, vi vill få det helt klart att det inte blir några flygskatter. Den där frågan smyger ännu omkring. Vi vill ha klart svar!”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten