Rekordvinst för Resia

Publicerad den 10 februari 2009
Kommentarer
Resia, som är Nordens största privatägda resebyråkedja, noterar en rekordvinst 2008 på 42,1 Mkr, jämfört med 39,2 Mkr 2007. Resia kan f ö stoltsera med positiva resultat ända sedan etableringen 1974.

Försäljningen under förra året uppgick till drygt 3,1 miljarder kronor (knappt 3 miljarder 2007). Försäljningen sjönk dock under förra årets fjärde kvartal till 605 Mkr (688 Mkr).

Resia har 60 resebyråer över hela Sverige, förutom sin webbplats. Resia säljer såväl privatresor som affärsresor och grupp- och konferensresor. 

Eva Moen Adolfsson

Eva Moen Adolfsson, VD

Eva Moen Adolfsson, koncernchef i Resia Travel Group, säger att man tar marknadsandelar inom alla områden:

Samtidigt märker vi en minskad efterfrågan i marknaden. Resia står starkt i en fortsatt lågkonjunktur, men vi måste samtidigt anpassa verksamheten, bemanningen och kostnadsmassan efter marknadens efterfrågan:”

Bo Jacobsson, Resias försäljnings- och marknadsdirektör, säger i ett pressmeddelande bl a:

”Vår uttalade ambition kvarstår; att vi med alla resor på ett ställe, lokala försäljningskontor och branschens bästa medarbetare ska fortsätta ta marknadsandelar på den befintliga marknaden.”

Den börsnoterade konkurrenten Ticket rapporterade i förra veckan en förlust för 2008 med 52,5 Mkr, jämförs med en vinst med 37,7 2007. Tickets försäljning sjönk till drygt 4,2 miljarder kronor, från nära 5 miljarder kronor året innan.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten