Rikstrafik i fokus

Publicerad den 2003-03-09 00:00av Redaktionen
Kommentarer

På måndag 10 mars hålls ett seminarium på Arlanda där flygtrafiken till glesbygden ventileras. Den nya myndigheten Rikstrafiken har genomfört upphandling av tio linjer i norra Sverige, men trafiken har inte varit utan problem. Passagerarantalet på dessa linjer har minskat med i genomsnitt cirka 20% från november 2002 till januari 2003. Inrikesflyget i övrigt har minskat med cirka 3%.

- Nu är det ett faktum och allt fler flyglinjer med svagt passagerarunderlag kräver stöd. Detta gäller dock inte bara Sverige utan är en internationell trend, säger Svenskt Flygs ordförande Lars Wohlin i sitt inledningsanförande.

Bilden: Svenskt Flygs ordförande Lars Wohlin

Staten har sedan 1992 haft hjälp av flygbolagen, med eller utan stöd från kommuner, att upprätthålla trafik till regionerna. Flygbolagens ägare har fått stå för underskotten. Den tid då flygbolagen drev regionaltrafik med förlust och subsidier från lönsamma linjer blir alltmer avlägsen. Vare sig Skyways, SAS eller DAT eller andra kommer att fortsätta att driva flyglinjer som inte har egen bärkraft. Det krävs statligt stöd av olika slag eller tillväxt för att en linje skall vara intressant att satsa på.


Kommunerna får ett visst stöd för att driva flygplatser. Det handlar om 100 miljoner per år och detta skall täcka alla icke statliga flygplatser.
Eftersom statens resurser är begränsade, tvingar det fram en diskussion om omprioritering av statens subventioner. Är infrastrukturpropositionens fördelning av stödet till järnvägen med 190 miljarder fram till 2015 och nästan ingenting till flyget vettig? Jag anser inte det, fortsätter Lars Wohlin.


Upphandling av de tio flyglinjerna i Sverige omfattar idag cirka 60 miljoner per år. Ytterligare fyra flyglinjer i norr kommer att handlas upp under året och totalt bedöms behovet vara 100 miljoner. Det skall ställas mot 250 miljoner till Gotlandfärjan och cirka 400 miljoner till olönsam järnvägstrafik.


Upphandlingen av flygtrafiken som genomfördes för ett år sedan med trafikstart i oktober 2002 har kantats av problem. Man kom igång sent och flera flygbolag ansåg att villkoren var för riskfyllda. Det danska flygbolaget DAT lät efter knappt två månader meddela att man avbryter sin trafik till sommaren. En hel del kritik riktades mot bolagets flygkapacitet och försäljning. Flera ansåg och anser, att “det var bättre förr“.Bilden: Danish Air Transport/DAT ATR42 som flyger för Rikstrafiken i Sverige.


Rikstrafiken menar att den tidigare upphandlingen på flera av de berörda linjerna var formellt felaktig enligt EUs förordning. Det är statens och inte kommunernas uppgift att upphandla långväga flygtrafik menar myndigheten.


Lars Wohlin: – Även om Rikstrafikens inträde på banan är en efterlängtad avlastning av de ansträngda kommunala budgetarna, är det minst lika angeläget att trafiken kan lösa orternas behov av tillgänglighet till omvärlden och vice versa, alltså åtkomlighet för besök.  Orterna står och faller med denna livlina och inte minst turismen är oerhört beroende av kontinuerliga flygförbindelser.


Seminariet, som anordnas av föreningen Svenskt Flyg, har väckt stort intresse i hela Skandinavien. 150 personer från flygbolag, flygplatser, myndigheter och regioner har anmält sig för att ta del av erfarenheterna. En hel del nya fakta och förslag förväntas läggas fram under dagen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten