Ryanair kan flytta kapacitet till Skavsta!

Publicerad den 2004-02-26 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Ryanair offentliggjorde idag sommarens tidtabell för flygplatsen Bryssel Charleroi. Där bekräftas det att man lägger ned linjen Bryssel-London från och med den 29 april som en protest mot EUs ingripande mot företaget.
Ryanairs VD Michael O’Leary (bilden) kommenterar nedskärningen idag: -Den minskade flygkapaciteten är negativt för resenärerna vid Bryssel Charleroi men positivt för andra flygplatser med låga avgifter. Eftersom linjen Bryssel-London hade de lägsta kostnaderna kan inte denna linje upprätthållas om kostnaderna höjs på grund av kommissionens beslut att öka biljettpriserna med 6-8 euro per biljett. Dessa flygplan kommer nu istället att användas på lågprislinjer mellan privatägda flygplatser som till exempel London Stansted, Glasgow Prestwick, Stockholm Skavsta och London Luton.

Den nuvarande linjen Charleroi-London har åtta dagliga avgångar och 360 000 passagerare årligen som sparar tre miljoner Euro varje år jämfört med att flyga med högkostnadsalternativen från flygplatsen Zaventem.
Denna 10 procentiga nedskärning av dagliga flyg till Charleroi är Ryanairs första svar på Europakommissionens beslut att öka kostnaderna på Charleroi vilket innebär att Ryanairs passagerare måste betala ett högre pris. Ryanair kommer att överklaga beslutet till den Europeiska domstolen i Luxembourg. I väntan på att beslutet överklagas kommer det att bli nedskärningar i flyg och service till Bryssel Charleoroi eftersom flygplanskapaciteten omlokaliseras till flygplatser med låga avgifter.


Ryanair kommer snart att ha möten med flygplatsen Bryssel Charleroi och myndigheterna i Wallonien för att komma överens om en väg framåt. Om dessa samtal resulterar i ett nytt avtal med liknande kostnader som tidigare kommer Ryanairs låga flygpriser att leva vidare på Charleroi. Men om kostnaderna ökar eller om myndigheterna i Wallonien inte delar vår vision, att hålla marknadens lägsta flygpriser för vanliga människor, tvingas vi att lägga ner fler flyglinjer och omdirigera trafiken till flygplatser där kostnaderna är ännu lägre än de ursprungligen var på Charleroi. säger Michael O´Leary

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten