Ryanair stänger baserna i Danmark
Publicerad den 13 juli 2015
I morgon tisdag flyttar Ryanair den maskin som hittills varit baserad på Kastrup till Kaunas i Litauen. Det ska hindra danska LO från att inleda konfliktåtgärder sedan flygbolaget avvisat kraven på att införa kollektivavtal.
I det läget vände facket blickarna mot Billund där Ryanair också har en bas med tre Boeing 737-800 baserade tillsammans med 19 piloter och 45 kabinanställda. Även där saknas kollektivavtal och genom att inleda en huvudkonflikt mot den basen kunde även trafiken i Köpenhamn sättas under sympatiåtgärder.
Det hade troligen stoppat alla Ryanairs flygningar i Danmark.
Dessutom hade eventuella omdirigeringar till Sverige även de stoppats sedan svenska facket Unionen varslat om sympatiåtgärder i Malmö, Göteborg, Halmstad och Kristianstad.
– Unionen stödjer de danska kollegornas åtgärder mot Ryanair för schysta villkor inom flyget, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.
Motdraget från Ryanair blir nu att på lördag den 18 juli stänga även basen i Billund.
Flygplatsen där har mer eller mindre ofrivilligt blivit en bricka i spelet. Det har inte tidigare förekommit några större fackliga aktioner i Billund under de år som Ryanair haft bas där. Istället är det den mer prestigefyllda närvaron i Köpenhamn som gjort att facket agerar och därmed drar in Billund.
– Det här är en svart dag för den danska ekonomin. Här har vi nu en dansk fackförening som, trots att de erkänner att de inte har några medlemmar i Ryanair, förstör högbetalda jobb för piloter och kabinpersonal i Köpenhamn. Den enda effekten är att de jobben exporteras till andra länder, säger Ryanairs personaldirektör Eddie Wilson i ett uttalande.
De 29 piloter och cirka 65 kabinanställda flyttas till olika baser i Ryanairs nätverk medan flygplanen ombaseras till Kaunas, Palma och Stansted.
Fortfarande finns en liten möjlighet att Billund klarar sig från stängning. Men det kräver att danska LO lovar att inte, via en konflikt i Billund, inleda några aktioner mot Ryanairs flygningar i Köpenhamn.
Ryanair försvinner däremot inte från Danmark. De i dagsläget tretton linjerna till Billund och fyra till Köpenhamn är även fortsatt i trafik och flygs med flygplan och besättningar från några av Ryanairs andra baser.
Kommentarer
Återigen handlar det om rimliga villkor för de anställda. Naturligtvis kan en lösning vara bra för en individ. Men dålig för 100 000 andra. Vad ska man då offra?
Ryan går bra, och skryter om vinsterna… Men de anställda ska gå till socialen!?
Inte så kul för de danska piloter som bor i Billund och har fått hemmabas där, kanske har familj och barn. Eftersom Ryans schema är så att man kommer hem varje kväll kan man ju faktiskt ha ett familjeliv där man är baserad men nu blir det till att flytta åt olika håll. Lider också med de danska och ev svensk pilot som hade fått hemmabas på Kastrup.
De tre Billund-baserade flygplanen flyttas två stycken till London STN och det tredje till Dublin. Köpenhamn-planet flyttas till Kaunas. Enligt senaste uppdateringen stänger båda baserna nu på fredag 17 juli kl 23:00.
Tydligen tror folk har att driver man bort Ryanair sa blir allt som i gamla tider..ett dominant SAS, hoge biljettpriser och mindre turism i Skandinavien..sedan degraderar man Litauerna och sager att de ar en dumpningsplats……byrakrati och fackforeningsvalde peremieras pa bekostnad av billigare flygresor och en friare arbetsmarknad.
Det handlar om att alla har rätt till en facklig anslutning, rätt till kollektivavatal och rätten att vara sjuk, få A-kassa om man blir arbetslös etc. grundläggande rättigheter, självklara för de flesta men inte flygande personal. RyanAir får anses som de sämsta på detta område, långt ifrån Norwegian och SAS med dess underleverantörer (JT etc). Därför är det viktigt att markera mot detta bolag. Den fria konkurrensen är bra, men den ska ske på lika villkor och med anständiga villkor.
@DON
Ända tills du kraschar själv….då är det för sent……
Jag vill resa så billigt som möjligt och skiter fullständigt i hur branschen fullkomligt kraschar… JAG kan ändå inte göra någon skillnad, den kulturen lever svensken med. Tröttsamt!
Danmark går miste om intäkter från skatter och avgifter och trafiken finns kvar. Vari ligger “segern” i detta? Hade Ryan försvunnit helt och hållet från Danmark hade jag förstått jublet. Om det nu är så hemskt att jobba för FR och DY varför är det inget massaavhopp där då? Ingen tvingas att jobba där.
Ryanair är inte dumma, de beter sig som de gör för att de klarar sig undan med det. Den dagen de inte klarar sig undan med det så kommer man skriva acceptera kollektivavtal, det är den enkla verkligheten. Antingen så tjänar man lite mindre pengar eller så tjänar man inga alls.
Finns ju alltid andra brancher att jobba i om det inte passar.
Börjar bli tröttsamt att måste läsa om folk som tror att detta i grund och botten handlar om att återskaffa monopolet. Att facket har som någon slags målsättning att det ska bli som förr med SAS som enda operatör. Det här handlar om att upprätthålla grundläggande arbetsvilkor i en bransch där det alltid finns folk redo att jobba till ännu lägre lön och sämre vilkor än dig.
Tänk om det fanns lite stake i Sverige så skulle slippa denna typ av SKITBOLAG/Marodörer!
Og gudskelov har mange der skriver her gjort dette, men ikke foregående “taler” det rör sig ikke om monopol tider eller ligende men ganske enkelt om at når man arbejder FRA DK så har vi danske overenskomster og IKKE irske , dette lille og selvklare krav klarer ALLE selskaber i CPH at opfylde dog ikke FR.
Så länge Ryanair följer de säkerhetskrav och de regler som gäller inom EU så kan vi inte frysa bort ett företag bara för att det sticker i ögonen på en del som vill ha tillbaks monopolet inom flyget. Folk vill flyga och man vill flyga billigt precis som allt annat. Rederibranchen har genomgått precis samma sak och det är bara att inse att förare från EU länder med sämre arbetsförhållanden numera har fått ett arbete istället för att gå arbetslös.
utenfor EU-et EU hvor Ryanair og dets modell er legalt.
Ved å kaste ut Ryanair av Sverige, da kan vel de som foreslå det også foreslå at Sverige går ut av EU, hva ?
Varför blundar de svenska politikerna för Ryanairs anställningsvillkor och de förlorade skatteintäkterna?
Jag tycker att allt lågprisflyg ska slängas ut ur Skandinavien. Det förbättrar miljön och minskar turismen. Köpenhamn är ju ändå ingenting att se så det är bra att slippa de turister Ryanair dragit dit. Stoppa även Norwegian m.fl. och återinför SAS monopol. På så vis får SAS-lastarnas strejker bättre effekt!!
Nu är det dags att visa samma handlingskraft i Sverige och slänga ut Ryanair.
Ryanair bidrar med tillväxt lika mycket som SJ bidrar med punktliga tåg. Blir ingen tillväxt från ett bolag där besättningen inte betalar några arbetsavgifter i landet. Även landningsavgifterna tvingas sänkas, det ljugs om passageraravtal för att få lägre ruttkostnader och sparandet går ut över säkerheten när det kommer till bränsle. Har man inte råd att betala för en flygbiljett till London t/r som kostar 100 kr mer än Ryanair, ska man nog hålla sig hemma istället.
Danskarna = SAS tar bort arbeten i Danmark och valfriheten för kunden att välja bolag stoppa DAT, Jettime osv också, förlåt, dom är ju danska.
Fan vad bra bort med spyanair
Ok trodde inte Ryan skulle göra allvar med att stänga baserna. Nu vet vi att dom faktiskt kan göra slag i saken.
Vi får hoppas att dom stannar kvar i Sverige. Billigt flyg gynnar tillväxt och möjligör att fler har råd att flyga. Samt sätter press på det överbetalda piloterna på SAS.
Litauen är väl räknat som officiell dumplats.
Verkar som Kaunas i Litauen har som ambition att bli arbetsrättens sopstation i Europa.
DAT har k-avtal med FPU (flyvepersonalens union) som lyder under danska LO.
Egat:
DAT tecknade kollektivavtal med FPU tidigare i våras.
Strålande Danmark! Nu hoppas vi bara på att ni slänger ett öga på DYngans arbetskraftsimport från Spanien till de nordiska länderna
Om det danska facket jagar bort Ryanair från landet, varför tittar de inte då även på DAT, de har inte heller k-avtal och har bas i Köpenhamn!
Kan tänka mig att “Köpenhamn-Sturup” gnuggar händerna efter den senaste händelseutvecklingen.
MOL har säkert inte några som helst problem med att göra skumma affärer med ryggradslösa svenskar istället.
Bra att Ryanair i alla fall gör alvar av sina hot. Om det är så att Ryanair inte följer de lagar och regler som gäller bör myndigheterna själva stoppa dem. Det som facket gör nu är ju endast en maktdemonstration understödd av dem som inte vill ha konkurrens av Ryanair. Tråkigt för Danmark att förlora jobb.
Det är hög tid att sätta stopp för låga löner, dåliga arbetsvillkor och social dumpning.
Ingen kan bygga upp en framtid i ett samhälle som tillåter företag agera på det sättet
Bravo Danmark! hoppas att väckarklockan ringer lite högre i resten av Scandinavien
Fantastiskt bra att danskarna vågar sätta ner foten. Hoppas att detta smittar av sig i övriga Europa och speciellt mot flata Sverige.
Bra att Danmark sätter ner foten. Ryanair behöver Danmark mer än Danmark behöver Ryanair.
FANTASTISKT BRA DANMARK! vi vill inte ha detta i skandinavien. Hoppas LO/fack/politiker snart börjar snegla mot operatören från väst och städar upp oredan där med!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten