Ryanair startar långlinjer?

Publicerad den 24 juni 2013
Kommentarer
Långlinjer till i första hand USA. Det kan vara nästa steg för Ryanair om man ska tro vd Michael O’Learys senaste utspel.
Ryanair

Tidigare har det varit helt stopp: Ingen interkontinental trafik med Ryanair. Det är ett helt annat sätt att arbeta än att flyga kort och medeldistans i Europa och betydligt kostsammare.
           
Men man ska aldrig säga aldrig. När Michael O’Leary gästade Stockholm för ett och ett halvt år sedan dök långlinjeplanerna upp.

– I nuläget finns inga billiga långdistansflygplan, det förskjuter det hela framåt men om tre-fyra år räknar jag med att vi flyger till New York, Chicago, Boston, San Francisco, Denver och ytterligare städer. Och det blir inte från Köpenhamn, kanske från Stockholm, sa han då.
           
Och nu verkar det vara dags igen att lufta planerna på trafik till i första hand USA. I en intervju på flygmässan i Paris menade han att avtalet om open-skies som finns mellan USA och Europa gör det hela intressant och en möjlighet att ”slita upp” marknaden för resor över Atlanten.
           
Som vanligt var det gott om typiska Michael O’Leary-kryddor i intervjun med brittiska tidningen Telegraph. Biljettpriset ska vara 10 dollar (!) enkel väg.

– Och sedan kostar väskan 10 dollar, maten 10 dollar, filmen tio dollar och så vidare. Passagerarna väljer hur mycket de vill betala.
           
Det ska heller inte vara någon mjukstart typ den som Norwegian nu gör utan det krävs en flotta på upp mot 40 långdistansflygplan och närmare 20 destinationer i USA för att det ska bli lönsamt. Michael O’Leary är också medveten om att det inte gått att flyga långlinjer med enbart turistklass. Det krävs premiumpassagerare också. Någon form av business- och första klass måste till för att hålla nere de billiga biljetterna i pris. Dessutom är, enligt Ryanairs beräkning, cirka 15 procent av dagens resenärer beredda att betala mer för att få mer under en långresa och det tänker bolaget nappa på. Om nu långlinjerna blir av.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Mrbueto mrrchouanda
2013-06-27 16:24

Fett coolt livvery Rajjan-brajjan har asså checka!!

pf
2013-06-24 12:35

i at alt MOL sier blir skissert i media og oppfattes som PR for Ryanair, men la det ikke bli en overraskelse om de forsøker.

Jeg glemte også tidligere at Singapore Airlines forsøker seg på Low Cost Long haul med FlyScoot. Det sistnevnte har allerede fått justere sin aktivitet nedover. Det er nok lettere å anvende Malaysia som base, ref Air Asia X, enn mer kostbare Singapore.

Repetisjon fra 2007
2013-06-24 12:17

Her er en artukkel fra 2007 hvor O’Leary fom med samme “nyhet”.

http://www.independent.ie/irish-news/oleary-plans-new-allfrills-airline-for-flights-to-us-26265364.html

pf
2013-06-24 12:03

Air Asia X klarer det, og Air Canada gjennom sitt nye Rouge vil forsøke.

thomas
2013-06-24 11:23

Norwegian har kommit igång
men med brakförluster, sen tror jag marknaden straffar DY när Kjoos gått ut med 1900 per bilj. det kostar helt annat vid trafikstart Går inte att köra långlinjer utan freqvenser och enbart Yklass

Minnesmästaren
2013-06-24 10:07

Visst, resemedia hänger på. Och det gör kverulanterna också. Vem kommer inte ihåg stormen av förståsigpåare som meddelade att Norwegian ALDRIG skulle komma igång med långlinjer. Men snälla nån, vem är intresserad av vad folk utanför respektive flygbolag tycker om eventuella planer…?

Saltkammargutten
2013-06-24 09:18

Tänk det händer igen. Resemedia ger FR gratisreklam. Detta med FR långlinjer kommer aldrig att ske.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten