Ryanair sträcker ut en hand till danska facket
Publicerad den 8 juli 2015
I förra veckan beslutade den danska Arbejtsretten att det är danska arbetsmarknadsregler som gäller för anställda i Danmark. Därmed har Ryanairs personal i Danmark rätt att kräva kollektivavtal med flygbolaget. I sin tur öppnar det möjligheter för facket att inleda konflikter om flygbolaget vägrar att teckna kollektivavtal. Det har Michael O’Leary redan gjort, kallar utslaget ”bisarrt” och han tänker nu dra ärendet till EU. Omedelbart kom också beslutet att stänga den sedan i mars nyöppnade basen i Köpenhamn. Den Boeing 737-800 som är baserad där flyttas till Kaunas i Litauen och den flygande personalen placeras på andra baser i Europa. Alla linjerna till Kastrup ska i fortsättningen flygas in med maskiner från andra baser som då enbart gör turnaround i Köpenhamn. Med det upplägget har facket inga möjligheter att dra igång några konflikter eftersom besättningarna är stationerade utanför Danmark.
Men i det läget hamnade även Ryanairs andra bas i Danmark, i Billund, i skottgluggen. Där har Ryanair två Boeing 737-800 baserade och står för 20 procent av trafiken och skulle de försvinna blir det ett slag som kan äventyra flygplatsens framtid. Därför har det heller inte varit några direkta konflikter mellan flygbolaget och det lokala facket i Billund. Men det behöver inte hindra de stora, centrala fackorganisationerna från att nu vända sig mot Billund med Arbejtsrettens utslag i ryggen. En konflikt där öppnar också för sympatiåtgärder mot flygningarna till Kastrup, vilket alltså skulle lamslå merparten av Ryanairs trafik på Danmark.
I det läget har Michael O’Leary sträckt ut en hand.
Vid ett besök i Köpenhamn, det andra på fem dagar, lovade han att låta baserna i Köpenhamn och Billund vara kvar. Men förutsättningen är att det danska facket garanterar att det inte blir några sympatiåtgärder mot Ryanairs trafik på Kastrup. Det är en garanti som ska vara skriftlig och offentliggjord senast klockan 17.00 i morgon torsdag.
Följetongen fortsätter alltså.
Kommentarer
Er det noen som skal SKAMME, så er det Pierre Holmgren, og absolutt ingen andre-når du tar inn min avdøde far, så har du spilt fallit.
Viser hvor desperat DU er i DIN argumentasjon.
SKAM-DETTE VAR ABSOLUTT LAVMÅL FRA DEG
Vad är det för babbel du kommer med om svenneskallar och Danskskallarna …. SAS lever på illegala skattepengar?! What have you been smoking dude?
Om något så borde Irland varit utslängd av EU som tillåter O’leary att operera som han gör….Pirat stat och banditbolag!
Bare at konstatere at det er yderst trist läsning at läse dine indläg som oser langt väk af at väre sig selv närmest og bläse på alle andre.
Vil påstå at din far på Koksa og dig selv gennem et helt arbejdsliv har nydt godt af kollektiv aftaler og dets goder , alt det som du nu mener er ligemeget for stakkels unge mennesker.
Du burde skamme dig.
Er man “fri agent”-selvstendig som leier seg ut gjennom agency til Ryanair, har man selv ansvar for sine pensjonsforpliktelser……
Jag trodde dansk sk var klokare än så här, de är lika som många svenneskallar avundsjuka på andras framgång, skitsnack om socialförsäkring ocg pension, finns ju redan vi skatt. Avundsjukdommen går inte o bota med någon social försäkring överhuvud taget. Många pilotskallar tycks tro det.
Du lever på din pension pf, men tycker inte Ryanair anställda skall ha någon. Inte Norwegians thailändska billigcrew heller, vad jag förstår.
Stoppa båda avarterna, nu!
v.g. kom opp med en plan hvordan du skal gjøre det til en da….
Forøvrig, jeg har lest det vedlagte.
En avhuggen hand?
Danskskallarna går ju emot lagen i eu , det är ju så att det är fritt inom eu dessa d skallar är ju skit rädda för Kung Ryan att de ska konkuera ut B.l.a sas som lever på ilegala skatte pengar. Folk i allmänhet fattar inte att det är Ryan som dragit net priset på sina flygbiljetter i europa dätav har alla biljetter blivit mycket billigare.
dersom CPH og BLL serves fra annen base, hvorfra ikke dansk fagbevegelse “roter” det til?
Lønnsvilkår, jfr link DR, er en personlig sak-vil f.eks arbeidserfaring Ryanair føre til bedre betalte stillinger senere i livet, fremfor f.eks studiegjeld som andre yngre har ?
Ingen arbejdspladser forsvinder og ej heller nogen turister for den del da flyvningerne istedet bliver flöjet til og fra CPH og ikke FRA CPH , altså ingen base. Konsekvensen er så bare at portugisere og slovakker og andre sikkert rare mennesker må finde sig et andet sted at bo end CPH men jobbene har de endnu og derfor er der heller ingen forandring på marken , flyene skal jo stadig handles.
Ryan flyger om det finns pengar att tjäna. Punkt.
Personalkostnader står för en mycket liten del (10-13% hos Ryan, 8-10 hos övriga bolag).
Så tro inte att de överger en bas pga av det. Och skulle de göra det, finns det andra mer seriösa aktörer…
Återigen till all som ska på semester. Vem vill du sitter i cockpit? En med självmordstankar eller en som vill hem till sin familj?
jeg tror ikke Ryanair forsvinner med det første.
Var det ikke i Valencia eller i Alicante de trakk seg ut av i fjor eller året før-kan du fortelle meg hvem som har erstattet de? Så enkelt er det nemlig ikke.
Dagens Europa trenger arbeidsplasser, og den aktivitet, såkalt multiplikatoreffekt som snart 90 mill pax årlig skaper, skaper igjen mange arbeidsplasser. Merk, jeg snakker ikke her om flyaktivitetsarbeidsplasser, men til turistaktiviteter osv.
Om jag tolkar dig rätt, som kommer du dragandes med det gamla kortet “arbetsplatser försvinner”.
Sant, RyanAir försvinner, men om det finns ett behov så fylls den luckan av ett annat bolag, ett bolag som gör rätt för sig.
Istället för att RyanAir slukar allt, och övriga bolag försvinner.
vil en Ryanair-exit fra både CPH og BLL bety, Pierre.
Jeg tenker nå på en multiplikatoreffekt av f.eks turismen i området.
Det passar bra för SAS att shoppa det billigaste och inte ha kollektivavtal med sina underleverantörer.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/Default.aspx?ID=11078
Danmark, ni är som en bror som gjort en stolt.
Tack.
Det är väl utpressning eller hot, inte en utsträckt hand.
Man tror det er lögn , han sträkker hånden ud og tilbyder netop det man ikke vil have på Kastrup , lösarbejdere fra baltikum som arbejder under Irsk aftale og til lönninger som latterlige. hvordan forstiller manden sig at det skulle ändre noget og blokade varslet blive trukket ? Så er det jo Business as usual og det var jo netop det der skulle stoppes.
Hej
M O-Learys Affärs metoder liknar mer och mer hur det går till inom vissa kretsar i syd Italien…. Har inte en av dessa grupperingar en stark anknytning till Irland? Vissa likheter med psykopaten i ” fifty shades of gray ” vad gäller avtal/ kontrakt. Facket behövs så att det blir balans mellan arbetsgivare och löntagare.
Med vänlig hälsning,
Resenär och moderat
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten