Ryanair tillbakavisar anklagelser
Publicerad den 6 september 2004Ryanairs VD Michael O´Leary hade kallat till presskonferens i Stockholm på måndagen. Det var fullt i lokalen på Mornington Hotell. Huvudorsaken var de anklagelser om bristande säkerhet som Dagens Nyheter tog upp i förra veckan. Där skrev DN bland annat att en pilot avlidit under flygning samt att bolaget överbokade sina flygningar och att passagerare suttit på toaletten mellan Barcelona och London.
Båda dessa anklagelser avfärdade O´Leary som absurda. - Piloten var sjuk och är inte död sade Ryanairs VD. Han finns ibland oss. Detta är inget att skratta åt och inte särskilt kul för hans familj att får höra detta från en svensk tidning. Beträffande överbokningshistorien svarade O´Leary: - Vi överbokar - till skillnad från de flesta andra flygbolag - aldrig våra flygningar. I det aktuella fallet hade två semesterlediga flygvärdinnor från Ryanair tagit sig ombord till toaletterna på en fullbokad maskin, kaptenen avvisade dem inte. Alla tre har blivit avskilda från bolaget.
Michael O´Leary förväntar sig en korrigeringar i DN för de fel man gått ut med när det gäller säkerhetsrelaterade incidenter, annars kommer man att vidta legala åtgärder mot tidningen. - Detta är inte särskilt vanlig här i Skandinavien har vi hört, men vi accepterar inte att Dagens Nyheter med falsta påståenden befläckar vår 20-åriga säkerhetshistoria.
Historien lär inte ta slut med detta.
Pressmeddelande från Ryanair.
ANGÅENDE PERSONALPOLITIKEN OCH SÄKERHETEN
Ryanair har nyligen varit utsatt för en mängd av falska anklagelser i Sverige. Dessa har startats av olika fackförbund som representerar anställda hos konkurrerande flygbolag. Dessa fackförbund är upprörda över att Ryanairs anställda är nöjda med den högre lönen de får jämfört med de som är ansluta i fackförbund. Fackförbunden har därför valt att utan grund attackera Ryanairs 20-åriga obefläckade säkerhetsstatistik.
Ryanair har en felfri 20-årig säkerhetshistoria. Ryanair arbetar efter de högsta europeiska säkerhetsstandarderna och bolaget är internationellt godkänt av både JAR 145 och JAR OPS – dessa är samma internationella standard som reglerar SAS och andra europeiska flygbolag. All Ryanairs besättning följer EUs regelverk för arbetstid och arbetsförhållanden.
Ingen rapport visar att Ryanairs besättningar är stressade, tar genvägar eller ignorerar de inflygningsvägar som är till för att minska bullernivåerna. Alla dessa påståenden är osanna.
RYANAIRS ARBETSFÖRHÅLLANDEN
En Ryanair-anställds genomsnittliga årslön överskrider 50 000 euro och är den högsta av alla europeiska flygbolag. Det är 9 000 euro högre per person än snittlönen hos Easyjet – som är fackligt anknutet.
Genomsnittslöner:
1.
RYANAIR
€50,582
2.
EASYJET (ITF medlemmar)
€41,384
3.
LUFTHANSA (ITF medlemmar)
€41,377
4.
AER LINGUS (ITF medlemmar)
€38,929
5.
BA (ITF medlemmar)
€37,602
6.
VIRGIN EXPRESS (ITF medlemmar)
€34,386
(Källa: Årsredovisningar från Ryanair, Easyjet, Lufthansa, Aer Lingus BA, Virgin Express).
En Ryanair-pilots genomsnittliga flygtid under det senaste året var 820 timmar, eller 18 timmar per vecka.
Besättningen har rätt till 31 dagars ledighet per år. Snittlönen för kabinpersonalen är 22 000 – 24 000 Euro per år (16 700 SEK – 18 200 SEK per månad). Tjänstgöringsschemat följer modellen 6 dagar tjänstgöring följt av 3 dagars ledighet. En kabinanställd arbetar i snitt 7-8 timmar per dag.
De påståenden som säger att kabinpersonal får sparken om de är sjuka mer än 4 dagar är inte sant.
Besättningen betalar för sina egna uniformer som kostar 125 euro per år vilket ändå ger dem 9 000 euro mer än de fackanställda på Easyjet. Besättningen på Ryanair får en snabb befordran och snabba löneökningar under 3 år efter det att de anställts vid Ryanair
Ingen anställd har hindrats från eller hotats att gå med i ett fackförbund – detta är återigen osanning. Ryanair erkänner den lagliga rättighet som finns för alla människor som önskar gå med i ett fackförbund – om de så önskar.
25-minuters vändningar påverkar inte säkerheten hos Ryanair eller hos de fackanslutna Easyjet eller Southwest Airlines. Alla Ryanair-anställda inklusive piloter och kabinpersonal deltar i ett mycket förmånligt optionsprogram i Europa. Ryanairs anställda har idag aktievinster på 130 miljoner euro.
RYNAIR OCH FACKFÖRBUNDEN
Det är en laglig rättighet för alla anställda i Irland att gå med i ett fackförbund, om de så önskar.
Det är en laglig rättighet för alla anställda att förhandla direkt (utan fackförbund) med företaget, om de så önskar.
Ryanair betalar högre löner till sina anställda än anställda vid andra bolag lyckats förhandla fram via fackförbunden.
Ryanairs anställda vill inte representeras av fackförbunden. I en för Ryanair hemlig undersökning 2001, genomfört av en UK Government Agency, röstade endast 18 procent av Ryanairs piloter för facklig anslutning.
När SAS gjorde sig av med 150 piloter under 2003 sökte över 100 av dessa anställning hos Ryanair. Det gjorde även piloter från Sterling, Maersk och Easyjet.
Det finns idag en väntelista på över 200 piloter och över 5 000 kabinpersonal som vill börja jobba hos Ryanair på grund av Ryanairs höga löner, förmånliga anställningsvillkor, fördelaktiga scheman, gynnsamma optionsprogram och snabba befordringar så väl som en av de säkraste anställningarna hos Europas mest framgångsrika flygbolag
Är det inte tid för fackförbunden att tala sanning? Fackförbundens medlemmar tjänar mindre än Ryanairs anställda. Fackförbundens medlemmar står i kö för att få börja jobba på Ryanair. Ryanair har en 20-årig felfri säkerhetshistoria. Ryanair är Europas snabbast växande flygbolag eftersom passagerare tycker om Ryanairs låga priser och förstklassiga kundservice.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten