Så får du möjligen FlyMe-pengar tillbaka
Publicerad den 2 mars 2007Den som köpt en flygbiljett av FlyMe omfattas inte av den statliga resegarantin.
Däremot kan den som köpt sin ännu inte använda flygbiljett försöka få tillbaka sina pengar om biljetten köpts med kort. Vidare kan den som köpt biljett vända sig till konkursförvaltaren med sitt krav på konkursboet.
Finns det pengar att hämta i bolaget finns chansen att få tillbaka pengar. T ex har nämnts i media att Handelsbanken höll inne med 60 Mkr i kortköp av FlyMe-biljetter.
Vänd dig till din kreditgivare (oftast din bank) för FlyMe-biljetter som köpts med kort. Begär pengarna tillbaka. Enligt konsumentkreditlagen har man samma rätt att få pengar tillbaka från kreditgivaren som från säljaren (främst FlyMe).
Den som inte är nöjd med beskedet från kreditgivaren kan vända sig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå för mer information:
www.konsumentbankbyran.se
Den som vill framställa sina krav till konkursförvaltaren ska göra detta skriftligt med tydliga krav, kompletterat med kopior på kvitton och utlägg p g a konkursen.
Konkursförvaltare för FlyMe Sverige AB är:
Rickard Ström, Advokatfirman Lindahl. Tel: 031-799 10 00. www.lindahl.se
Advokatfirman har skapat en särskild e-postadress för FlyMe-ärenden:
flymekonkursen@lindahl.se
Läs mera här:
Vad händer om ett flygbolag går i konkurs?
Vad händer vid konkurs? (Luftfartsstyrelsen)
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten