Så mycket tjänar kabinpersonalen på Ryanair

Publicerad den 4 april 2012
Kommentarer
Kabinpersonalen på Ryanair har fått höjd lön i motsats till många andra flygbolag. Det säger Michael O’Leary när frågan om vad en cadin-crew ombord tjänar.
Ombord Ryanair

Ombord Ryanair

Vad tjänar kabinpersonalen ombord på Ryanair? Det är en fråga som diskuterats ofta och förslagen på summor brukar vara lika många som debattinläggen.
            Men nu har Michael O’Leary berättat.
            Det är sajten Take Off som rapporterar om en presskonferens i Danmark nyligen. Då ställde en reporter frågan om det var skäligt med en månadslön på 7 500 danska kronor. Men Ryanairs vd förnekade att det rör sig om så låga summor och menade att snittlönen för en flygvärdinna och steward är 25 000 euro per år. Det motsvarar ungefär 224 000 svenska kronor, alltså cirka 18 600 kronor i månaden.
– Och de har fått löneförhöjning, i motsats till personalen på många andra flygbolag.
            Å andra sidan ska kabinpersonalen betala sin egen uniform. Detta för att flygbolaget vill ha in seriösa ansökningar om jobb. Om en nyanställd hoppar av efter nån vecka så står bolaget där med en oanvändbar uniform. Men den som är trogen mot flygbolaget får tillbaka uniformspengarna efter ett år och därefter ett lönepåslag för att kunna förnya uniformen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Anders
2012-04-09 00:28

Jag tycker det är beklagligt att flygtorgets skibent inte tycks ha ägnat någon tid alls åt journalistisk research. Det räcker med att studera Ryanairs egna hemsida, med länkar till de bemanningsbolag som utbildsar och anställer nästan samtlig kabinpersonal på bolaget, för att se att M.O.L. bara väljer att redovisa den del av sanningen som gagnar honom själv.

Viking
2012-04-08 09:51

Att påstå att man inte har råd med annat än Ryan är lögn! Mina sista 7 resor där jag bokat LH,SAS mm har jag jämfört med Ryan. Resultat:2 av dem dyrare med Ryan,3 av dem handlar om samma pengar, 2 av dem billigare(några hundralappar). Att köpa resor med ett bolag som föreslår 1 pilot system,stående passagerare,synpunkter från personal viftas bort som “osanningar” och dessutom visar NOLL respekt för reklamationsnämder luktar Nordkoreanskt.

L
2012-04-06 21:37

Ingen vill jobba på Ryan men man måste ju försörja sig så …

Ingen vill flyga med Ryan men har man inte råd med annat …

Micke
2012-04-06 18:59

Ett riktigt skitbolag!

Flygare
2012-04-05 21:21

Denna lön han anger gäller en kabinchef som fått fast anställning. De flesta kabinchefer är sk adhoc och jobbar alltså endast som kabinchef på några av flygningarna och är fortfarande anställda av bemanningsföretag. Man kanske ska nämna att de senaste 4 åren har lönen varit stagnant och tydligen så blir det 2% löneökning endast på baslönen vilket betyder ca 1% löneökning på 5 år. O’Leary fick det ju i alla fall att låta bra som med allt annat han spottar ur sig. Verkligheten är något annat.

Inge Skoy
2012-04-05 20:16

De flesta i kabinen jobbar via bemanningsföretag, får betalt för schedulerad och utförd blocktid. Vid diversion och ferry tillbaka utgår ingen lön. Under vintertid med neddragen produktion har de en massa standby dagar som blir obetalda. Har hört vissa stackare fått 3-400 euro vissa månader. Dessutom obetald airport Sby om ej utkallad.
Vissa flighter utförs ibland med 2 av 4 CA som jobbar sin andra dag t.ex. Håll tummarna inget händer.

Kakamacka
2012-04-05 18:49

folk att jobba på Sas.

Independo
2012-04-05 17:48

Enkelt:
Jag jobbar för lönen X som bolaget ifråga erbjuder.
Är lönen för låg kan man välja att sluta.

Olle
2012-04-05 16:13

Detta är att tänja på sanningen så att den spricker. De flesta, i princip alla utom kabincheferna (och t.o.m. några av dessa) är anställda av ett bemanningsföretag, crewlink, som betalar urdåligt. Att hävda att ryanairsanställda tjänar 18 600 är kanske tekniskt sett ingen lögn, men det är i så fall skillnad på ryanairs kabinpersonal och kabinpersonal som jobbar på ryanairs maskiner.

Socialen
2012-04-05 13:08

Ingen tvingar någon att ta/få socialbidrag. Ändå är det många som behöver detta!

Seriös
2012-04-05 11:54

Ryan hetsar personal och anlitade företag på ett sätt man inte ska behöva acceptera. Att dom lyckas anställa ungdomar från vissa länder är ingen ursäkt för deras agerande. Bojkotta!!

Midwing
2012-04-05 11:40

If safety is expensive Try an accident…..
Dags att ngn gör ngt innan det smäller!!

Arne E
2012-04-05 11:26

Ryanair lär ha den högsta omsättningen av alla flygbolag när det gäller kabinpersonal. Dvs de flesta använder Ryanair som ett sätt att komma in i flygbranchen och få erfarenhet för att sedan få en anställning i ett annat bolag. På så vis erbjuder Ryanair en slags utbildningsanställning vilket uppenbarligen passar både Ryanair och dagens ungdomar.

Whynot
2012-04-05 10:49

Folk vill jobba på Ryan, folk reser med Ryan och Ryan tjänar pengar. Ryan´s primära uppgift är att dra in pengar till sina ägare och det gör dom genom att leverera en produkt som folk vill ha och att hålla produktionskostnaderna låga.
Vad man tjänar här och där är oväsentligt så länge man håller sig inom lagen. Finns ingen anledning för Ryan att lägga om sin strategi.
Ingen tvingar en att jobba på Ryan.

Hmm
2012-04-04 23:49

Liar…

Svar till michael o
2012-04-04 21:37

Man jobbar ju även när man inte är i luften. Med motsvarande lönesystem skulle till exempel en busschaufför inte få lön vid rött ljus.

michael o
2012-04-04 20:51

17 timmar i veckan motsvarar 884 timmar på ett år vilket är 16 timmar mindre än vad man får flyga per år.

Bemanning
2012-04-04 18:09

Så här är det va. O’Leary refererar alltid till sina fastanställda, vilket är en liten skara. Majoriteten är anställda via BEMANNINGSFÖRETAG. Och dom som jobbar via bemanningsföretag får ENDAST betalt för sina blocktimmar samt provision. Därför får dom MYCKET MINDRE betalt än de fastanställda. Samma jobb olika lön. När jag jobbade där för jag ut ungefär £1000 i månaden. En skitlön med andra ord.

Lättlurad
2012-04-04 16:36

MOL hävdar ju också att piloter bara jobbar 17 timmar i veckan så allt han säger ska tas med en nypa salt.

Piloten
2012-04-04 14:47

En kabinpersonal som jobbat 2 år får enligt egen utsago i snitt(med nuvarande växlingskurs till SEK på sin bank), ca 8 000 kr i månaden efter skatt. Förstår inte vad O’learys siffror kommer ifrån…

Ryanairpilot
2012-04-04 10:32

“En som vet”.

Nej, man får inte betalt för blocktiden. Man får betalt för schemalagd tid. Det är nåt helt annat.

“ohjisses”

Nej, vi måste självklart inte skaffa ersättare vid sjukdom, vad är det för trams?

Ylle
2012-04-04 10:20

Ryan Air kan vara ett bra alternativ för tjejer/killar från öststaterna där de inte kan hitta något annat jobb. De får prova på något annat under en tid och bo utomlands / träna på engelska vilket kan vara bra för framtiden.
Jag jobbar inte själv på Ryan Air, hur länge stannar de anställda innan de får nog? Har ni många erfarna cabin crew eller är de flesta relativt nya och oerfarna?

Ohjisses
2012-04-04 10:11

Är det samma villkor som för piloterna att c/c måste själva skaffa ersättare vid sjukdom samt betala eventuella skador på egendom orsakade av besättningen?

Broder D
2012-04-04 10:07

O’leary får det att låta som att de tjänar bra med pengar. Men faktum är att den sämsta genomsnittslönen i Sverige 2010 var 16900kr (100%, hembiträde) och med 2-års löneökning á 2.5% nu (2012) cirka 17755kr.

Så cabin crew hos Ryan tjänar cirka 900kr mer i månaden än den sämsta genomsnittslönen i Sverige.

Sen framgår det inte om det är vad som betalas i klumpsumma och om den anställda får betala skatten själv. Det upplägget gäller hos många av piloterna iaf.

En som vet
2012-04-04 09:27

De har glömt att ta med att man betalar ca 300€ varje månad de första 7 mån för utbildningen man får av dem. Dvs snittlönen de pratar om i annonsen är snittlönen för en flygvärd efter 1 års tjänst. Innan det uppgår inte lönen över 1200€. Du får bara betalat för blocktiden, dvs. den tid då planet faktiskt rör på sig. Ingen ersättning vid förseningar, turnarounds etc.

Resenären
2012-04-04 08:54

Och vad betalar de vid sjukdom, stby tjänst m.m.
Är själv sjukskriven en längre tid och har full lön under tiden.
Hade jag flugit för detta bolag så skulle vi fått flytta från hus och hem pga deras usla villkor?
En c/a eller pilot hoppar inte av ett jobb efter kort tid om villkoren och bolagets attityd är bra, ännu ett tecken på hur sjuk miljö de har på ovan nämnda bolag.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten