Featured article image

Så ser nya flygbolaget Norse Atlantic ut

Publicerad den 11 augusti 2021
Kommentarer
Vikingaskeppen. Det är inspirationen bakom logon för nya Norse Atlantic Airways. På en presskonferens igår presenterades både utseendet och några av de tilltänkta destinationerna.
Norse Atlantic

Norse Atlantic

 

Nu är logon på plats och de första flygplanen har lämnat paintboxen. I går eftermiddag kunde nya norska flygbolaget Norse Atlantic Airways presentera hur den kommande flottan på 15 Boeing Boeing 787-8 och 787-9 ska se ut i verkligheten. 
Men när de ska fyllas av betalande passagerare är fortsatt inte helt klart. 
– Vi ligger i tidtabell och de första flygningarna kommer att lätta när de globala restriktionerna för resor tas bort och efterfrågan på transatlantiska resor är tillbaka, konstaterade Björn Tore Larsen, vd för Norse i ett pressmeddelande i samband med lanseringen. 
Det har tidigare tolkats som att flygbolaget kan vara i luften redan i slutet av året men nu pekar allt mer på att det kommer att dröja till ett stycke in på nästa år. Enligt Norse ska alla de 15 Dreamliner-maskinerna ”flyga kunder mellan Europa och USA nästa sommar”. Det förutsätter bland annat att i första hand ett norskt AOC är på plats men helst också ett brittiskt. Ansökningarna ligger inne i båda länderna. Dessutom ska cirka 1 600 anställda då vara verksamma i flygbolaget. Det eventuella dröjsmålet har dock ingen dramatisk påverkan på finanserna. De leasingavtal som gäller är ”flexibla” och kostar inga större summor så länge maskinerna står på marken. Det är först när de är i luften som kostnaderna uppstår. Norse har också lyckats ta in ”full finansiering” via aktie- och investerarmarknaden.
Vid presskonferensen visades en första destinationskarta upp. På den europeiska sidan är det Oslo, London och Paris som ska förbindas med tre destinationer på den amerikanska sidan: New York, Florida och Los Angeles. Mer specificerade än så är ännu inte planerna. Inte heller om det är de stora internationella flygplatserna som gäller eller om Norse ska följa i Norwegians fotspår och välja mindre, regionala flygplatser. Det kan också bli aktuellt att bygga upp besättningsbaser i USA.
Flygplansflottan ska alltså bestå av enbart Dreamliners och de ska inrättas med två klasser, economy och premium. Den större versionen, Boeing 787-9 har 344 stolar ombord medan den mindre 787-8 utrustas med 291 stolar. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

@Jens
2021-08-14 12:39

var vad Norwegian longhaul var, ingenting annat.
Dessutom är detinte alls troligt att man vill flyga från varken ARN eller CPH.
Enda chansen för Kjos nya flying circus att bli lönsamt är att flyga infrekvent till udda destinationer.
Annars går det exakt som med Norwegian LH floppen.

Fantastiskt
2021-08-13 08:29

Att de nu börjar om “från början” med rätt förutsättningar och cash reserves bådar gott. De stora aktörerna kommer få akta sig igen. Hoppas de slår sig när även på Arlanda och Kastrup. SAS behöver konkurrensen och folk behöver kunna åka till USA för normala pengar och inte en smärre förmögenhet.

Bosse
2021-08-12 15:20

Jag älskar norrmännen, dom kör på även fast dom vet om att ”om man skall bli miljonär på flygresor så måste man starta med en miljard” ??

Heja Norge ????

Kenta
2021-08-12 11:55

Hade du tänkt flyga från Oslo?

B787
2021-08-11 18:34

Hur kan en nyhet om ett nytt norskt flygbolag inte vara relevant för den svenska flygbranschen…? Vid sidan av att det är en ovanligt djärv satsning, lär den locka både svenska pax och svenska vete, både på flightdeck och i kanin. Alltså är den relevant för svensk flygbranschen. Dessutom visar Norse på att det går att tänka utanför boxen, lite inspiration alltså…

Kenta
2021-08-11 16:12

Tycker att den här sajten egentligen endast borde omfatta svenska flygplatser och inte vad som händer i Oslo. Därför är denna nyhet helt irrelevant för den svenska flygbranschen.

KAlle
2021-08-11 15:16

Varför ska alla flygbolag envisas med samma stil nuförtiden? Alla ska ha den där sneda målningen från kropp upp på fenan. SAS, Lufthansa, AerLingus osv. Inget nytänk alls.

Jens
2021-08-11 14:56

Så cool! Fantastisk at de tar opp etter Norwegian long haul suksessen. Hadde det ikke vært Corona, hadde de fortsatt vært her. Dreamliners er det beste longhaul flyget. Vilken cool design!

ABC
2021-08-11 13:54

De bygger utan tvekan sin blivande trafik på siffror från gamla Norwegian. Frågan är bara om de enbart räknat på volym eller baserat på biljettpriser? Med tanke på hur uselt trafiken presterade ekonomiskt sist får väl personal och leverantörer hoppas på att de lyckats räkna på både och…

Mattias Ångman
2021-08-11 11:30

Fantastiskt!
Lätt o ta tåget till oslo ??

Acke
2021-08-11 11:26

Förstår inte att de efter sitt totala misslyckande som Norwegian med i stort samma gäng provar igen. Som f.d leverantör som blev av med med sina fodringar på dom hoppas jag att de inte kommer igång eftersom de helt enkelt inte förtjänar. Ny logga men samma upplägg och gäng – NEJ TACK

FL
2021-08-11 07:35

Hoppas att de öppnar en linje från Stockholm till Fort Lauderdale.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten