
Saab och Boeing i miljardaffär
Publicerad den 24 januari 2024Nu är det klart att Saab fortsätter leverera bakkroppar till det amerikanska skolflygplanet T-7A Red Hawk.
T-7A
De första leveranserna till Boeing skedde 2021 och då tillverkades delarna fortfarande i Linköping. Den 28 april 2022 rullade Boeing och Saab ut sin första T-7A Red Hawk från fabriksgolvet.
Saab kommer att utföra arbetet vid sin tillverkningsanläggning i West Lafayette, Indiana i USA. Anläggningen färdigställdes 2021 och förutom produktion till T-7A bedriver Saab forskning och utveckling inom autonomi, artificiell intelligens och avancerad tillverkning.
Vid anläggningen i West Lafayette kommer Saab att bygga bakkroppen med installerade delsystem, bakom cockpit. Bakkroppen levereras sedan till Boeings anläggning för slutmontering i St. Louis, där den byggs ihop med framdelen, vingarna, fenorna och flygplansstjärten.
– Vi bygger det mest innovativa avancerade pilotutbildningssystemet som finns på marknaden och jag är övertygad om att detta program kommer att fortsätta leverera flygplan många år framöver. Ordern stärker vårt partnerskap med Boeing och innebär att vi ska öka serieproduktionen för att möta den ökade efterfrågan vi ser på marknaden, säger Lars Tossman, chef för Saabs affärsområde Aeronautics.
De första två T-7A Red Hawk-flygplanen har nyligen anlänt till flygbaserna Edwards respektive Eglin i USA där utvecklingsflygtester kommer att genomföras.