Featured article image

Saab och Boeing i miljardaffär

Publicerad den 24 januari 2024
Kommentarer
Nu är det klart att Saab fortsätter leverera bakkroppar till det amerikanska skolflygplanet T-7A Red Hawk.
T-7A

T-7A
 
De första leveranserna till Boeing skedde 2021 och då tillverkades delarna fortfarande i Linköping. Den 28 april 2022 rullade Boeing och Saab ut sin första T-7A Red Hawk från fabriksgolvet.
 
Saab kommer att utföra arbetet vid sin tillverkningsanläggning i West Lafayette, Indiana i USA. Anläggningen färdigställdes 2021 och förutom produktion till T-7A bedriver Saab forskning och utveckling inom autonomi, artificiell intelligens och avancerad tillverkning.
 
Vid anläggningen i West Lafayette kommer Saab att bygga bakkroppen med installerade delsystem, bakom cockpit. Bakkroppen levereras sedan till Boeings anläggning för slutmontering i St. Louis, där den byggs ihop med framdelen, vingarna, fenorna och flygplansstjärten.
 
– Vi bygger det mest innovativa avancerade pilotutbildningssystemet som finns på marknaden och jag är övertygad om att detta program kommer att fortsätta leverera flygplan många år framöver. Ordern stärker vårt partnerskap med Boeing och innebär att vi ska öka serieproduktionen för att möta den ökade efterfrågan vi ser på marknaden, säger Lars Tossman, chef för Saabs affärsområde Aeronautics.
 
De första två T-7A Red Hawk-flygplanen har nyligen anlänt till flygbaserna Edwards respektive Eglin i USA där utvecklingsflygtester kommer att genomföras. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2024-01-24 13:16

Hatten av för SAAB aeronautics
vilken nivå, ska inte SAAB snart tillverka civilflyg som går på vätgas?
Det finns redan ett flyg i Tyskland som går på det bränslet, utsläpp vatten, glöm batteriflyg det kommer aldrig att fungera.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten