SAAB säljer remote tower till Irland
Publicerad den 4 juni 2015
Den 21 april stängde tornet på Örnsköldsviks flygplats. Sedan dess leds flygtrafiken från ett remote tower center i Sundsvall som i början av nästa år även ska ta över flygledningen i Sundsvall och Linköping. Det är de första skarpa projektet och krönet på ett långt utvecklingsarbete som gjort Sverige världsledande på den nya tekniken. Vid invigningen fanns också ett stort antal utländska representanter på plats för att lära mer om tekniken.
– Intresset utomlands är fantastiskt stort och vi har redan en förfrågan från ”en av världens största flygplatser”. Andra stora flygplatser utreder om RTS bland annat kan fungera som back-up till den befintliga flygledningen även om regionala flygplatser i ett första skede är vår primära målgrupp, sa Johan Landin, försäljningschef för trafikledningssystemen på SAAB när Flygtorget träffade honom i Sundsvall.
Det är ett intresse som nu resulterat i en första order till SAAB som i dagarna signerat ett avtal med den irländska luftfartsmyndigheten, IAA. Det innebär att SAAB ska leverera ett Remote Tower Centre till Dublin Airport. Det ska sedan ta över flygledningen på de två flygplatserna i Cork och Shannon. I avtalet ingår även Electronic Flight Strips är ett system som, till skillnad från det traditionella systemet med papperslappar, visar flygplansinformationen digitalt.
– Irland har extremt mycket överflygande trafik på de transatlantiska rutterna och Shannon är back up för stora delar av den flygtrafiken. Det blir utan tvekan vår största installation hittills. Ordern gör att luftfartsmyndigheten på Irland lyfter flygtrafikledningen till en ny teknisk nivå, säger Anders Carp på SAAB.
IAA ska börja valideringen av den nya tekniken i början av nästa år och systemet kan vara på plats i slutet av 2017. Samtidigt testas systemen i både Norge och Australien som kan komma att bli nästa exportmarknader.
– Vi har även en utprovning på gång på flygplatsen i Leesburg i USA. Den är granne med Dulles Airport i Washington och där inleder vi skuggoperationer med remote tower i augusti.
I takt med att SAAB kan installera remote tower på fler flygplatser testas också systemets förmåga att hantera flera flygplatser samtidigt. I den fortsatta utvecklingen ska systemet förfinas, menar Anders Carp.
– Vi arbetar med att införa överlagring av information på bilderna. Det ska till exempel vara möjligt att se bland annat flygplanens callsign och annan information. Då slipper flygledarna att sänka blicken till dataskärmarna.
Kommentarer
Om man lägger ett Remote Tower på Säve får man pengar över att renovera banan för.
med både tillstånd, implementering och ekonomin.
Irland har nog brist på flygledare.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten