”Säg inte nej till Ryanair”
Publicerad den 11 september 2013Vi som företrädare för alliansen i Landstinget Kronoberg, Växjö kommun och Alvesta kommun uttalade vid ett ägarsamråd den 28 augusti vår uppskattning över den positiva utveckling som skett vid Småland airport de senaste åren. Särskilt glädjande är den ökade utlandstrafiken, dels tack vare de tre destinationer som Ryanair upprätthåller (Düsseldorf, Alicante, Palma de Mallorca), dels tack vare en ökad chartertrafik. Utlandsförbindelserna från vår flygplats har aldrig varit så goda som nu, vilket vi får daglig uppskattning från vårt näringsliv och våra medborgare för.
Socialdemokraterna däremot äventyrar hela utlandsverksamheten genom sin hetsjakt på Ryanair. Man påstår att kravet i den motion som de ställer till flygplatsens tre ägare gäller mänskliga rättigheter. Men det är bara halva sanningen.
Det finns nog ingen som har invändningar mot krav på mänskliga rättigheter. Men i den ILO-konvention, som Socialdemokraterna motionerar om, ingår också att operatörerna ska tillgodose den arbetsmiljölagstiftning, arbetsrätt och det socialförsäkringsskydd som gäller i tillverkningslandet. Ryanairs anställda ska alltså, enligt Socialdemokraternas krav, lyda under svensk arbetsrätt när de flyger från en svensk flygplats, övergå till tysk arbetsrätt när de landar i Düsseldorf, vidare övergå till spansk arbetsrätt när de landar i Barcelona, överföras till italiensk arbetsrätt när de flyger vidare till Italien och så vidare. Denna ILO-konventionen kan fungera om tillverkning sker i ett enda land, men inte för ett flygbolag som opererar över många olika länder. Ryanair startar och landar på 179 flygplatser i Europa. Därför är frågan inte så enkel som S vill påskina.
Socialdemokraterna avslöjade vid ägarsamrådet att de inte tänker förnya flygplatsens avtal med Ryanair när det löper ut, om inte Ryanair accepterar den svenska modellen med kollektivavtal och fackliga organisationer, som Anna Fransson och Charlotta Svanberg har beskrivit sina krav i en debattartikel i somras.
Andra flygplatser står på kö för att få Ryanair. Bland annat fick Jönköpings och Kalmars flygplatser en Ryanairförbindelse i våras. Men som enda flygplats i Europa ska alltså Småland airport? – om Socialdemokraterna vinner valet 2014 – säga nej till fortsatt trafik med Ryanair. Resultatet blir förstås att trafiken flyttas över till andra flygplatser. Detta får personalkonsekvenser på flygplatsen, det innebär också att en mängd små turismföretag, kanotuthyrare, stugbyar, caféer, hotell, detaljhandeln etcetera kommer att mista inkomster.
Beräkningar visar att de 15 000–20 000 inkommande turisterna från Tyskland och Holland gör av med 50 till 100 miljoner kronor i regionen. Och detta är Socialdemokraterna beredda att offra. Uppseendeväckande!
Ännu mer obegriplig är Socialdemokraternas kamp mot flygplatsens utlandsbolag när man tänker på att det var under socialdemokratisk ledning som det första avtalet med Ryanair förhandlades fram 2006/2007. S-ledamöterna i flygplatsstyrelsen har dessutom ställt sig bakom alla de nya avtal som sedan 2007 har träffats med Ryanair. Och riktigt märkligt är att en enig styrelse, med tre socialdemokrater, bland annat distriktsordförande Monica Haider, så sent som vid flygplatsens styrelsemöte den 24 maj ställde sig bakom följande beslut: Styrelsen uttalar sig positivt till den trafik som bedrivs av Ryanair vid Smaland Airport och ser gärna att den utvecklas med fler destinationer i framtiden! Tre veckor senare startar kampanjen mot Ryanair. Märkligt, obegripligt, oproffsigt!
Socialdemokraternas kompass verkar snurra planlöst. Vad vill de egentligen? De äventyrar flygplatsens utveckling, länets turismföretag och på sikt regionens attraktivitet och tillväxt. Det är mycket som ligger i vågskålen. Den oberoende utredning som konsultgruppen WSP gjorde 2011 visade att Småland airport under 25 år har skapat 3 100 nya företag, 6 900 nya arbetstillfällen och gett en ökning av regionens intäkter med två miljarder kronor/år. Detta är Socialdemokraterna beredda att offra!
Suzanne Frank, landstingsråd (M), Bo Frank, kommunalråd Växjö (M) och Mats Johnsson, kommunalråd Alvesta (M).
Kommentarer
Så skönt att få höra att någon till slut sätter ner foten och kraftigt markerar mot Ryan. Det har behövts länge. Varför, ja vet nog alla, även de som har skygglapparna kvar. Själv sätter jag inte min fot på ett Ryanplan.
Skall äntligen flyga med Ryanair igen om några dagar från Skavsta. Fantastiskt att kunna åka med ett bra, säkert flygbolag som har bra priser. Hoppas Växjö-borna får förmånen att göra det också länge till. Surmupparna här kan väl ta och flyga med ett dyrare och sämre flygbolag tycker jag.
Jag anser att Ryanair sätter profiten före säkerheten och det har ett antal rapporter visat. Sen har man en konstig inställning och personalpolitik, så det är helt riktigt att säga nej till bolaget till förmån för andra aktörer som teknar kollektivavtal och inte säger upp sin personal på löpande band för att man inte säljer tillräckligt mycket ombord. Man sätter profiten före arbetsmiljön och flygsäkerheten har det framkommit i flera rapporter som offentlggjorts i media.
Det S i Växjö inte förstår är att flygplatsens överlevnad till mycket stor del hänger på att Ryanair fortsätter trafikera flygplatsen och bidra ekonomiskt. Vilka andra flygbolag tänker sig S locka till VXO. Om flygplatsen ska fortleva UTAN Ryanair så kommer kommunen behöva subventionera mer. Den utbredda okunskap som präglar flertalet kommentarer bekymrar mig. Varför inte lägga ner vägar, busslinjer och järnvägen till Växjö. Vem betalar dessa?
Jag tycker det hela kan jämföras med en fars. Växjös S-politiker gör sig till åtlöje för hela Europa. På vilket sätt gagnar S utspel invånarna i kommunen. För Ryanair så är linjerna till VXO så extrem marginella att en nedläggning inte märks för Ryanair. Vill Växjö riskera sin flygplats för några långsökta principer. Sorgligt att läsa att det får gå till så här i ett modernt samhälle. Jag lider mer i Växjö och er fina flygplats.
Får jobba max 100 timmar i månaden? Märkligt, EU-OPS tillåter ju 190 timmar på fyra veckor och 2000 timmar per år. Exkl. semester m.m. innebär ju det en bit över 40 timmar i veckan i snitt.
Har ni kollektivavtal på Ryanair som minskar maximalt tillåtna arbetstid? SAS-piloter får för övrigt jobba lite drygt 160 timmar på en månad, dvs motsvarande en heltidstjänst.
Eller är det så att du inte förstår skillnaden på att jobba och att flyga?
Jag tjänar långt mer än vad en Ryanair kapten, eller för den delen en SAS kapten tjänar i dagens läge. Men oavsett lön skulle jag aldrig förhandla bort min trygghet vad gäller anställning, flygsäkerhet, sjukvård och försäkring.
Men, men, om Ryanair passar dig och “dina” ressenärer så är det inte mig emot….
Ha ha ha, kommer från skolbänken och redan stor i orden?!! Du passar nog bra i Ryan 😉 Hade själv inte tvekat mellan anställning hos Ryan vs SAS.
Hur mycket lön drar FR av på din 737 rating? Hur ser din pension ut? Vad har du för lön när du flyger vintertid med 50h/månad ~ 2700 euro? Hur ser dina försäkringar ut? Sjukfrånvaro? Extra dutytime pay?
Haha det är så sjukt roligt att läsa vad vissa av er skriver… jag jobbar på ryan och jag kan säga att våra löner är inte skit. Vi får max jobba 100 timmar i månaden och då har vi ca 54 euro i timman, vilket blir 5400 euro i månaden vilket blir ca 46 000. detta är för en ny utbildad styrman som precis kommer från skolbänken! jämför detta med sas som ger sina piloter 27000 i ingångslön.
Bra att flygplatser äntligen säger nej till Ryanair. Det är dags att få ett slut på detta. Är numera en fd moderat….
Som vi kan se så är det M som inte vill dem ut. Det är typiskt att höra från några ynkliga personer som tycker att så länge dom ansatta inte får pension, sjukvård, ansträllnings trygghet osv. så är det ok bara det gynnar samhället runt om. Det är social dumping. Man ska följa lagen där du har din bas, inte där företaget är registrerad.
MOL har inget intresse av att flyga folk NRN-VXO, om NRN höjer sina avgifter alt. att texGRO sänker sina så tvekar han inte en sekund på att ombasera sina flygplan. Och vissa linjer ryker dirr! Frågan är hur mkt av turisterna som kommer till VXO har ett geniunt intresse eller åker de för set kostar 15€ enkel? Om det är genuint borde airberlin flyga DUS-vxo ist!
MOL har inget intresse av att flyga folk NRN-VXO, om NRN höjer sina avgifter alt. att texGRO sänker sina så tvekar han inte en sekund på att ombasera sina flygplan. Och vissa linjer ryker dirr! Frågan är hur mkt av turisterna som kommer till VXO har ett geniunt intresse eller åker de för set kostar 15€ enkel? Om det är genuint borde airberlin flyga DUS-vxo ist!
Nej, ryans plan är inte grönare än andra snarare, snarare tvärtom. Airstair och allt bagage i fören ist för stjärten, mkt apu användande. Vad politkerna måste säga nej till är att multinationella bolag inte ska kunna välja var de vill anställa sin personal samt beskatta sin inkomst. Oavsett pilot, snickare eller lastbilschaufför!
Nej, ryans plan är inte grönare än andra snarare, snarare tvärtom. Airstair och allt bagage i fören ist för stjärten, mkt apu användande. Vad politkerna måste säga nej till är att multinationella bolag inte ska kunna välja var de vill anställa sin personal samt beskatta sin inkomst. Oavsett pilot, snickare eller lastbilschaufför!
Ryanair sparar otroligt mycket pengar på att ha låga löner utan sociala avgifter eller pension. Jag har sett folk som skriver att piloterna på Ryanair tjänar “70 papp i månaden”, det är långt ifrån sant. En bra månad på sommaren kunde man få en hyfsad lön där man kunde sätta undan pengar till pension samt amortera lånen för utbildningen (ibland överstigande 1 Mkr.). Men utslaget över ett år så är lönen betydligt lägre.
De är inte heller grönare än många andra.
Ryanair sparar otroligt mycket pengar på att ha låga löner utan sociala avgifter eller pension. Jag har sett folk som skriver att piloterna på Ryanair tjänar “70 papp i månaden”, det är långt ifrån sant. En bra månad på sommaren kunde man få en hyfsad lön där man kunde sätta undan pengar till pension samt amortera lånen för utbildningen (ibland överstigande 1 Mkr.). Men utslaget över ett år så är lönen betydligt lägre.
De är inte heller grönare än många andra.
Äsch, det väl bara att öka antalet barn i skolklasserna i smålandsskolorna – så blir det lite skattepengar över till att subventionera Ryanairs existens på flygplatsen. Tror inte folk bryr sig så mycket om storleken på skol/förskolegrupperna, bara de kan flyga till Mallorca för en hundralapp! Förresten, plocka bort lite personal från något äldreboenden, och lägg även dessa pengar på subventioner till Ryanair – för de skall väl få trafikera flygplatsen – till, faktiskt, vilket pris som helst.
Äsch, det väl bara att öka antalet barn i skolklasserna i smålandsskolorna – så blir det lite skattepengar över till att subventionera Ryanairs existens på flygplatsen. Tror inte folk bryr sig så mycket om storleken på skol/förskolegrupperna, bara de kan flyga till Mallorca för en hundralapp! Förresten, plocka bort lite personal från något äldreboenden, och lägg även dessa pengar på subventioner till Ryanair – för de skall väl få trafikera flygplatsen – till, faktiskt, vilket pris som helst.
Kasta ut det irlänska packet bara. Och jag hoppas att vi i JKG inte behöver ta över det och subventionera Ryan med våra skattepengar ?
Borgerlig JKG bo
Kasta ut det irlänska packet bara. Och jag hoppas att vi i JKG inte behöver ta över det och subventionera Ryan med våra skattepengar ?
Borgerlig JKG bo
Enligt en uppskattning. Det handlar om subventionerade landningsavgifter och “reklamavtal” typ Nyköpings kommun. Om vi inte får dessa subventionerade landningsavgifter eller “reklamavtal” sticker vi, säger Ryanair. Korkade politiker går på det, och spenderar skattepengarna. OK?
Enligt en uppskattning. Det handlar om subventionerade landningsavgifter och “reklamavtal” typ Nyköpings kommun. Om vi inte får dessa subventionerade landningsavgifter eller “reklamavtal” sticker vi, säger Ryanair. Korkade politiker går på det, och spenderar skattepengarna. OK?
Då får jag rösta rött eller V. Avskyr social dumpning ! O innersvängar i flyg branschen …
Då får jag rösta rött eller V. Avskyr social dumpning ! O innersvängar i flyg branschen …
Ryanair gör inte sina vinster på ev bidrag från flyplatserna eller låga löner. De gör sina vinster på att de kan driva sina energisnåla plan mycket bättre. Ett Ryanairplan står bara på plattan ca 30 minuter för att byta passagerare sen drar de iväg igen.De gör flest vändor med sina plan varje dag.Därför är Ryanair det mest gröna flygbolag vi har idag inom EU. Stå på er VXO och se till att det kommer plan och passagerare till er flygplats!
Ryanair gör inte sina vinster på ev bidrag från flyplatserna eller låga löner. De gör sina vinster på att de kan driva sina energisnåla plan mycket bättre. Ett Ryanairplan står bara på plattan ca 30 minuter för att byta passagerare sen drar de iväg igen.De gör flest vändor med sina plan varje dag.Därför är Ryanair det mest gröna flygbolag vi har idag inom EU. Stå på er VXO och se till att det kommer plan och passagerare till er flygplats!
Men det bryr sig vissa politiker inte om. Var går då gränsen för dessa kommunpolitiker? Vad tycker ni om barnarbete, slaveri osv? Har ni inte internet i småland, eftersom ni missat den senaste tidens skräckhistorier om Ryanair? “Som enda flygplats i Europa skall Småland airport ….säga nej till Ryanair”. Sorry kommunpolitiker, NI LJUGER! Det är många flygplatser som säger nej till Ryanair, eftersom de väljer att inte subventionera dem. Det vill ni!
Men det bryr sig vissa politiker inte om. Var går då gränsen för dessa kommunpolitiker? Vad tycker ni om barnarbete, slaveri osv? Har ni inte internet i småland, eftersom ni missat den senaste tidens skräckhistorier om Ryanair? “Som enda flygplats i Europa skall Småland airport ….säga nej till Ryanair”. Sorry kommunpolitiker, NI LJUGER! Det är många flygplatser som säger nej till Ryanair, eftersom de väljer att inte subventionera dem. Det vill ni!
Detta är precis vad Ryanair lever på. Att liera sig med skitbolaget Ryanair kommer att kosta dessa politiker många röster i nästa val. Vilket flygbolag har sämst rykte i hela Europa? Nu har ni hoppat i galen tunna!
Detta är precis vad Ryanair lever på. Att liera sig med skitbolaget Ryanair kommer att kosta dessa politiker många röster i nästa val. Vilket flygbolag har sämst rykte i hela Europa? Nu har ni hoppat i galen tunna!
Det är naturligtvis helt fel att subventionera Ryan och djupt orättvist. Självklart ska SAS ha alla vår skattepengar!!! Nån måtta får det vara, blir SAS starka nog med våra skattepengar kan dom konkurrera ut andra bolag och vi får betala 4-5000 kr inrikes, det var inte många år sen SAS annonserade förmånen att få flyga Milano tor för 12000, Länge leve inskränkta sossar och monopol, självklart flyger LO bara business och SAS betala tillbaka våra skattepengar och berätta sen om er vinst!!!!!
Det är naturligtvis helt fel att subventionera Ryan och djupt orättvist. Självklart ska SAS ha alla vår skattepengar!!! Nån måtta får det vara, blir SAS starka nog med våra skattepengar kan dom konkurrera ut andra bolag och vi får betala 4-5000 kr inrikes, det var inte många år sen SAS annonserade förmånen att få flyga Milano tor för 12000, Länge leve inskränkta sossar och monopol, självklart flyger LO bara business och SAS betala tillbaka våra skattepengar och berätta sen om er vinst!!!!!
Har varit blå hela mitt liv men nu får det vara slut… Blir rött i valet tyvärr :S
Har varit blå hela mitt liv men nu får det vara slut… Blir rött i valet tyvärr :S
Ryanairs piloter tjänar bra och det är väldigt många som kan resa till Europa till fantastiska priser. Allt tack vare Ryanair.
På vilket sätt är det social dumpning?
Ryanairs piloter tjänar bra och det är väldigt många som kan resa till Europa till fantastiska priser. Allt tack vare Ryanair.
På vilket sätt är det social dumpning?
Det krävs inget IQ-test för att bli kommunalpolitiker i Småland. De flesta flygplatser i Europa tackar nej till Ryanair. I varje fall så länge Ryanair erbjuder sina skräckkontrakt och vill ha betalt för att landa. Gör som de attraktiva flygplatserna ute i Europa och ge Ryanair samma villkor som alla andra. Sluta slösa skattepengar på en miljöförstörande verksamhet!
Det krävs inget IQ-test för att bli kommunalpolitiker i Småland. De flesta flygplatser i Europa tackar nej till Ryanair. I varje fall så länge Ryanair erbjuder sina skräckkontrakt och vill ha betalt för att landa. Gör som de attraktiva flygplatserna ute i Europa och ge Ryanair samma villkor som alla andra. Sluta slösa skattepengar på en miljöförstörande verksamhet!
Växjös kommuninvånare sponsrar social dumpning via skattsedeln för att några ska kunna flyga billigt! Bättre att lägga dom pengarna på skola o omsorg!
Växjös kommuninvånare sponsrar social dumpning via skattsedeln för att några ska kunna flyga billigt! Bättre att lägga dom pengarna på skola o omsorg!
Anders Carlsson. Varför försvarar du alltid bolag med skitdåliga anställningsvillkor. Varför är det något att eftersträva?
Anders Carlsson. Varför försvarar du alltid bolag med skitdåliga anställningsvillkor. Varför är det något att eftersträva?
si nei til Ryanair om de vil betale publiserte luftfartstaxor(teoretisk mulig) på flygplatsen? For da brytes vel konsesjonen for den samt en del EU-regler om fri konkurranse?
Til ni som skrev først i denne diskusjon, svensk skatt betales neppe dersom trafiken skjer fra/til annen base til angjeldende flygplats.
si nei til Ryanair om de vil betale publiserte luftfartstaxor(teoretisk mulig) på flygplatsen? For da brytes vel konsesjonen for den samt en del EU-regler om fri konkurranse?
Til ni som skrev først i denne diskusjon, svensk skatt betales neppe dersom trafiken skjer fra/til annen base til angjeldende flygplats.
Hej,
Dessa moderater fattar inte vad det handlar om utan tänker enbart på “sin” flygplats/region. Jag har varit moderat i alla år tom medlem, men nu är det slut. Hur skall jag försvara en röst på moderater när mitt jobb är hotat, min sociala trygghet är hotad m.m. Detta gäller inte bara Ryan utan det gäller vilka regler vi skall ha för företag och anställda i vårt land.
Sossarna nästa, nja kanske inte 😉
Hej,
Dessa moderater fattar inte vad det handlar om utan tänker enbart på “sin” flygplats/region. Jag har varit moderat i alla år tom medlem, men nu är det slut. Hur skall jag försvara en röst på moderater när mitt jobb är hotat, min sociala trygghet är hotad m.m. Detta gäller inte bara Ryan utan det gäller vilka regler vi skall ha för företag och anställda i vårt land.
Sossarna nästa, nja kanske inte 😉
Då borde väl svenska kommunpampar sponsra de som äger HMs fabriker i Bangladesh om HM öppnar en butik i stan. Det är ju bra för handel och turism! En klockren investering som gör stor nytta!
Då borde väl svenska kommunpampar sponsra de som äger HMs fabriker i Bangladesh om HM öppnar en butik i stan. Det är ju bra för handel och turism! En klockren investering som gör stor nytta!
Arbetsrätten borde väll kunna hävdas på alla typer av export och import och då förstår jag inte skillnaden?
Vi importerar billiga varor från länder där arbetarna lever under svältförhållanden och beställningen kommer från svenska företag. Är det okej? Ska alla svenskar kunna hävda svensk arbetsrätt utomlands så kommer vi nog inte få några jobb utanför våra gränser.
Arbetsrätten borde väll kunna hävdas på alla typer av export och import och då förstår jag inte skillnaden?
Vi importerar billiga varor från länder där arbetarna lever under svältförhållanden och beställningen kommer från svenska företag. Är det okej? Ska alla svenskar kunna hävda svensk arbetsrätt utomlands så kommer vi nog inte få några jobb utanför våra gränser.
@ Sverige. De som har “valt” att jobba i Europa hade alla gärna jobbat i Sverige men det finns för få flygjobb. De har inte lyxen att kunna välja sin arbetsgivare som du har. Så sluta klaga på den flygande personalen som bara vill skaffa sig en framtid och se till att skapa lite inhemska arbetstillfällen till dem istället. Släng ut Ryanair missären från Sverige.
@ Sverige. De som har “valt” att jobba i Europa hade alla gärna jobbat i Sverige men det finns för få flygjobb. De har inte lyxen att kunna välja sin arbetsgivare som du har. Så sluta klaga på den flygande personalen som bara vill skaffa sig en framtid och se till att skapa lite inhemska arbetstillfällen till dem istället. Släng ut Ryanair missären från Sverige.
Jag jobbar på VXO och om Ryanair försvinner försvinner ett stort underlag för min fortsatta karriär där. Och de kommer in med attityden med att “ja men då kommer något annat bolag att ta över”. Det tror jag knappast, för Weeze exempelvis har ett ypperligt läge för många av de tyskar, holländare samt invandrargrupper boendes i Sverige som använder linjen. Jag har alltid varit sosse men jag tänker inte rösta för något parti som ska göra mig arbetslös!
Jag jobbar på VXO och om Ryanair försvinner försvinner ett stort underlag för min fortsatta karriär där. Och de kommer in med attityden med att “ja men då kommer något annat bolag att ta över”. Det tror jag knappast, för Weeze exempelvis har ett ypperligt läge för många av de tyskar, holländare samt invandrargrupper boendes i Sverige som använder linjen. Jag har alltid varit sosse men jag tänker inte rösta för något parti som ska göra mig arbetslös!
Det är dags att att sluta subventionera Ryan Air! Bra att några vågar säga ifrån! Man kan inte flyga från Småland Airport till Palma för 100 kr, någon måste batala för flygningen och det gör flygplatserna som detta “skitbolag” flyger ifrån, då de “sponsrar” Ryan! Även de anställda får betala ett högt pris!
Det är dags att att sluta subventionera Ryan Air! Bra att några vågar säga ifrån! Man kan inte flyga från Småland Airport till Palma för 100 kr, någon måste batala för flygningen och det gör flygplatserna som detta “skitbolag” flyger ifrån, då de “sponsrar” Ryan! Även de anställda får betala ett högt pris!
Moderaterna gillar ju den fria marknaden och hatar bidrag. Låt då Ryanair betala vad det ska kosta i landningsavgifter mm och sluta subventionera dem. Vill de stanna, fine, då får de väll föra det men vi ska sluta bidra till de osannolika fördelar och bidrag Ryanair lyckats lura till sig över Europa!
Moderaterna gillar ju den fria marknaden och hatar bidrag. Låt då Ryanair betala vad det ska kosta i landningsavgifter mm och sluta subventionera dem. Vill de stanna, fine, då får de väll föra det men vi ska sluta bidra till de osannolika fördelar och bidrag Ryanair lyckats lura till sig över Europa!
Men herregud, ni som jobbar på Ryanair har valt att arbeta i Europa och inte i ett svenskt bolag. Att facken ska lägga sig i är väll en sak, men att Sverige och våra politiker ska straffa ut utländska företag låter inte bra. Det kan ju liknas med ett embargo.
Men herregud, ni som jobbar på Ryanair har valt att arbeta i Europa och inte i ett svenskt bolag. Att facken ska lägga sig i är väll en sak, men att Sverige och våra politiker ska straffa ut utländska företag låter inte bra. Det kan ju liknas med ett embargo.
Ord som oproffsigt och uppseendeväckande kastas ut ur de moderata munnarna. De nämner överhuvudtaget inget om de missförhållandena som råder. Med flit såklart. Det kallar jag oproffsigt och uppseendeväckande. Blinda kommunalpampar. Det blir ej riktigt bra.
Ord som oproffsigt och uppseendeväckande kastas ut ur de moderata munnarna. De nämner överhuvudtaget inget om de missförhållandena som råder. Med flit såklart. Det kallar jag oproffsigt och uppseendeväckande. Blinda kommunalpampar. Det blir ej riktigt bra.
Helt rätt. Varför skall vi vara med och betala hela detta spektakel. Dags att konvertera efter alla dess år till sossarna.
Helt rätt. Varför skall vi vara med och betala hela detta spektakel. Dags att konvertera efter alla dess år till sossarna.
Enl. svensk skattelagstiftning så ska du vara social skriven och betala inkomstskatt i arbetslandet. Samma lagstftning säger också att arbetslandet är där du påbörjar och avslutar din tjänstgöring(spelar ingen roll vad det är för reg på flygplanet). Enl. EU-OPS så måste man ha en bas. sluta försvara ryan!
Enl. svensk skattelagstiftning så ska du vara social skriven och betala inkomstskatt i arbetslandet. Samma lagstftning säger också att arbetslandet är där du påbörjar och avslutar din tjänstgöring(spelar ingen roll vad det är för reg på flygplanet). Enl. EU-OPS så måste man ha en bas. sluta försvara ryan!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten