SAS-chefen bjuder strejkdanskar till samtal

Publicerad den 16 maj 2007
Kommentarer

SAS-chefen Mats Jansson ämnar i dagarna sända ett brev till de danska kabinanställdas fackförening CAU och hälsa dem välkomna till ett möte.

Bilden: Mats Jansson tillsammans med kollegor från Star Alliance

Det säger SAS-chefen till Flygtorget @irmail när han och cheferna för alla flygbolag i Star Alliance under söndagen och måndagen samlats i Köpenhamn med anledning av att alliansen fyllde 10 år.

Mats Jansson förklarar, att vad som rapporterades från Danmark i förra veckan om att kabinfacket vägrat träffa honom, inte innehöll hela sanningen:

"De ville komma och prata. Men det var ett möte med andra fackliga deltagare och om andra saker, så de avbokade därför att deras hjärtefrågor inte fanns med - och jag förstår dem."

Bakgrunden till att CAU backade ut från mötet och krävde mera tid för ett sådant är, att Mats Jansson med SAS-styrelsens stöd nyligen beslutade att ned foten mot de ständigt upprepade olagliga strejker som drabbat SAS. I samband med att kvartalsrapporten presenterades meddelande han, att produktionen av SAS-flygningarna Köpenhamn-Stockholm och Köpenhamn-Oslo ska flyttas från Danmark till Sverige och Norge.
 
Men nu synes det alltså ändå som om fältet ligger öppet för diskussioner mellan SAS-ledningen och kabinfackföreningen CAU i den infekterade frågan.

Men Mats Jansson förefaller väl medveten om att han fått ett starkt stöd – också internt i SAS – för beslutet att flytta produktion från de strejkbenägna danskarna, vilka på tio år genomfört 73 olovliga strejker som drabbat SAS. Han konstaterar:

"Vi har fått gehör och respekt för våra åtgärder."

Mats Jansson har betonat att kunden står i centrum och inte ska behöva lida p g a danska olovliga strejker. Han har betonat att det alltid ska vara kunden och kundens behov som SAS måste utgå ifrån, inte tvärtom.
 
Vad har du, som arbetat i kundrelaterade företag så länge för idéer, om hur SAS kan göras mera uppskattat av sina kunder?

"Om det är någon point jag har, så är det därför att jag i 30 år har arbetat med kundfrågor. Och min pappa hade butik. På SAS ska vi ha en lönsam kundorientering."

"Den har ofta saknats i SAS, liksom på de flesta flygbolag. Verksamheten är high tech och därför har man börjat där. Sedan har man börjat sälja."

Tycker du att denna kundorientering särskilt har fattats inom SAS?

"Nej, det gäller alla. Men nu ska SAS fokusera på kunderna. Det ska vara vårt mindset."

Som synes svarar Mats Jansson inte konkret på hur detta kommer att märkas, bara att starkt fokus ska läggas på kunderna.

Vi får vänta på tydliga svar till den nya strategiplanen för SAS, som redan skulle ha presenterats, men som sköts upp till i mitten av juni – av allt att döma framför allt på grund av den olagliga danska kabinstrejken.

"Vi behöver mera tid för att fördjupa oss och tänka igenom allt ordentligt ytterligare", säger Mats Jansson.

Norwegian har köpt FlyNordic, som finns på den svenska marknaden, av Finnair. Och Finnair finns till viss del kvar i denna nya nordiska treenighet bolag – hur ska SAS möta denna väl ganska starka konkurrent?

"Det är bara ett tecken på att konsolideringen fortsätter. Jag vill inte nu säga någonting om vad det betyder för SAS. Det här är något som händer i hela världen."

Hur ser du på miljöfrågorna och hur stort är dessa som ett hot mot flyget. Stämningen mot flyget som miljöbov har ju piskats upp. En kvinna jag hörde på radio på väg till Arlanda sa:`Ja, nu vet vi ju att det är flyget som ställer till det mesta av den här klimatförändringen´ (fakta är att flyget svarar för några få procent av CO 2-utsläppen). Vad gör SAS?

"Jag började direkt när jag tillträdde, att sätta mig in i allt som hade med miljö att göra, som SAS är involverat i. Och SAS är faktiskt med på mer än vad jag trodde. SAS är ledande. Jag och Hans Ollongren var förresten nyligen och diskuterade frågor kring miljön med EU:s grekiske miljökommissionär (Stavros Dimas)."

"SAS har länge verkat för att flyget ska få delta i handeln med utsläppsrätter", säger Mats Jansson. "Vi är också pionjärer med de s k gröna inflygningarna, som andra nu vill ta efter. SAS är också med på ett projekt att utveckla ett nytt biobränsle, tillsammans med Volvo och ett företag som heter Ecopar." 

Mats Jansson säger också att SAS kommer att byta ut sin MD-flotta.

SAS har från flera håll kritiserats för att hålla sig med en förhållandevis gammal och miljöovänligare flygplansflotta.

"MD-planen kommer att bytas ut", säger Mats Jansson. "Men det är inte tvingande att göra det direkt. Det är ingen ko på isen. Planen fyller sin funktion väl och flygs med god ekonomi för oss. Så vi   b e h ö v e r  inte byta ut dem förrän 2 010. Men mer om det kommer i strategiplanen."

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten