SAS-chefen: ”Krisen är över”
Publicerad den 8 februari 2007SAS redovisar en helårsvinst på 292 Mkr för förra året, att jämföra med en förlust på 246 Mkr 2005. Fjärde kvartalet blev vinsten före skatt 371 Mkr, mot en förlust på 77 Mkr motsvarande period 2005.
"Krisen är över", sa den nye SAS-chefen Mats Jansson vid en pressträff i Stockholm på torsdagen.
Mats Jansson sa att det resultat SAS nu uppnått är en "delseger".
"Vore det en tiokamp så kan man säga att vi nu har vunnit tre grenar", sa han.
Mats Jansson konstaterade att resultatlyftet har skett både tack vare den gynnsamma konjunkturen och genom de väldiga bra åtgärder som SAS tidigare har vidtagit.
"Vi har en stark och bra tillväxt där Spanien, Norge och de baltiska staterna sticker ut", sa Mats Jansson. "Finland går också starkt."
Flera börsanalytiker förväntade sig dock ett betydligt bättre resultat från SAS, som också tydligare hade visat att utvecklingen för bolaget verkligen har vänt.
När detta publiceras vid 14,30-tiden på torsdagen hade SAS-aktien backat med 5,25 kronor, eller 3,83 procent. SAS lämnar, försiktigtvis, inte heller någon utdelning, bl a med hänvisning till osäkerheten i styrkan i tillväxten och hur konkurrenssituationen blir framöver.
Antalet SAS-passagerare ökade med 3,9 procent till 9,6 miljoner det fjärde kvartalet och med 6,3 procent till 38,6 procent under hela 2006.
Resultatet före realisationsvinster och engångsposten uppgick till 1 279 Mkr under 2006, 1 165 Mkr bättre än året innan.
“Vi behöver få upp resultatet till 4-4,5 miljarder kronor för att klara av alla nödvändiga investering och för att kunna fortsätta vara ett självständigt bolag”, sa Mats Jansson.
Mats Janson ville dock inte försöka svara på när det i längden nödvändiga resultatet om 4-4,5 miljarder kronor kan uppnås, men siktet är inställt på någon gång under den närmaste femårsperioden.
Mats Jansson slog fast att utgångsläget för de kommande fem åren är långt bättre än tidigare. Kostnadsnivån är bättre. Själva affärsmodellen med en Business Class, Extra och Ekonomiklass har blivit en framgång.
Han berättade att han fram till nu inte bara träffat 2 000 medarbetare i SAS och djupintervjuat hundra, med femtio kvar – utan också har studerat andra flygbolag.
“Bl a träffade vi ledningen för och flög med Virgin Atlantic, som ju har tre klasser och är mycket framgångsrika. Vi ska också ha tre butiker i samma kabin! Det har vi nu och det ska vi ha.”
Mats Jansson fastslog också klart, att man inte ämnar lösa upp bolagiseringen av SAS.
“Den gör det lättare att styra verksamheten, lättare att se vilka chefer som klarar sin uppgift bra.”
Än en gång förklarade SAS-chefen, att han tillsammans med sin stab nu arbetar på en ny strategiplan. Den kommer att läggas fram i mitten av maj.
Något lättade dock Mats Jansson på förlåten redan nu.
Han sa att nästa steg blir att det ska bli ännu mera distinkt mellan de tre klasserna ombord. Så t ex ska maten i Business Class bli bättre. Dessutom inför SAS två klasser inom Skandinavien.
Samtidigt ska SAS fortsätta rationalisera.
“Vi ska både gasa och bromsa”, förklarade Mats Jansson.
“Vi ska anpassa kapaciteten över dagen, över veckan, över månaden och över året.”
Framtiden då?
Mats Jansson sa att högkonjunkturen fortsätter, hur länge och hur stark vet dock ingen. Bränsleprisets utveckling är avgörande, konkurrensen förstås likaså.
Mats Jansson sa också att han själv – en sedan åratal mycket frekvent och trogen SAS-kund – vet att varumärket SAS är dess största tillgång och styrka.
“Människor vill att det ska gå bra för SAS!”, fastslog SAS-chefen. “Vi ska se till att dessa människor blir nöjda med oss.”
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten