SAS förstakvartal svagt – men starkt
Publicerad den 4 maj 2006SAS-chefen Jörgen Lindegaard (bilden th) menar dock, att kvartalsresultatet uppvisar fler indikatorer som pekar uppåt, än indikatorer som pekar nedåt.
Vid presentationen av kvartalsresultatet i Stockholm pekade Jörgen Lindegaard på det främst positiva:
"Det viktiga är att antalet passagerare fortsätter att öka för det är ju basen i vår affärsverksamhet."
SAS envägspris anges som ett viktigt skäl till att bolaget dragit åt sig många fler passagerare.
Koncernens omsättning uppgick till nära 14,5 miljarder, jämfört med 13,0 miljarder under förra årets första kvartal.
SAS-koncernens trafik (RPK) ökade med 7,1 procent under första kvartalet, en uppgång som enligt bolaget visar att koncernens marknadsandel ökat, eftersom den totala trafiken bland de europeiska flygbolagen inom AEA samtidigt endast ökade med 4,6 procent. Antalet passagerare ökade under de tre första månaderna med hela 12,2 procent till 8,5 miljoner – det högsta passagerarantalet någonsin.
Samtidigt minskades koncernens kapacitet med 1,5 procent vilket bidrog till att öka kabinfaktorn med 5,4 procentenheter.
Pilotkonflikten i januari uppges ha kostat cirka 250 miljoner kronor. Om priset på bränsle ligger kvar på dagens nivå blir SAS bränslekostnader för hela året i år 2,5-3 miljarder kronor högre än förra året.
Jörgen Lindegaard betonade att SAS har det största utbudet av lågprisbiljetter i Skandinavien och därmed effektivt möter konkurrensen från lågprisaktörerna.
“Men vi är ändå först och främst affärsfolkets flyg”, sa Jörgen Lindegaard. “Och för dessa ska vi förbättra oss ännu mera, bl a genom att presentera nya prismodeller och ett förbättrat Eurobonus-program. Dessa nyheter införs så att de få effekt på andra halvan av året.”
Gunilla Berg, finanschef i SAS-koncernen, kallade SAS-gruppens totala volymökning “fantastisk”, men betonade den svåra balansakt man tvingas utföra med priset.
För att säkerställa resultatutvecklingen utökar SAS sina kostnadsåtgärder från 2 till 2,5 miljarder kronor.Dotterflygbolaget Spanair växer kraftigt och hade 35,6 procent flera reguljärpassagerare första kvartalet i år jämfört med förra året, men pressas samtidigt prismässigt så att man tvingas skära i sina kostnader.
Wideröe hade en mera moderat tillväxt och drabbades under januari-februari av 5 procent inställda avgångar p g a alltför dåligt norskt kustväder.
Blue 1 har också haft en positiv trafikutveckling och bokningstalen för bolagets nio nya Europa-linjer från Helsingfors uppges vara positiva. Expansionen kostar dock, och resultatet uppgick till -26 Mkr (-4).
Air Baltic ökade passagerarvolymen med 56 procent, omsättningen med 49 procent, men också kostnaderna med 38 procent. Resultat efter finansiella poster: -18 Mkr (-33).
Jörgen Lindegaard poängterade att Air Baltic gör bra ifrån sig, inte minst med tanke på att Riga är lågpristätast i hela Europa.
På en journalistfråga om inte SAS med runt hundra äldre flygplan i flygplansflottan och bränsleslukande, fyrmotoriga Airbus-plan, har fel flygplansflotta, svarade Gunilla Berg:
“Visst har vi en del äldre flyg, men det är bra flyg som kompenserar den ökade bränslekostnaden. Dessutom skulle vi ju med nya plan få en högra kapitalkostnad.”
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten