SAS fortsätter blanda flygplanstyper
Publicerad den 30 januari 2023Kommentarer
jeg vet svært godt hva ACMI er……i motsetting til deg har jeg Airline Management i fagkretsen på en M.Sc. fra et anerkjent universitet, i Transportlogistikk.
SAS behöver saneras kraftigt, om det ens är möjligt. Bättre att lägga ner SAS Core och börja om på nytt, annars står man där inom få år och är nära konkurs för femtio elfte gången…
A321-200 4 plan
CRJ900 20 plan
A320neo 55 plan
I veckan togs den sista av 737-800 ur trafik
Embraer 195 5 plan – den sjätte är ännu inte levererad
SAS ( core) som opererar Jettimes B737 eller andra underleverantörers olika flygplan. SAS har köpt x antal flygstolar av dessa andra bolag.
När man , äntligen , blir av med B737 i core flottan ansvarar SAS bara för Airbus flyplan. Embraer underhåll m.v. har inte SAS in house.
Förutom många flygplanstyper har SAS byggt en komplex struktur med tre olika AOC. Att två av dessa dessutom flyger exakt samma produktion med A320 gör det inte lättare. Separata rör där besättningarna inte kan användas i bägge plattformar vid behov för omplanering av trafik. Man verkar inte ha lärt sig något de senaste 20 åren. För många chefer, mellanled och anställda per flygplan. Det duger inte.
Menar du?
Många flygplanstyper blir komplext och dyrare oavsett om de är via AMCI eller på ett eget AOC.
Administration, utbildning, oflexibilitet, mindre skala osv kostar även för AMCI bolaget. Kostnaden överförs givitvis på kunden, dvs SAS. Att E195 kom in i flottan i en tid när SAS akut måste streamlinas är ett mysterium.
som vanligt från FT red.
SAS operear ju inte ATR, det är underleverantörer som gör detta
Jet time har hyrats in att flyga vissa linjer, tror inte SAS bryr sig vilka flygplan Jet time använder sig av.
Är också helt säker på att SAS Link inte har SAS som leverandör av underhåll på Embraer
SAS och SAS connect s flotta är bara Airbus inom kort.
Som FT borde veta är inte A220 ett Airbus produkt men ett Bombardier produkt.
Tror inte SAS har typkontor, mekar, line maint och eget AOC för alla typerna. Finns logik att endast ha A220, A320neo, A321neo och A330neo under sitt AOC, sedan hyra in allt under 120-130 pax (dvs DC-9-41 storlek).
är professionell är ingen nyhet. Tror du att ACMI är gratis, vet du vad det står för? Ju fler plan av olika typer som hyrs in, ju dyrare blir det än att hyra in färre. Det fattar alla normala i branschen!
Lägg till LongHaul inom SAS Main.
A330 – 8 flygplan
A350 – 4 flygplan
SAS har ca 140 flygplan varav 12 olika flygplanstyper från 5 olika operatörer, SAS Main, SAS Connect, SAS Link, Xfly och Cityjet. I sommar tillkommer Jettime och Smartlynx. Väldigt komplext.
SAS B738 har flugit klart redan… LN-RRG var sista 738 i drift. Gjorde sista flighten 29/1.
Nu var det ju mindre viktigt vem som äger flygplanen utan det faktum att flygbolaget har en flotta med för många olika typer, allt i jämförelse med övriga flygbolag på marknaden. Oavsett ägare ska de olika flygplanstyperna hanteras i flygprogrammet med alla de avvägningar som det innebär och de resurser det kräver.
profesjonell. Men nå starter jeg å tvile.
Mange av flytypene på innleie er på ACMI, hvor ikke SAS har ansvaret, og kostnadene. Når A-319/320/321 og B-737-700/800 går ut av SAS(core) blir scoren ennå bedre.
Her blander virkelig redaksjonen äppler och päron !
Kommer aldirg att bli konkurranskraftigt som det ser ut ! 5 miljarder kvar ! Vad händer sen ?
Här har ni svaret till varför SAS är komplext och har stor administration jämfört med andra flygbolag. Detta kräver stora resurser och kostar mycket pengar.
Uppenbart att det inte är en hållbar affärsplan om man läser månadsrapporterna.
eller är det så att SAS absolut ska ha vissa flygplansindivider? Varför? Svaret finner du om du lyckas hitta ägaren till flygplanen.
Dyrt och dålig flexibilitet. Extra crew på standby, olika flygmekaniker och stora reservdelslager.
SAS hade chansen under Pandemin att streamlinea sin verksamhet men skapade mer komplexitet och ansökte om Chapter-11 efter.
Detta kräver stor administration för planering, avtal, uppföljning och bara veta vad som flyger vart.
Att SAS aldrig lär sig att hålla en mer enhetlig flotta. SAS fortsätter med en spretig flotta och det kostar multum att utbilda folk på olika flygplanstyper och hålla reservdelar etc etc. Spretig flotta komplicerar och fördyrar och du behöver ha mer folk anställda.
Måste varar väldigt dyrt att ha underhåll på så många olika tillverkare
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten