SAS ger inte upp, fortsätter flyga på Norrland

Publicerad den 20 april 2020
Kommentarer
Amapola vann upphandlingen om kristrafiken till Norrland. Men efter en kort betänketid har SAS beslutat att fortsätta de egna flygningarna till tre av destinationerna.
I fredags blev det klart att Trafikverket valde Amapola bland de fyra kandidater som lämnat anbud på att flyga ”coronatrafiken” till åtta destinationer i Norrland och Visby. Därmed backade SAS som hittills flugit på Visby, Umeå, Luleå och Kiruna för att upprätthålla ett minimum av tillgänglighet till de norra delarna av landet och Gotland. 
– Med denna upphandling säkerställer vi resemöjligheter som är nödvändiga för hälso- och sjukvården och andra samhällsviktiga funktioner, sa Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon i ett uttalande.
Men i går söndag kom meddelandet att SAS trots förlusten i upphandlingen fortsätter att flyga på tre av de fyra destinationerna: Kiruna, Luleå och Umeå. Den korta flygningen mellan Arlanda och Visby återupptas dock inte utan den tar Amapola över. 
Beslutet skedde enligt uppgift efter en överläggning med Trafikverket och Amapola-
– Vi har diskuterat ihop oss med Amapola och det är okej med dem att släppa de tre orterna, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till TT, enligt Aftonbladet.
I och med SAS beslut att fortsätta flygningarna till de tre orterna på kommersiell basis tas de bort från upphandlingen. Kvar blir istället fem destinationer som Amapola nu tar över. Det kräver att en del av de slingor som skulle börja gälla för trafiken måste göras om. 
Av allt att döma kan den kortare norrlandsslingan fortsätta som tänkt:
Arlanda–Visby–Arlanda–Sundsvall–Örnsköldsvik–Östersund–Östersund–Örnsköldsvik-Sundsvall–Arlanda
Däremot måst Skellefteå flyttas eftersom de övriga tre destinationerna på den slingan inte längre ingår i upphandlingen:
Arlanda–Umeå–Skellefteå–Luleå–Kiruna–Kiruna–Luleå–Skellefteå–Umeå–Arlanda.
SAS tidtabell blir som tidigare innan upphandlingen genomfördes. En turnaround per vardag och söndag till respektive destination med en A320neo.
– Det gör vi så länge det är kommersiellt gångbart, säger SAS:s presstalesperson Tonje Sund till TT.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Daniel
2020-04-21 19:42

Katastrofalt dålig upphandling i Sverige. I Norge får ett stort antal flygplatser 2-4 dagliga direktflygningar till Oslo med B737, trots ännu striktare covid19-restriktioner.

Om inte SAS och Amapola snabbt kommit överens så hade tillgängligheten försämrats p.g.a. statens inblandning!?

Med Trafikverkets normala regler vid upphandling så borde lösningen för Östersund direkt diskats då tidsvinsten är blott två timmar exkl flygplatstransfer.

Gör om gör rätt och svik inte norra Sverige!

Gullan Purser&InrikesExpert
2020-04-20 20:31

Självklart flyger vi på Norrland.
Det var inte ett bra val med propellertrafik på Norrland, därför går vi in och räddar upp.
Kaffet är varmt och nu kör vi …..

Carl Jansson
2020-04-20 10:29

Enligt TT avslutar SAS sina flygningar till Visby på tisdag 21 april.

Linkan
2020-04-20 10:16

När SAS beslutat fortsätta flyga Arlanda direkt till Kiruna, Luleå och Umeå blev det mycket bättre även för övriga orter där Amapola flyger. Skellefteå fick direktlinje till Arlanda. Ö-vik en linje med endast en mellanlandning till ARN.

Sture
2020-04-20 09:37

Både SAS och Amapola säljer på Visby.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten